A karbi miatt fogyaszt sokat?

2008.08.26. 09:35
Kedves Motordoktor!
br> Van egy 1998-as gyártású (1999-ben forgalomba helyezett) FZS 600-as motorom, és pár barátom, akiknak 2000-2003 közötti FZS 600-aik vannak.
A karburátor különbözik elvileg csak, az enyém 001-es végű, nekik 101-es végű. Okozhatja ez (minfen fúvóka más a két karbiban), hogy kicsit lomhább a motorom és kicsit többet is fogyaszt?

130 km/h - 150 km/h -nál 6.5 -7.0 litert eszik százon nekem, nekik ilyenkor 5 - 5.5 litert... Átlag fogyasztásnál is 1 - 2 liter különbség szokott lenni.
A rendszeres olajcsere mindig megvan, gyertya csere megvolt, légszűrő csere szokott lenni, karbi tisztítás és szelephézag állítás 2007 szeptemberében megtörtént.
Rendszeres láncsprayzés is megvan, ideális guminyomas is. Én egy 30 kilóval nehezebb vagyok, de ez nem hiszem, hogy ekkora különbséget okozna...

Hogy tudom kiszámolni, hogy mikor eszik a legideálisabban?

Köszönöm,
Gyula

Kedves Gyula!

A fogyasztás nagyon sok dolog függvénye, így pedig, hogy még a karburátor is más, szinte biztos, hogy más lesz a két modellnél.
A gyártók nem véletlenül szerelik más karbival a motorokat, nyilván valamilyen olyan okuk volt rá (környezetvédelem?), ami megváltoztatja a keverékképzést.
Természetesen a vezető tömege is befolyásolja a fogyasztást, bár ez inkább városban, több gyorsításnál jelentkezik, nem annyira állandó túratempónál.
További erős befolyásoló tényező maga a motoros, a vezetési stílus. Ezzel nem arra akarok utalni, hogy van aki béna, van aki ügyes, hanem az eltérő szokások, a motorfék használata, a gázkezelés, a kigurulás, mind-mind olyan apróság, ami adott esetben simán okozhat akár 1-2 literes fogyasztásbeli különbséget, pedig a két motoros együtt halad.
Az a legegyszerűbb módszer, ha egy túra alkalmával motort cseréltek és legalább 100 km-t így tesztek meg, akkor minden ki fog derülni.
Azt pedig, hogy a motor hol eszik ideálisan, már csak azért is nehéz meghatározni, mert mit jelent az ideális? A fajlagos fogyasztása (adott teljesítményre vetítve) általában a nyomatékcsúcs környékén a legkisebb, de ha legfelső fokozatban haladsz 70-80-nal, akkor a 100 km-re vetítve biztos kevesebb fogyasztást érsz el.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.