2016.08.04. 15:49

Tisztelt Nepperűző!

Friss A2-es jogosítvánnyal szeretnék egy jó kezdőmotort venni. Sajnos a keret elég szűkös, 600 ezerbe jó lenne beleférni. A motort nagyrészt városban használnám, de alkalmanként elvinném túrázni, esetleg autópályán az országon belül.

Amiket eddig néztem:

- BMW F650, Yamaha XT660R - ezeknél kérdéses az üléspozíció: 171 centivel vagyok megáldva.

- Yamaha XV Virago - a legtöbb modell velem egyidős/öregebb mint én. Felmerül a kérdés, hogy mennyire kell sokat költeni rá a továbiakban.

- Suzuki GS 500E - Ilyenen tanultam, nem nőtt nagyon a szívemhez

Előre is köszönöm válaszát.

Üdvözlettel,

Balázs

Kedves Balázs!

Először menjünk végig az általad nézett típusokon, utána jöjjenek azok az opciók, amik valamiért nem kerültek fel a radarodra, de érdemes elgondolkodni rajtuk.

BMW F 650 ST
BMW F 650 ST

A BMW F 650-nek nem vagyok nagy rajongója, ha mindenképpen egyhengeres bajort szeretnél, érdemes a 2000 utáni, már F 650 GS-nek nevezett szériából válogatni, azok már nem az Apriliánál készültek bérgyártásba, hanem a BMW saját üzemében. Ha valamiért ragaszkodsz a 2000 előtti F 650-esekhez, akkor neked talán az F 650 ST modellek jelentik a megoldást, azokat az utcai használatra optimalizálták, 19-es helyett 18-as első kerékkel, csökkentették az utánfutást és a tengelytávot, az ülésmagasság is 15 mm-rel mélyebbre került, a hátsó gátló is rövidebb lett, vagyis a terepes képességeket megnyirbálták, viszont alacsonyabb embereknek és a közúti felhasználóknak jobb lett. Amúgy nem rossz motorok, kevés típushibájuk van, a feszültségszabályozó hajlamos a meghibásodásra, illetve a kormánycsapágy alulméretezett, illetve minden hasonló korú motorhoz hasonlóan a szívócsonk elöregedése ennél is problémát jelenthet, de nem a megbízhatatlansága miatt nem ajánlom, hanem mert szerintem ennyi pénzért van jobb vétel.

A Yamaha XT660R például jobb vétel, bár a 21-es első kerék és a valódi terepképesség miatt aszfalton lényegesen butábban mozog. Ennek az ülésmagassága már okozhat gondot, egyébként nagyon tartós motor. Egy-két apróságra érdemes felkészülni: a gyárilag előírt lánc elég hamar megnyúlik, a hátsó kerékagyban lévő rezgéscsillapító gumikat a lánccal együtt kell cserélni, mert hamar szétmennek, de motorikusan nagyon strapabíró darab, a dupla kipufogó pedig hatalmas kedvencem.

A Suzuki GS500E nagyon megbízható motor, de kidolgozásban, igényességben a közvetlen konkurensek lényegesen előrébb vannak - a Honda CB500 és a Kawasaki ER-5 ugyanennyire tartósak, csak közben lényegesen finomabb szerkezetek. És ezzel el is érkeztünk, hogy mit javasolnék ezeken kívül.

Honda CB500
Honda CB500

Tehát az ER-5 és a CB500 szerintem tökéletes kezdőmotorok, nem nagyon tudok róluk rosszat mondani. Ha a túraendurós vonalat vinnéd, akkor a BMW F 650-nek kiváló alternatívája a Suzuki Freewind. Példás megbízhatóság és egészen minőségi részletek jellemzik, a Suzuki nem fukarkodott jó anyagokat felhasználni hozzá.

Honda XL600V Transalp
Honda XL600V Transalp

Szerintem a Honda Transalp is használható a te magasságoddal, ugyan nehezebb, mint egy Freewind vagy F 650, de kéthengeres, gyönyörű a hangja, kényelmes, és nagyon jó vezetni. Van néhány típushibája (feszültségszabályozó, gyújtáselektronika), viszont mindegyikre van már kijárt megoldás. A hatszázasok közül érdemes a szürke blokkosakat keresni, azok valamivel később kezdik csipegetni az olajat - amúgy ha eszi is az olajat, nem kell kétségbe esni, akkor még simán van benne 100-200 ezer kilométer a blokk felújítása előtt.

Üdv:

Nepperűző