B125: hogy is van a rendszámmal?

2012.01.08. 09:23

Hogy is van a rendszámmal?

Kedves Totalbike!

A segítségeteket szeretném kérni 125-ös robogó vásárlással kapcsolatban. Az új jogszabálynak megfelelően szeretném majd B kategóriás jogosítvánnyal használni, tehát nem rendszámoztatnám. Bár egyelőre azt sem tudom, hogy működik a továbbképzés.

Nagyjából 200-220 ezer forintot szánok a robogóra + forgalomba helyezés költségei, illetve a szerviz. Korábbi években egy Piaggio Typhoon-t nyúztam évi 5-8000 km-rel, így van pár éves tapasztalatom, bár nem Budapesten. A neten nézelődve megtetszettek az Aprilia Leonardo 125, illetve Aprilia SR125 típusok, és ahogy néztem, ebben az árkategóriában már lehet is kapni párat.

Egyik kérdésem az lenne, hogy mi a véleményetek az adott típusokról, és, hogy van-e valami egyéb javaslatotok ebben az ár- és robogó kategóriában? Ezeknél a típusoknál mire érdemes odafigyelni? Magam nem tudnám szerelni, szervizelni a kétkerekűt, így olyan típust keresek, amivel lehetőleg kevés problémám lenne.

Emellett szeretném ha segítenétek a következőkben: az új jogszabályoknak megfelelve mi a teendő, ha mondjuk rendszámos volt ezelőtt a robogó, de én csupán a kiegészített B kategóriás jogosítványommal szeretném használni? Mennyire problémás, ha előttem 50-es papírokkal használták, de én szeretnék a törvényeknek és szabályoknak megfelelően robogózni sok ilyen hirdetést látni?

Külföldi papírok esetén mennyi többlet költség várható, ha honosíttatni szeretném a robogót, vagy inkább kerüljem az ilyet? Segítséged, segítségeteket előre is köszönöm!

Üdv: Dávid


Kedves Dávid!

Nagyon örültünk a levelednek, mert a válaszok valószínűleg többeknek adnak majd útmutatást a vásárlás előtt.

Kezdjük a B125 lényegével. Aki elvégzi az elmélet és gyakorlati képzéssel, illetve a vizsgával együtt összesen öt órányi kiegészítő tanfolyamot, sikeres forgalmi vizsga esetén, a meglévő autójogosítványával vezethet 50 köbcentinél nagyobb, de 125 köbcentinél kisebb hengerűrtartalmú, és legfeljebb 11 kilowatt teljesítményű robogót, illetve motorkerékpárt. Fontos megjegyezni, hogy amennyiben valaki robogóval tanul és vizsgázik, A1-es jogosítványába záradék kerül, így azzal kizárólag automata váltós típusokat (értsd. robogókat) vezethet. A záradék egy hagyományos, lábváltós motoron tett utóvizsgával később feloldható. Mi azt javasoljuk, mindenki szerezzen inkább korlátozás nélküli A1-es, vagy ahogy egyre többen nevezik B125-ös jogosítványt, mivel egy legfeljebb 11 kilowatt teljesítményű és általában 100-130 kilogramm tömegű kistestű robogó vagy motor vezetése inkább élvezetes semmint nehéz.

A robogók csalhatatlan előnye, hogy esőben lényegesen jobban védik a vezető ruházatát, sokuk nyerge alatt kisebb-nagyobb tároló hely is található, illetve vezetésük tényleg pofonegyszerű, munka utáni lazításként sem utolsó.

A 125-ös motorkerékpárok előnye, hogy általában jobb futóművel és merevebb vázzal szerelik őket, mint a robogókat. Sokkal nagyobb variációs lehetőséget kínálnak az egyes kategóriák, pl. a chopperek, sportmotorok, vagy naked bike-ok, mint amit a robogópalettán találunk, vagyis köztük biztosan megtalálhatod azt a típust, amely leginkább megfelel az elvárásaidnak. Az újabb, a 11 kilowattos (15 lóerő) teljesítménykorlátot teljesen kihasználó modellek menetteljesítménye sokkal jobb lehet, mint a 8-12 lóerős robogóké, ráadásul a nyomatékcsúcsra hangolt CVT automata váltóval ellentétben, a lábváltó mellé kapod a kihúzatás lehetőségét is, ami emelkedőn, utassal nagyon jól jöhet.

Minden fentebb megfogalmazott állításra létezik cáfolat, vagyis nem egy robogó létezik jó futóművel és nagyobb kerékmérettel, illetve találsz majd motort amely elég jól pakolható, mert mondjuk van rajta egy hátsó doboz, a fő karakterjegyek mégis ezek.

Térjünk át a rendszám kérdésére. Az ötven köbcentinél nagyobb motorok, illetve robogók rendszámkötelesek. Nincs kivétel, és nem javasoljuk a hatósági jelzés nélkül kínált példányok megvásárlását. Aki ezeket a játékszabályokat akár csak időlegesen megszegi, óriási kockázatot vállal. Igazoltatáskor könnyen lebukhat, a kamu ötvenes biztosítási igazolás és „téves adatokkal” kitöltött adásvételi szerződés miatt okirat hamisítási ügybe keveredik, ha balesetet szenved vagy okoz, biztosan ő lesz a felelős, kártérítésre nem számíthat, viszont a balesetben (vagy akár tükörleverésben) sérült autó tulajdonosa eséllyel indíthat ellene pert.

Úgy látjuk még mindig kevés szó esik arról, hogy a rendszám nélkül, illegálisan használt, ötvenesnek hazudott 100-125 köbcentis gépek tulajdonosai a rendszámos gépekkel járó előnyökről is lemondanak. Például nem szállíthatnak utast, nem közlekedhetnek autóúton, illetve autópályán, valamint nem haladhatnak 45 kilométeres sebességnél gyorsabban.

Vagyis, kedves Dávid, neked egy rendszámos robogó vagy motor lesz a megfelelő, hiszen B125-ös jogosítványod ennek vezetésére lehetőséget ad. Ha olyan gépet találsz, amelyet most hoztak be az országba és az eladó állítja, hogy a forgalomba helyezéshez szükséges összes papír rendelkezésre áll, kérd meg, hogy helyezze forgalomba a gépet, mielőtt átadná neked. Ha valóban minden rendben van az okmányokkal, bele fog egyezni, ha nem, keress egy másik példányt.

Nézzük a típusokat. Az Aprilia SR 125 viszonylag ritka, léghűtéses, kétütemű motorral szerelt sportrobogó. A szabadlábon lévő példányai, az ötvenes SR-hez való hasonlóság miatt rendszerint rendszám nélkül közlekednek. Az SR 125 blokkja, melyet egyébként a Piaggio Typhoon 125-ben is találunk, régebbi és egyszerűbb konstrukció, mint mondjuk egy Gilera Runneré, a teljesítménye és a dinamikája alapján pedig az egyik legjobb 125-ös robogó az elmúlt 20 évből.

Ennek azonban ára van. A kétüteműek fogyasztása nagyon megugrik ha hajtod őket. Ez akár a négyüteműek fogyasztásának másfélszerese is lehet, vagyis átlépheti az öt litert. Tehát, ha egyáltalán találsz egy rendszámos SR-t, készülj arra, hogy gyakran jársz majd a benzinkútra, és rendszeresen, 5-700 kilométerenként kell majd venned egy flakon, 2-3 ezer forintért kapható, szintetikus, kétütemű motorolajat. Ezt adagolja a motorra szerelt apró szivattyú a benzin-levegő keverékhez, menet közben.

Az Aprilia Leonardót nem ajánlom. Bár sok van belőle, több szerelő egybehangzó véleménye szerint a Rotax-eredetű blokk nem túl tartós konstrukció. Válassz inkább egy jó kis Honda SH 125-öt, Kymco Agility 125-öt, Suzuki Burgman 125-öt, Piaggio Libertyt, esetleg egy Malaguti Ciak 125-öt, amelyben szintén Kymco blokk van. Szóba jöhet még a Lead 100, illetve 110, vagy a magyar szemnek furcsa, de hálás Innova 125. Ne feledd, minden típus esetén az állapot a döntő. Ha az idomokat kábelkötegelők tartják, valószínűleg az olajcserével és a légszűrőtisztítással is nagyvonalúan bánt az előző tulajdonos.

Ha motorkerékpárra vágysz, kicsit nehezebb helyzetben vagy. Ajánljuk például a 300 ezer forint körül már használatra kész állapotban kapható Yamaha YBR 125, és Honda CG 125 típusokat. Ezekből most is van olyan példány az internetes hirdetések közt, amelyet pénzzel a zsebünkben mennék megnézni, ha éppen ekkora motorkerékpárt keresnénk. Aki hosszabb ideig használt ilyen gépeket, fokozatosan megszerette egyszerűségüket, alacsony, 2,5 liter körüli fogyasztásukat, illetve rendkívüli kezességüket. Ha túl tudsz lépni a puritán, divatjamúlt megjelenésen, egy ilyen kistestű, nagyon könnyen vezethető csendes motorkerékpárral sokáig boldog leszel.

Zách Dániel

Ha többet szeretne tudni a B125 világáról, nézzen át Totalbike.hu/B125 oldalunkra, ahol mindent megtalál, amire szüksége van, és azt is, amire nincs.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.