Melyik V4-es a megbízhatóbb?

2015.12.28. 14:06

Tisztelt Nepperűző!

Régóta szemezek két motorral. Már elég öreg vagyok a chopper üléshez. De még nem elég öreg a két hengeres rotyogóshoz. Szóval engem a hang kevésbé izgat, inkább a kényelem.

Az egyik egy 1988 as évjáratú Honda VF750C Magna, a másik egy 1993 utáni Honda VF750C Magna. Mindkettő hasonló futású és jó állapotúnak tűnik kívülről.

A régi Magna. Hát hogy néz már ki?
A régi Magna. Hát hogy néz már ki?

A kérdésem az mik a típushibák, mire kell odafigyelni? Teljesítmény adatok egyformák, amiben más, hogy a régebbi kardános és hat sebességes, az újabb típus lánchajtású és öt sebességes. Nem visszalépés ez? Meg persze a forma is tök más.

Melyik típus megbízhatóbb?

Üdv:

Gyuri

Kedves Gyuri!

A Honda két részletben gyártotta a Magnát: egyszer készült 1983-től 1988-ig, aztán pedig 1994 és 2003 között volt ilyen nevű modelljuk. A régi szériából egyébként a 750-es mellett volt ötszázas és ezeregyes is, de most koncentráljunk a kérdésben feltett 750-esre. Ezek alapját a Honda VF750 adta, ami közel sem volt a motorgyártás csúcsa, sőt, a Honda egyik legsötétebb korszakában készült - elég körülnézni a neten: a VF-eknek szinte nincs ára. Ha jól tudom, ezek a régi Magnák láncos vezérlésű blokkja sem a tartósságáról híres, a vezérműtengely kopása és kenési problémák jellemezték, illetve az összes nyűg, ami ezekkel jár.

Nem a legjobb blokkja a Hondának
Nem a legjobb blokkja a Hondának

Az 1994-től gyártott Magnák viszont már a VFR750 fogaskerekes vezérlésű blokkját kapták meg (a vezérlést rosszul tudtam, a Magna 750-esének láncos volt a vezérlése), ami a világ egyik legtartósabb négyhengerese, gigantikus legenda. Igaz, elég sokat módosítottak rajta a Magna számára, például más a főtengely, szerényebb a teljesítménye, és valóban, csak öt fokozatú a váltó. Cserébe lent nyomatékosabb, illetve a régi Magnához képest sokkal jobb lett a váz és a futómű. Ja, és valahogyan végre ki is néz.

Sajnos a lánchajtásra való átállás nem lett telitalálat, nem véletlen, hogy a cruisereket jellemzően gondozásmentes fogasszíjjal vagy kardánnal készítik. Ennek nem az az oka, hogy a lánc szar lenne, vagy a cruiseresek műszakilag hozzá nem értő, trehány suttyók, hanem sokkal egyszerűbb a magyarázat: a motor felépítése miatt problémás a lánc ápolása. Hiszen középsztender nincs, az emelőt sem lehet csak úgy betolni alá, illetve a nagy tömeg és a kis hasmagasság miatt az oldaltámaszon való megbillentés sem játszik. És ezzel az 1994 utáni Magnák tulajdonosai is szembesülni szoktak.

Nem egyértelműen szép, de legalább meg lehet vele jelenni
Nem egyértelműen szép, de legalább meg lehet vele jelenni

Tehát: a régi Magna régen sem volt jó motor, lassan harminc évesen meg elég rizikós vásárlás - kivéve, ha direkt egy trágyahalmot vesz, mert arról biztosan tudni, hogy micsoda, nincs meglepetés, mondjuk értelme sem. Az újabb Magna jó, van matematikai esélye annak, hogy bár ritka, létezik belőle jó állapotú, és az egész lánckenéses mizériát pedig meg lehet oldani egy automata láncolajozóval - a leghíresebb ezek közül a Scottoiler, ami eredetileg egy márka, de a többség az összes láncolajozót így hívja, ld. még stillfűrész.

Illetve van egy harmadik út: Gyuri, vegyél egy rendes, V2-es, sokat bizonyított cruisert. Nem a V2-es blokkoktól öreges valami, hanem a körítéstől.

Üdv:

Nepperűző