Egy lépéssel közelebb a motoros légzsákokhoz

2023.07.27. 13:41

Régóta foglalkoztatja a motoros iparágat a légzsák gondolata. Egyelőre csak a Honda rendszeresítette a motorba építhető változatot, de a Takata-légzsákbotrány a Goldwingekbe szerelt lufik hírnevét is megtépázta. A védelmi funkció így leginkább a motoros ruházatok gyártóira és viselőire hárul, de Atsushi Ishii, az Autoliv vezérigazgatója szerint ez a közeljövőben megváltozhat. Ha rajtuk múlik, akkor mindenképp.

autoliv-airbag-piaggio-1
Fotó: Autoliv

Egy CycleWorldnek adott exkluzív interjúban arról beszélt, hogy hamarosan be fogják mutatni a saját terméküket, ami az autókban található légzsákokhoz hasonlóan működik. Olyannyira, hogy felépítésében lényegében nem is különbözik: ütközésérzékelő, vezérlőegység, kábelköteg, légzsákmodul. Szerinte nem is ez jelenti a kihívást, hanem a motoros jellemzőkhöz adoptálás, mert a két kerékhez például sokkal gyorsabb kioldó algoritmus kell.

Az interjúban arról is mesélt, hogy éles kritikákat kaptak egy közelebbről meg nem nevezett nagy gyártó részéről, amikor a legutóbb megjelentek az EICMA-n a technológia korlátozott lehetőségei miatt. Erre ő maga azt a választ adta, hogy a leggyakoribb, személyi sérüléssel végződő baleseti helyzetekre koncentrálnak, nevezetesen a klasszikus eléfordulásos szituációkra amikor a légzsák hatékony védelmi teret képezhet egy autó és a motoros között.

Úgy gondolja, munkájuk már akkor sem haszontalan, ha a bekövetkező balesetek mindössze tíz százalékában bizonyul hasznosnak az általuk fejlesztett légzsák, hiszen éves szinten akkor is ezrek életéről vagy további életminőségéről lehet szó. Ráadásul érdemes úgy tekinteni arra, amit csinálnak, mint kezdeti lépésekre, és ahogy kezdetben az autók esetében is csak a kormányba épített légzsákok jelentek meg, majd váltak komplex védelmi rendszerré, úgy a motoros légzsákoknak is be kell járniuk a fejlődés útját.

Bár a kritikai észrevételt tevő gyártót nem nevezte meg, korábban a BMW is kísérletezett motoros légzsákokkal, de nem építették be őket. A márka sajtószóvivője, Jürgen Stoffregen korábban úgy nyilatkozott, hogy a vásárlók többet várhatnak a technológiától, mint amire az valóban képes, ezért nem jelent számukra elsődleges kutatási területet.

Ishii szerint a legnagyobb kihívást a kormányhoz közeli testhelyzet miatt a sportmotorok jelentik, így kezdetben a technológia szempontjából ideálisabb felépítésű motorokkal és robogókkal, például a Piaggio MP3-mal dolgoznak.