Öreg, szoci motort hogyan kell bejáratni?

2008.08.06. 09:29
Üdv!

A kérdésem az, hogy az öregebb szocimotorok /MZ, SIMO/ henger fúrás utáni bejáratásánál a keverékarány mellett fontos-e egyáltalán a benzinhez kevert olaj minősége.
Én mindig Arol 2 T-t használok, ezzel problémám eddig nem volt, de most úgy alakult, hogy felújítottam a motort.
Kérdésem továbbá az lenne, hogy ilyen fúrás után ETZ 250 esetében mi a helyes keverési arány, mik a megfelelő bejáratás szabályai, egyáltalán hány kilóméteren keresztül kell járatni a motort.
Kösz a választ.

Kedves Róbert!

Igen, a bejáratáskor fontos a keverékhez kevert olaj minősége, de még fontosabb a megfelelő keverési arány és a megfelelő karburátor beállítás. Ha keveset kap a motor, akkor kevés olaj jut a kenési helyekre és jobban is melegszik a motor, ez nem tesz jót a nyers motornak.
Az Arol 2T az a minőségű olaj, amihez a korabeli modellek teljes kenési rendszerét tervezték, ezt tekinthetjük elégségesnek ezekhez a motorokhoz. Ezekkel az olajokkal a gyári keverési arány szerint kell járatni (1:40) és később használni (1:50)
Az elmúlt 20-30 év azonban a kenéstechnikában is hozott változásokat, az új 2T olajok minden tekintetben korszerűbbek, kevésbé kormoznak, égési lerakódásuk kisebb és kenőképességük sokkal jobb – és természetesen drágábbak. Ezekkel az olajokkal hígabb keverékekkel is járhatunk, bejáratásnál azonban érdemes a gyárilag ajánlottat tartani, semmiképpen nem menni 1:50 fölé.
A hengerfúrás utáni bejáratáskor a hengerhüvely megmunkálási pontatlanságait kell a dugattyúgyűrűknek „lemunkálni”, ez nagyobb hőtermeléssel jár, úgyhogy az első párszáz kilométeren nem szabad nagy fordulaton járatni a motort. Az, hogy mennyi ideig járassuk, nagyon függ a gépmunka minőségétől: a pontos fúrás és hónolás után elég 2-300 kilométer, egy kevésbé szép felületű hónolás esetén pedig néha az 500 is kevés ahhoz, hogy a hengerfal felületi minősége megfelelő legyen.
Én azt mondom 500 km a bejáratás, lehetőleg egy személlyel, közepes fordulaton, nem túlmelegítve a motort, 50km-es távnál egyszerre ne menjünk hosszabbat, iktassunk be egy kis pihenőt.
Ha így csinálod, biztos, hogy egy jó kompressziójú, halk járású motor lesz az eredmény.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.