Öreg, szoci motort hogyan kell bejáratni?
Üdv!
A kérdésem az, hogy az öregebb szocimotorok /MZ, SIMO/ henger fúrás utáni bejáratásánál a keverékarány mellett fontos-e egyáltalán a benzinhez kevert olaj minősége.
Én mindig Arol 2 T-t használok, ezzel problémám eddig nem volt, de most úgy alakult, hogy felújítottam a motort.
Kérdésem továbbá az lenne, hogy ilyen fúrás után ETZ 250 esetében mi a helyes keverési arány, mik a megfelelő bejáratás szabályai, egyáltalán hány kilóméteren keresztül kell járatni a motort.
Kösz a választ.
Kedves Róbert!
Igen, a bejáratáskor fontos a keverékhez kevert olaj minősége, de
még fontosabb a megfelelő keverési arány és a megfelelő karburátor
beállítás. Ha keveset kap a motor, akkor kevés olaj jut a kenési
helyekre és jobban is melegszik a motor, ez nem tesz jót a nyers
motornak.
Az Arol 2T az a minőségű olaj, amihez a korabeli modellek teljes
kenési rendszerét tervezték, ezt tekinthetjük elégségesnek ezekhez a
motorokhoz. Ezekkel az olajokkal a gyári keverési arány szerint kell
járatni (1:40) és később használni (1:50)
Az elmúlt 20-30 év azonban a kenéstechnikában is hozott
változásokat, az új 2T olajok minden tekintetben korszerűbbek, kevésbé
kormoznak, égési lerakódásuk kisebb és kenőképességük sokkal jobb – és
természetesen drágábbak. Ezekkel az olajokkal hígabb keverékekkel is
járhatunk, bejáratásnál azonban érdemes a gyárilag ajánlottat tartani,
semmiképpen nem menni 1:50 fölé.
A hengerfúrás utáni bejáratáskor a hengerhüvely megmunkálási
pontatlanságait kell a dugattyúgyűrűknek „lemunkálni”, ez nagyobb
hőtermeléssel jár, úgyhogy az első párszáz kilométeren nem szabad nagy
fordulaton járatni a motort. Az, hogy mennyi ideig járassuk, nagyon
függ a gépmunka minőségétől: a pontos fúrás és hónolás után elég 2-300
kilométer, egy kevésbé szép felületű hónolás esetén pedig néha az 500
is kevés ahhoz, hogy a hengerfal felületi minősége megfelelő legyen.
Én azt mondom 500 km a bejáratás, lehetőleg egy személlyel,
közepes fordulaton, nem túlmelegítve a motort, 50km-es távnál egyszerre
ne menjünk hosszabbat, iktassunk be egy kis pihenőt.
Ha így csinálod, biztos, hogy egy jó kompressziójú, halk járású
motor lesz az eredmény.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.