Csörgés-zörgés, majd szimeringcsere

2001.10.31. 13:25
Az amúgy teljesen jól működő 250-es ETZ-men 4000 - 4500 fölé húzva a gázt, olyan hangot hallat, mintha egy kalapáccsal ütnénk egy üreges fémet. (főleg egyesben lehet érezni, illetve hallani, és növekvő sebességben csökken a hang) Mi a bibi, a gyújtás?

Az amúgy teljesen jól működő 250-es ETZ-men 4000 - 4500 fölé húzva a gázt, olyan hangot hallat, mintha egy kalapáccsal ütnénk egy üreges fémet. (főleg egyesben lehet érezni, illetve hallani, és növekvő sebességben csökken a hang) Mi a bibi, a gyújtás?
Az érdekessége a dolognak az, hogy a gyújtást beállítottam egy MZ leírás alapján. A megszakítóhézagot 0,4 mm-re állítottam, az előgyújtást pedig felső holtponttól 3 mm-re vissza.
Miután beállítottam utána ellenőriztem az értékeket és jók, azaz a gyújtás jó. Ha melegszik a motor, akkor csökken a zaj, illetve mintha majdnem el is múlna ez a kopogásszerű hang.
Akkor mi az oka ennek a fémes kalapálásnak a motoromban?

 
   
   

Az általad tapasztalt hangeffektek véleményem szerint több helyről is származhatnak. Ezért elsőként egy szelektív és egyben rendkívül alapos hallgatódzást kell bevetnünk a minél hatékonyabb hibafeltárás végett.

A hang nagyjából két helyről érkezhet, az egyik a henger - dugattyú -főtengely -forgattyúsház által határolt terület. Mivel kopogást említettél, kizárnám a főtengelycsapágyakat (ezek inkább morognak!), viszont felelőssé tehető a hajtókar alsó tűgörgős csapágyazásának lógásából, vagy a dugattyúcsapszeg és a hajtókar felső tűgörgőjének együttes megkopásából adódó szabad mozgás.

 
   
   

Hasonlóan kemény "kopogó" hangot adhat egy borzasztóan megkopott dugattyú, mely a megnövekedett billegéséből kifolyólag a henger falához ütődik. E variációnál léphet fel az, hogy melegen csökken a kopogás, mivel az üzemmelegen kitágult dugattyú és a henger fala között csökken a hézag, ezáltal a billegés is.

A másik lehetséges zajforrás a hajtás és környéke. Az ETZ-nél mint láthatatlan, misztikus köd úgy rejti gazdája szemei elől a láncvédőburkolat a láncot, tehát első ránézésre pont semmit nem tudunk megállapítani ennek állapotáról. Ehhez hozzájön még az, hogy a motor egyik közismerten gyenge pontjára tapintottunk és már nem is csodálkozhatunk azon, hogy a gyanú középpontjába került a lánc.

Egy kellőképpen megnyúlt és görgői nagy hányadától megfosztott lánc érdekes hangokat képes kiadni, ahogy átugrik a vele együtt megkopott lánckerék fogain. Erőteljes kigyorsításnál ez valóban úgy kopoghat, mintha kalapáccsal ütnének egy fémet, viszont ehhez általában kisebb-nagyobb rángatás is párosult és bemelegedés sem enyhíti direktben a zörejeket. Ezek a zörejek csak magasabb sebességi fokozatokban a nyomaték csökkenésével arányosan csökken.

Köszönöm a választ az előző kérdésemre! A lánccsere megoldani látszik a gondom, illetve csökkentek a zajok.

Lenne egy olyan gond is a mocikámmal, amit lehet, hogy meg tudnék oldani, csak nem tudom, hogy neki merjek-e állni, és hogy milyen célszerszámok szükségesek hozzá? Szóval nincs mostanában hidegen alapjáratom, és menet közben egyszerűen elveszti az erejét a motor, de csak néha - néha. A többi TotalBike-os válaszodat olvasgatva nagy az esélye a főtengelytömítés azaz szimering problémának. Én úgy döntöttem az írásaid alapján, hogy ez nem válhat kárára a motornak (mármint ha kicserélem a szimeringeket). Már persze csak akkor nem válik kárára, ha nem teszek tönkre semmit a gépben, csak a tömítést cserélem ki.

Szóval jártam szervizekben itt Pécsett és bizony ettől attól függően 5-10 ezer forint is lehet a munkadíja a tömítéscseréknek. Ekkor én úgy gondoltam megkérdezlek, hogy mire kell figyelnem a cserekor, és hogyan is javaslod mindezt egy 250-es ETZ-n.

Nagyon örülök, hogy ezzel a távgyógyításos módszerrel visszaállt a motorod zajszintje a normál értékek közé. A főtengelyszimering cseréjével kapcsolatosan abban megegyezhetünk, hogy ártani nem árthatsz vele. Természetesen a cserénél feltételezem a szakszerűséget!

A csere nem igényel különösebb szerszámozottságot, az egyetlen célszerszám mely szükséges hozzá a kuplunglehúzó, illetve helyesbítek, a generátor forgórészének lehúzásához (ha jól emlékszem) egy 10-es csavar. Mivel a szimeringek mind a gyújtás, mind a kuplung oldalon a forgattyúsházon kívül helyezkednek el, cseréjük nem igényli a blokk teljes megbontását.

A gyújtás oldalon hozzáférsz a generátor, a kuplung oldalon pedig a kuplung eltávolítása után. A kuplung oldali oldaldekli levételekor a berúgókart nem kell levenned, a komplett berúgószerkezet az oldaldekliben marad. A visszatételénél használj új tömítést, esetleg tömítőpasztát!

Egy jó tanács, mielőtt visszateszed a kuplungot alkohollal, vagy hígítóval tisztítsd meg az érintkező kúpos felületeket a főtengelyen és a kuplung agyrészének belsejénél egyaránt!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.