Nem fizettem a benzinkúton

Teszt: Leier Ecoline EHL.ES02

2011.09.03. 06:25

Végre megtudtam, milyen felemelő érzés fizetés nélkül távozni egy benzinkútról. Ahhoz képest, hogy még borravalót sem adtam, nagyon megértőek voltak velem a helyiek. Biztosan mindenkivel ilyen előzékenyek, aki verejtékező arccal tolja lemerült villanyrobogóját a harminc fokos kánikulában – gondoltam, amikor távozáskor koppanásig húztam a gázmarkolatot, a könnyen megjegyezhető, EHL.ES02 típusú villanyrobogón.

Lemerülni már elég jól tud a jövő technikája. Az érzés olyan, mint amikor egy benzinesből kifogy az üzemanyag. Először csak nagyobb gázadásnál ránt egyet-egyet, aztán ez a határ fokozatosan lefelé tolódik. Az utolsó métereken már vergődik, mindenki dudál, ezért megadóan taszajtjuk a járdára a száznegyven kilós gépet. A kutasok becsületére váljon, nem kínáltak hagyományos üzemanyaggal, rögtön az oszlopoktól tisztes távolban lévő konnektorhoz irányítottak. Ez volt a gyári tábláján Taizhou Huangyan Xinrongzhou Business Ltd. márkajelzést viselő, itthon a Leier Ecoline által forgalmazott robogóval megtett Budapest-Göd-Budapest túra dramaturgiai csúcspontja.

Feltöltés közben derül ki igazán, mekkora különbség van a jelen, és az állítólagos jövő járműve közt. Egy benzines megtankolása a legrosszabb esetben sem tarthat tovább tíz percnél. Bezzeg a villanygép, ahhoz nem árt beszerezni néhány izgalmas olvasmányt, mert legalább öt, de akár hét órát is elvihet a lítium-ion telepek teljes regenerálása.

Szerencsére a töltés nem lineáris, így három óra után több mint ötven százalékon vannak a cellák. Ehhez mindig magunkkal kell vinnünk a robogóhoz mellékelt invertert, amely műszeres méréseink szerint körülbelül hétszáz wattot vesz fel az első néhány perc után.

Elinduláskor összeszorított farpofákkal kell koncentrálni. Fontos, hogy ne legyen ember, fal, vagy más tereptárgy a gép orra előtt. Aki nem nőgyógyász, biztosan elvéti a még nem jó, és a már nem jó közti fél millimétert a gázmarkolaton. Óriásit ránt a négy kilowatt folyamatos, nyolc kilowatt csúcsteljesítményt leadó kerékagymotor. Ha valaki véletlenül elüti a készülődés közben oktalan kérdésekkel bombázó szomszédját, nyugodtan hivatkozhat arra, hogy nem akart semmi rosszat, csupán túltöltötte a villanyjárművet, és az megvadult.

Utaztak már modern villamoson? Megvolt a Combino? És egy régi Ganz UV? Ha igen, biztosan emlékeznek, hogy a régi soha nem indult rángatás nélkül, az új viszont rövid sípolás után nagyon simán lendül be. A két generáció közti különbség az úgynevezett PWM, vagyis az impulzus szélesség modulátor áramkör.

Az egyszerű elektronika elsimítja a villanymotor indulásakor tapasztalt rángatást, így a nagyi kosarából nem gurul ki a paradicsom, a szerencsés villanyrobogós nyakcsigolyája pedig nem roppan hatalmasat. A Leier-féle zöldjárműről nagyon hiányzik a körülbelül ötvenezer forintos megoldás.

A szaga alapján szinte biztosan kínai gyártású gép adatlapja csodákat ígér, és tulajdonképpen teljesít is néhányat. Nagyon felemelő érzés volt például, amikor a trolibuszhangú kanapé különösebb erőfeszítés nélkül hazavitt Gödről, és nem állt le mondjuk, a régi kettes út prostituáltakkal és stricikkel kikövezett vaksötét szakaszán.

Emlékszem, odafelé még nagyon merész voltam, felhajtottam a Megyeri hídra. Jobb is olyan utat választani, ahol nincsenek nagyobb gödrök, mert a tizenhármas kerekekkel szerelt robogó elég ügyetlenül veszi az úthibákat. A fordulékonysággal nincs gond, tulajdonképpen ezzel a különleges robogóval is olyan könnyen lehet manőverezni, mint mondjuk egy 125-ös Suzuki Burgmannel.

Amikor igazán belejöttem az ES02 vezetésébe, olyan tempóban zümmögtem a teherautók előtt, hogy valószínűleg senkinek nem tűnt fel, nem benzinnel megyek.

Érdekes, hogy az ember szervezete milyen gyorsan alkalmazkodik a nehézségekhez. Néhány ismerősöm még most is vihog a rendszám nélkül 1,3 millióba kerülő villanyrobogón, amely képes volt a tükörsima parkolóházban is folyamatosan nyiszogva-nyekeregve gurulni.

A végén már észre sem vettem, hogy a jövő szupercsendes járműve minden pillanatban jelzi, szétesésre született. Ha tolni kell, rögtön két mázsának érezzük, mert a villanymotor visszatöltésre vált, ellenállása pedig jelentős. Képzeljék, ezen az robogón még ABS is van! Az első féknyereg mellett lévő szelep egy bizonyos fékezési intenzitás fölött elengedi a nyomást.

A fix értékkel dolgozó, a kerekek forgási sebességének különbségével nem törődő megoldás: valóban nem engedi blokkolni a kereket, de ez ettől még nem biztonsági felszerelés, csak imitáció.

A forgalmazó azt ígéri, akár nyolcvan kilométeres csúcssebességet is elérhet a Taizhou Huangyan Xinrongzhou Business Ltd. büszkesége. Ez hihetőnek is tűnik, amikor lámpától rajtolva lazán nyomjuk le a teljes mezőnyt, és nem törik meg a lendület az első felüljáróig. Ott azért alaposan csökken a tempó, de ennél sokkal rosszabb, hogy egy másik mutató is megmozdul a műszerfalon: a töltésjelzőé. Az okos műszer akkor is képes teljes töltöttséget hazudni, amikor már csak pár száz méterünk van a teljes kifulladásig. Menet közben jelzi, mekkora feszültségesést okoz a hatalmas méretű akkupakkban egy koppgázos gyorsítás.

Érdekes irányba tart a járműgyártás, legalábbis itt a végeken, ahol a Leier-Ecoline villanyrobogóját találjuk. Miután megtudtam, hogy nem csak a rendkívül bizalomgerjesztő külsejű töltő, de a burkolatok alatt lapuló, nagyméretű telep gyártója is a talányos nevű Thunder Sky, rögtön felpattantam az azonos nevű honlapra.

A gyártótól akár én is megrendelhetem a szükséges alkatrészeket, egy másik cégtől jöhet az agymotor, aztán valahol biztosan találok egy levedlett benzines robogókasztnit. Az Ecoline-on sem zavart, hogy egy öszvér, melyet egy kínai tucatrobogó, és az innen-onnan összevásárolt elektronikai alkatrészek házasításával állítottak elő.

Amikor végül megtaláltam a jobb markolaton felejtett önindító gombot, illetve a végsebességet és a gyorsulást butító L/H kapcsolót, már biztos voltam benne, akár én is építhetnék otthon elektromos járművet. A témában jártas ismerősöm van, kreatív robogószerelőből sincs hiány. Ha nagyon nekifeszülünk, valahogy biztosan sikerül felülmúlni az EHL.ES02 minőségét, vagy megcsináljuk ugyanezt, a Leier robogó 1,27 milliós árának feléért.

Az oldalról ajánljuk

265 ezer KTM kallódik valahol a világban
  • Hírek

265 ezer KTM kallódik valahol a világban

Az azt jelenti, hogy egy egész évre való raktárkészletet halmoztak fel 2024-ben.

tegnap, 13:30
Megéri kivárni a frissített 660-as Triumph Tiger Sportot
  • Hírek

Megéri kivárni a frissített 660-as Triumph Tiger Sportot

Pláne, hogy az árán nem emeltek. Viszont a dőlésérzékeny TC és ABS, a sport mód, a gyorsváltó és a tempomat már ott van benne.

december 19., 10:53
Jó az öreg a háznál
  • Tesztek

Jó az öreg a háználBemutató: Kawasaki Ninja 1100 SX SE

A 2025-ös modellév legfőbb újdonsága nem csak a megnövelt lökettérfogat (1043 helyett 1099 ccm), hanem az SE verzió megjelenése.

december 22., 17:54