Vmax, vagy nem Vmax?

2001.07.13. 11:15
Az egyik kollégámnak már sikeresen segítettél a motorválasztásban (GPZ 900), most én is a Te Nagy Szakmai Tapasztalatodat szeretném kérni. Mint a subject is magáért beszél, megvételre ajánlottak egy VMax-ot 1990 -est. Elvben van rajta valami porlasztó tuning, meg sport kipuffantó is akad rajta, csak a kérdésem az, hogy azok a stabilitási gondok, amikről beszéltek felőle, mennyire megalapozottak és mik azok????
 
   
   

Először is köszi a bizalmat. Én szívesen elmondom a véleményemet, de előrebocsátom, ebbe óhatatlanul is belekerül némi szubjektivitás (emberek vagyunk!). Megpróbálok a tapasztalati tényekre és a hallott információkra támaszkodni, remélem, ezek némileg segítenek választ találni erre a hamleti kérdésre. Első és talán legfontosabb szempont, hogy mire szeretnéd használni a motort.

Véleményem szerint a V-max két dologra alkalmas. Leginkább villantani a csajoknak, ezenkívül túrázásra, ahol elengedhetetlen kellék egy olyan térkép, melyen fel van tüntetve a bebarangolandó terület összes benzinkútja.

Sportcélokra teljesen alkalmatlan a gép, mivel a bivaly erőhöz egy bivaly súlya is párosult . A futómű is kívánnivalókat hagy maga után. Tudomásom szerint 180 fölött a motor instabillá válik. Vékonyak az első teleszkópszárak, nem túl meggyőzőek az első fékek kétdugattyús munkahengerei, melyeket a jóval kisebb súlyú FZ 750-től kölcsönöztek neki.

A 90'-es évek elején a gyár elhatározta, hogy változtat ezeken. Az első teleszkópszárak 41 mm-esek lettek, az első fékmunkahengerek négydugattyúsak (FZR), a motor látványosabb, a stabilitás valamivel jobb, de tudtommal még így sem lett az igazi.
Egy ismerősöm tulajdonosa volt egy ilyen motorkerékpárnak és ő is nagyon panaszkodott erre. Ezek után kicserélte a komplett első futóművet FZR fordított teleszkópra fékekkel együtt (neki még a régebbi V-max-a volt), plusz felszerelt egy kormánystabilizátort, és csak ezek után mondta, hogy jóval stabilabb a gép. A lényeg, hogy ezeket a gondokat is orvosolni lehet, csak idő, munka és pénz kérdése.

A karburátor tuning és a nyitott cső klassz dolog de óriási használati értéke jelen esetben nincs, mivel a motor szérián is bivaly erős melyhez hatalmas nyomaték is párosult. Állóhelyből így sincs igazán ellenfél, nagy tempóval(200km/h<) pedig úgysem lehet utazni vele. Ez a futóművön kívül köszönhető a gyengénidomozottságnak is.
Ezen kívül természetesen figyelembe kell venni más szempontokat is. Ilyen a megbízhatóság, az ár, az esztétikum (vitathatatlanul szép nagy robosztus motor).

Mivel eléggé egy izgága ember vagyok, és már nagyon viszketet alattam a még nem létező nyereg én is nagy közvélemény kutatásba kezdtem a VMax ügyében, és egyre jobban be kellett látnom, hogy nincs olyan ember aki pozitívan támogatott volna a VMax megvásárlásában. Főleg miután elolvastam a levelet (még 1x nagyon köszi a gyors reakciót) teljesen le próbáltam magamat én is beszélni, mivel azt elfelejtettem mondani, hogy ez a motor az "első" nagy motor lenne, ja és már kinőttem abból a kórból, hogy villózásra használjam, szóval nincs túl sok, ami mellette szóljon. Én már egy "meglett" (31) éves családapa vagyok, aki most már, hogy beérett a témára, szeretne egy önfeledt kellemes, olykor-olykor kicsit vad motorozásba vágni.

Szóval tovább álltam a VMax-tól és már-már nézelődve egy másik típus felé. Az egyik ismerősöm ismerősének van egy motor bontója a Gubacsi híd Csepeli oldalánál, és ott felkínáltak egy ZZ-R 500-ast. Amerikából jött 2005 km van benne én lennék az első tulajdonosa csak nem tudok róla semmit (!!!) se a neten se az ismerőseim közül nem nagyon hallottak róla semmit!? Pedig van, létezik, sőt még ültem is rajta. A boltos elmondása alapján 1999-es vagy 2000-es nem tudom pontosan, számomra látod ez egy kicsit vudú is mivel nem tudom megállapítani se az alvázszámból se a motorszámból, mert nincs hozzá infóm (nem úgy mint a GPZ 900-ról). Talán ha szólnál róla néhány jó szót, akár magánban is, azt nagyon megköszönném.

A V-Max kérdést felesleges tovább ragozni, a döntés a tied. Az általad említett KAWASAKI ZZR500 -zal kapcsolatban előrebocsátom, hogy én se fújom az összes motortípust kívülről. Az általad leírtakban azt találtam furcsának, hogy én úgy tudom Amerikában nincs ZZR-sorozat, illetve más néven futnak (ZX-11, ZX-6), valamint mérföldes az órája (azt írtad, 2005km van benne). Az évjárattal kapcsolatban azt tudom mondani, hogy amennyire utána tudtam nézni 97'-ig gyártották. Azt kellene megnézned hány hengeres a motor, mert ha kettő, akkor viszont az EX-500-ról van szó. A két motor eléggé különböző, tehát érdemes ezt tisztázni. Amúgy szerintem ez mindenképpen megfelelőbb lenne első nagymotornak, mint a V-Max!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.