Minden, amit lánckerékről eddig nem mertél megkérdezni
Helló Motordoktor!
Láncos és lánckerekes témában sok tanulságos cikket találtam az oldalon, méretváltoztatásról azonban nem sok szó esett.
A mostani motorom egy Szuzuki GS500 (2000), abszolút megfelel a jelenlegi motorozási tudásomnak és mindeddig problémamentesen működött. Jövőre viszont érik egy lánc és lánckerék csere, ezzel kapcsolatban szeretném kikérni a véleményedet, mielőtt kárt tennék szegény jószágban. A gyári hátsó (39 fogú) lánckerék helyére kisebbet szeretnék felszereltetni, az első helyére pedig nagyobbat, elképzeléseim szerint ez növelné a motor utazósebességét.
Az világos számomra, hogy dinamikájából rengeteget veszítene így a motor, de ez nem gond, mert túrázásra használom, viszont ha nyerek vele plusz utazósebességet és mindez nem jár műszakilag káros következményekkel, gondolkodás nélkül más méretűre cseréltetem a lánckerekeket. Ez felveti a következő kérdéseket:
1. Induláskor vagy hegyi úton, lassúbb tempónál, esetleg utassal, megrakodva nem fogja magát túlerőltetni a motor? Okozhat ez később meghibásodást?
2. Nem ismerem a boltokban kapható alkatrészeket, hány fog plusz/mínusz jöhet szóba elöl illetve hátul?
3. Mennyivel növelné ez a motor utazósebességét? (Most 90km/h 4500 ford/min körül használom)
4. Fel lehet egyáltalán szerelni a gyáritól eltérõ méretû lánckerekeket a GS500-ra? Nem fog más átalakítást is kívánni?
5. Szívesen feltennék rá a gyári 40 LE-nél erősebb (pl. 75 LE) láncot is, ha nincs műszaki akadálya és ritkábban kell láncot feszíteni. Lenne ennek értelme?
Előre is köszönöm a segítségedet, minden jót kívánok a munkádhoz!
Gábor
Kedves Gábor!
Ha elöl és hátul is megváltoztatod az áttételt, akkor túl nagyot
fog változni az eredő áttételi arány, nem fogja rendesen bírni a motor.
A gyári áttétel úgy van méretezve, hogy a motor nagyjából a maximális
fordulatánál éri el a maximális sebességét, így a legmagasabb fokozat
nem kímélő. Ez lehetővé teszi, hogy „túrásabb” tulajdonosok kicsit
hosszabbra vegyék, valamiféle kímélő fokozatot hozzanak így létre, de
nem szabad túlzásokba esni, mert pl. az utolsó sebességfokozat lakott
területen használhatatlanná válik… és a legkisebb emelkedőn is vissza
kell váltani, nem beszélve a kétszemélyes utazásról. A kérdésekre
válaszolva:
1, Túlerőltetni nem fogja magát a motor, egyszerűen csak gyenge
lesz, nem tud gyorsítani, nem lehet csak kisebb fokozatban utazni. Ez a
motorüzem nem kedvező, de meghibásodást nem okoz.
2, Elöl egyel nagyobb, hátul maximum 4-gyel kisebb az
elfogadható, de köztük vagy kapcsolat van, ha mindkettőt módosítod
akkor nagyon hosszú lesz a végáttétel egy ilyen relatíve kicsi 500-as
motornak, ami nem egy nyomatékgyár.
3, Az utazósebességet, pontosabban az új fordulatot úgy kapjuk,
hogy a két fogaskerék hányadosát összeszorozzuk a fordulattal. Kicsit
nehézkes ez így leírva, de könnyen számolható. Azonban ezt nem lehet
büntetlenül végezni, adott fordulat alatt olyan alacsony a motor
teljesítménye, hogy nem lehet vele jól utazni, gyorsítani meg
egyáltalán nem.
4, Kis eltérést még fel lehet tenni, extrém lánckerekek nem
férnek el.
5, A láncot csak közelítéssel adják teljesítményre, adott méreten
belül pedig vannak erősített láncok, amelyeket érdemes feltenni, többet
bírnak. A gyártók nem mindig a legjobb láncot választják, szeretnek
spórolni, pláne egy belépő, relatíve olcsó modell esetén.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.