Bent van? Mert kint sincs...

2007.07.17. 08:30
Szia!

A segítségedet szeretném kérni egy 89-es Kawasaki GPX750R-rel kapcsolatban. Mostanában egyre többször elő szokott fordulni vele, hogy amikor 3-ból 4-be vagy 5-ből 6-ba váltok egyszerűen nem veszi be a sebességet, de semmilyen rendellenes hang nem kíséri. Úgy viselkedik mintha üresbe tenném, a motor pörög de nem húz. Minek a hibájából történhet? Váltó, kuplung? Lehet esetleg házilag javítani, vagy egy ennyi idős motornál már csak elviselni lehet az ilyen hibákat?
Válaszodat előre is köszönöm!

Kedves Gábor!

Valóban, a régebbi motoroknál ez gyakrabban előforduló, de közvetlen hibára nem utaló probléma. Az oka az, hogy a léptető villa, az alakos henger (kukachenger) és a kapcsolókörmök kopásából eredően, ha nem húzzuk határozottan be a fokozatot, akkor a két kerék nem kapcsolódik össze, de nem is marad a korábbi fokozatban, hanem „üresbe” kerül. Azért csak idézőjelben, mert ez a fokozat nem üres, hanem két fokozat közötti „hézag”. A kopások miatt össze nem kapcsolódó kerekek okozta „üres”.
A javítása az egyik legköltségesebb munkadíjú művelet, ugyanis általában szét kell a blokkot húzni, sok járulékos költséggel, új tömítésekkel, stb. Nyilván, ha a motort nem tudjuk használni, akkor meg kell csinálni, ha azonban még egy kis odafigyeléssel jól vált és a fokozatrögzítő bent tartja a fokozatokat a szétszerelés felesleges.
Egyébként is, a váltó szerelése tapasztalatot igényel, néhány kopást csak a szakértő szem vesz észre, és csak nagy tapasztalattal lehet eldönteni, hogy egy-egy kapcsolóvilla, kapcsolóköröm mikor csak használt és mikor csereérett. Szakértelem és tapasztalat nélkül a váltójavítást nem ajánlom otthon elvégezni.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.