A szomszéd Szimója mindig zöldebb

2001.11.20. 11:13
Egy motoros ifjú titán vagyok 15 éves, van egy 85-ös 3 sebességes Simson S51 B-m. A faterom vette nekem a nyár végén, van vele egy nagy problémám: nem megy. A végsebesség 50-55 között van, és én száguldozni akarok vele, nem tötyögni. Néhány dolog, amit észrevettem: Csörög a motorja, ha egyesben húzom neki, akkor kb. 15 km/h-nál már bőg a motor, kettesben alig gyorsul. A másik kérésem az lenne, hogy hogyan lehetne úgy megbabrálni fúrás nélkül, hogy menjen 80-85-öt. Az egyik haveromnak így megy a motorja fúrás nélkül, de nem árulja el, hogy csinálták az apjával. Kérek, segíts, mit tegyek kösz!
 
   
    Egy turbo csodákra képes

Öröm olvasni egy olyan fiatal versenyző sorait, aki a fatertól kapott S51 B Simsont egyből, minden fokozatban kiénekelteti és kevés neki az 55km/h-ás végsebesség. Apu részéről dicséretes az ajándékozás ténye, a tiédről pedig az elszántság, hogy mindenáron utol akarod érni a haver gépét. Igazán nem akarom kedved szegni, de fel kell, hogy készítselek egy dologra az életben. A teljesítmény, vagy mondjuk úgy, a plusz lóerők pénzbe kerülnek.

Esetünkben szerencsére a teljesítmény szempontjából alapvető költségekről lesz szó. Azt írtad, a motor csörög, nem húz rendesen, erőtlen, stb. Véleményem szerint, ezek tükrében a siker felé vezető első lépés a motorgenerál. Minden teljesítménynövelő (tuning) módosítás alapja egy eleve jó állapotú motorblokk, tehát mindenképp ezzel kell kezdeni, és miután majd így kipróbálod a motort, szerintem azon a véleményen leszel, hogy itt egyenlőre meg is állhatsz.

 
   
   

Most úgyis beköszöntött a rossz idő, tavaszig lesz időd felkészíteni a gépet, ráadásul nemsokára itt a karácsony, tehát adok néhány jó tippet, mit kell kérni a szülőktől. Mivel legjobb tuning a köbcenti tuning, ezért legszebb ajándék a 70 ccm-es henger-dugó szett lenne, amit a nagyszülők megtoldhatnának egy főtengely felújító készlettel és néhány új csapággyal. Visszatérve a felújítási munkálatokra, javasolnék egy teljes motorgenerált. Főtengely felújítás, csapágyak cseréje, csapszeg és tűgörgő csere, hengerfúrás, illetve van rá lehetőség, érdemes lenne feldobni egy 70-es hengert (ha igazán száguldozni akarsz).

Amennyiben hagyományos megszakítós gyújtásod van, akkor cserélj megszakítót, kondenzátort, mindenképp tegyél új gyertyát a motorba, tisztítsd ki a karburátort. Ha teheted, cseréld ki a kipufogó rendszert (könyök, dob), vagy legalább nagyon alaposan tisztítsd ki! Legjobb kiégetni hegesztőpisztollyal. Rengeteg szennyeződés lehet egy kipufogó rendszerben, mely nagyban csökkenheti a teljesítményt.

Ha ezeken túl vagy, akkor érdemes még foglalkoznod egy-két aprósággal, melyek szintén javítják motorod esélyeit. Ilyen a kerekek csapágyazása, a hátsó lánckerék csapágyazása, a lánc állapota. Ellenőrizd a fékpofákat, hogy ne súrlódjanak! Ez a sok kis apróság, ha összeadódik megint csak teljesítménycsökkentő lehet. Amennyiben a fent említett munkákat elvégzed (kis segítséggel), valamint utána rendesen bejáratod, akkor egy "versenyképes" és kellőképp tartós motor birtokosa leszel.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.