A technoszintetikus motorolaj bántja a váltót?

2008.01.07. 07:56
Tisztelt Motordoktor!

Az én motorom egy nagy nyomatékú (160Nm) Suzuki Intruder M1800R, amelynek gyári leírása szerint 10W-40-es olaj kell. Ez rendben is van. Kérdésem az lenne, hogy tehetek-e bele hasonló hőtűrésű motorolajat, de teljesen szintetikusat. A szakszervizben Motul 5100 4T 10W-40 technoszintetikusat tettek bele, de én mint gépész jobban kultiválnám a Motul 7100 4T MA2 SAE 10W-40 olajat (esetleg 7100 4T SAE 20W-50), amely teljesen szintetikus, ti. ezek az olajok minden (a kódnak megfelelően) hőfoktartományban jó viszkozitással rendelkeznek, ún. vékony olajok és nem terhelik annyira a motor szivattyúját és az egész forgattyús mechanizmusát. Nem beszélve a sebességváltóról, hiszen a nagyobb, vastagabb viszkozitású olajok kuplungoláskor még tovább forgatják a tengelyeket, hiába kapcsolódik szét a kapcsolótárcsa a lamelláktól, ezért a vonóékes váltók nagyobbat kattannak váltás során, főleg alacsonyabb (1,2,3) fokozatban, amikor még nagy az áttételkülönbség. Erősítsen meg benne, hogy melyik olaj a jobb a motor szempontjából, természetesen az utóbbi olaj drágább, de ezt egy évben kibírja az ember a motor élettartamának kedvezve.

Tisztelettel várom válaszát: Somlyai Csaba

Kedves Csaba!

Ezeknek a motoroknak a váltója szerkezetileg leginkább a tolókerekes váltókhoz hasonlít, nem a vonóékeshez, de az okfejtés helyes. Annyit tennék hozzá, hogy ha az olaj teljesíti a saját specifikációját, akkor a SAE 10W-40-es viszkozitási osztályú olaj viszkozitása azonos akár szintetikus, akár ásványi bázisú. A szintetikus bázisú olajok azonban extrém körülmények között, extrém terheléskor, extrém termikus igénybevételkor jobban teljesítenek, kenőképességüket (viszkozitásukat) tovább megőrzik, ezért jobbak. A kérdés az, hogy üzemel-e a motor ilyen körülmények között? Ha igen, akkor a szintetikus kenőolaj „kifizetődik” a kisebb kopás, jobb kenés miatt, ha nem, akkor legfeljebb a jó érzést, hogy még van benne „tartalék”, kell megfizetni.
Legtöbbünknek a motor hobbi és szeretünk a hobbinkra költeni, én a szintetikusat választanám…, de a gyárilag előírt SAE 10W-40-est.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.