Csak tolásra

2001.09.25. 11:27
Egy ETZ 150-es, amit szépen felújítgattam, az utóbbi időben rakoncátlankodik. Rúgásra nem bírom elindítani csak tolásra, pedig régebben szépen indult.
A következőt vettem észre: Amikor ráadom a gyújtást, akkor tök halványan égnek a visszajelző lámpák. Az aksi jó, mert megmértem és ebben az állapotban 20 amper fölött ad le, mert kiakad a műszer. Viszont ha halványan ég a visszajelző lámpa és a berúgó karon mozdítok egyet, erőssebben kezd égni a visszajelző lámpa a műszerfalon.
Mi lehet a gond? Vagy mit kellene kimérnem? (Az aksin kívül a gyújtáskapcsoló is jó.)
 
   
   

Az általad a visszajelzőknél tapasztalt jelenség önmagában nem feltétlen utal hibára. Itt a lényeg, hogy miután beindult a motor és alapjáraton jár, elaludjon a töltésvisszajelző lámpa, ha ez így van, akkor már "nagy baj" nem lehet.

Az általad tapasztalt jelenség, hogy a töltésvisszajelző lámpájának fényerőssége ingadozik, magyarázható a megszakító pozíciójától függő (zárt, vagy nyitott) feszültségingadozással. (Elektronikus gyújtás esetén a jeladó és a rotor pozíciójával.)

Az a probléma, hogy a motor csak tolásra indul több hibára is visszavezethető. Jó lenne tudni, hogy megszakítós vagy elektronikus gyújtása van-e a motornak, de akár ilyen-akár olyan ez lehet az egyik hibaforrás. Itt ellenőrizni kell a gyújtás idejét és minőségét (szikra minőségét).

Lehet a karburátor is ludas a jelenségben. Egy nem záró tűszelep is megkeserítheti a dolgunk. Hasonló tünetekkel jár, ha fals levegőt tud szívni a motor. Ezt teheti több helyről, például a gyújtásoldali főtengelyszimeringnél. Az elrepedt szívócsőnél, a szívócső és a henger között lévő bakelit hőszigetelés repedésén, deformáltságán, illetve lelazultságán keresztül és akár a hengertalp tömítésnél is. Összefoglalva ez egy bosszantó hiba, melynek több kiváltó oka is lehet és amelynek megoldása türelmet és aprólékos vizsgálódásokat igényel.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.