Szemem karikás a kialvatlanságtól, orromból kikívánkozik a massza, torkom összeszorult a gyulladástól, izületeimben tompul a hullamerevség előhírnöke. Éjjelenként orvul rám tör a láz, hogy izzadt álmaimban valami aprócska kis motort forgassak üveghangig. Beteg vagyok, ez van. Az Yamaha YZF R125 tett azzá.
Régi mondás, hogy legyen nálad kabalából esőruha, ha ott van a táskádban, akkor sosem esik. Három évig igaz is volt a legenda, de az R125 bemutatójára igyekezve, még a narancssárga kezeslábas sem segített. 200 km volt hátra az Euroringig, mikor hirtelen nyakamba szakadtak a felhők. Mire ki tudtam sorolni az autópályán az első kúthoz, már alaposan átáztam. Mikor az M1-M0-M5 vonalon megérkeztem Örkénybe, már rég kifagytak a hátamon a szőrtüszők. Akkor azonnal egy intravénás C-vitamin bomba kellett volna – elmaradt – én pedig szépen belecsúsztam a nyavalyába.
A Yamaha magyarországi képviselete nem csak a YZF család bébijével várt minket múlt héten, hanem bemutatta volna a Mesterkurzusukat is a sajtónak. Sajnos az öklömnyi vízcseppektől az alföldi homokkal befújt aszfalt takonnyá változott, ezért a gyakorlati prezentáció elmaradt. Helyette a bokszutcában mesélték el mi vár a leendő Yamaha tulajdonosokra: kanyartechnika, fékezés, és a helyes gondolkodás. A régi és leendő Yamahásoknak kedvezményes áron indul vezetéstechnikai oktatás a biztonságos és balesetmentes kilométerekért.
Mindenki húzta-halasztotta a Yamaha YZF R125 kipróbálását, aggódva néztük a felhőket. A horizont végéig vastag szürkeség adta meg a motivációt a döntéshez: minek várni, úgyis vizes mindenem. Magamra húztam az átázott kabátot, beindítottam a gépecskét, és a vízcseppektől bugyborékos aszfaltra szabadítottam 15 lóerőt.
A motor mérete korrekt, formája és arányai abszolút igazodnak az R családhoz. Agresszív orr, hetyke segg: a kamaszoknak is kijár a vagányság. Deltabox alumíniumvázba ültették a vízhűtéses egyhengerest. Felülvezérelt, négyszelepes blokk, amelyre hatsebességes váltót tettek. Nem is kell spórólni a kapcsolgatással, a 9000-es fordulatnál kicsúcsosodó lóerő-maximumhoz használni kell a lábfejet. Ha azt akarjuk, hogy valami történjen, kegyetlenül ki kell forgatni a 125-öst.
Az Euroringet mintha szappannal kenték volna be: a kanyarok közepén gázt adva meg-megindul a gép segge. A GP125 életérzést nem kell nagyon erőltetni, jobb töretlen motorral visszagurulni a bokszba. A filmrétegként aszfaltra tapadó homok valós krízishelyzeteket képes szimulálni a zárt pályán: aki ezt uralni tudja, a közúton is mester lenne - kurzussal vagy anélkül. A viszontagságos körülmények ellenére a motort dicséret illeti: a csúszások korrigálhatók, a fékek jól adagolhatóan segítik a célcsoportot, a kezdő motorosokat.
Ritka vendégei lesznek az YZF R125-ök az országútnak, a 15 literes tartály maximálisan elég a városi használathoz. A 126-kg nem jelenthet terhet a kezdőknek sem, aki ilyen gépel kezdi a motorozást, jó alapot nyer a későbbi nagymotoros jövőjéhez.
Kamaszok álma? Tinédzser bandázások királya? Igen, elsősorban nekik szól a Yamaha 998 ezer forintos aprósága, amely egy jól megtervezett belépő a nagy ’R”-ek világába.
Műszaki adatok:
Motortípus: Folyadékhűtéses, négyütemű, négy szelepes, egyhengeres, SOHC
Hengerűrtartalom: 124.66 cc Furat x löket: 52.0 x 58.6 mm
ompressziós arány: 11,2:1
Maximális teljesítmény: 11.0 kW (15 PS) @ 9,000 rpm
Maximális nyomaték: 12.24 Nm (1,25 kg-m) @ 8,000 rpm
Üzemanyagkeverés: Benzin befecskendezés
Kuplung típusa: Olajban úszó, többtárcsás
Gyújtásrendszer: TCI
Indítás: Elektromos
Váltórendszer: Vonóékes, 6 sebességes
Szekunder hajtás: Lánc
Üzemanyagtank kapacitás: 15 L
Olajtank kapacitás: 1,15 L
Váz: Acél deltabox
Első felfüggesztés: Teleszkópvilla
Első rugóút: 130 mm
Hátsó felfüggesztés: Lengőkar
Hátsó rugóút: 125 mm
Első fék: Szimpla úszótárcsás, Ø 292 mm
Hátsó fék: Szimpla úszótárcsás, Ø 230 mm
Első gumi: 100/80-17 M/C
Hátsó gumi: 130/70-17 M/C
Hossz: 2,015 mm Szélesség: 660 mm
Magasság: 970 mm
Ülésmagasság: 818 mm Tengelytáv: 1,355 mm
Minimális hasmagasság: 155 mm Saját
töme: 126,5 kg
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ennél esetlenebb csúnyaságot ma nem fogsz látni
Van, aki szerint ízlésről nem vitatkozunk. Ezen nem is fogunk: ez viccesen csúnya.
- Hírek
V2, szíjhajtás és nem Harley: Benelli Leoncino Bobber 400
Azt hihetnénk, a sorkettes tömegrettenetek mellett az európai piacra senki nem mer 35 lóerős, V2-es bobbert hozni, de akkor tévednénk.