Erről a fiúról azt mondják, egyenes útja van a MotoGP-be
Interjú: Rossi Attila Moor
Már többen mondták, hogy ezt a srácot látnom kell, mert úgy megy, hogy arra nincsenek szavak - Kakucsringen például még soha senki, semmilyen motorral nem ért körbe olyan gyorsan, mint ő a 190 köbcentis Ohvale versenymotorjával. De amikor először ült szupermotóra, azzal is egyből olyan tempóval ment végig a pályán, mintha máshogy hatna rá a fizika.
Moor István (magyar név, ejtsd: Mór) 18 évesen ment ki Amerikába, ahonnan négy éve költözött haza fiával, Rossival, mert a gyerek tízévesen Amerikában már rommá nyerte az összes utánpótlás-bajnokságot. Egyszerűen nem volt olyan ellenfele, aki mellett tovább fejlődhetett volna. Érdemes figyelni a részletekre, az apa annyira súlyos motorsportőrült, hogy a fiát a kilencszeres világbajnokról nevezte el. A kis Rossi tehát kint már nem talált ellenfelet, és itt jöt a képbe Talmácsi egykori menedzsere, Stefano Favaro, akit Rossi apja már nagyban bombázott videókkal - Favarót végül nem a motorozós felvételek győzték meg, hanem az a 15 perces film, amiben Rossi kilencévesen elmagyarázza a futómű beállításainak és a motor viselkedésének az összefüggéseit. Az olasz és a spanyol bajnokságok tele vannak könyökön forduló csodagyerekekkel, de az arrafelé is ritkaság, hogy valaki ennyire felkészült fejben is, és így átlátja a motor működésének összefüggéseit. Moorék tehát Amerikában eladtak mindent, és ideköltöztek.
A gyorsasági motorozás központja ugyanis Európa, aki nem az olasz vagy a spanyol junior bajnokságokból érkezik, az lényegében esélytelen a vébére. Ezért aki komolyan gondolja, már fiatalon ide kell költözzön - nem csak Amerikából, hanem Japánból is.
Négy éve, amikor Magyarországra jöttek, Rossi már értett magyarul (otthon az apjával angol-magyar keverék nyelven beszéltek), azóta pedig kifogástalanul meg is tanulta a nyelvet, az interjú is magyarul készült. Akik követik a hazai utánpótlás-bajnokságokat, lényegében tényként kezelik, hogy ennek a srácnak egyenes útja van MotoGP-be. Moor jelenleg két bajnokságban megy párhuzamosan, egyszer a KTM által rendezett Northern Talent Cupban (NTC), ahol 250-es motorral mennek, emellett az olasz Ohvale bajnokságban is részt vesz a 190 köbcentis kategóriában, mert állítólag ott is van 4-5 olyan srác, akivel gyepálhatják és húzhatják egymást.
A Northern Talent Cupból megfelelő eredményekkel egyenes út vezethet a világbajnokságra. Aki ezt megnyeri, a következő évben bekerül a Red Bull Rookies Cupba, ahonnan a győztes meghívást kap a KTM gyári Moto3-as csapatába, a második pedig az Asparnál - ahol Talma is világbajnok lett - kap lehetőséget. A Rookies Cup már kőkemény, színvonalban és keménységben ugyanott van a mezőny, mint a vébé. Példának azt szokás felhozni, hogy a legutóbbi Rookies Cup győztese, Pedro Acosta már most, hat futam után fölényesen vezeti a Moto3-as világbajnokságot. Az NTC-t tavaly Görbe Soma nyerte, azóta pedig a Rookies Cupban húzza a gázt.
Álljunk be oda, ahol kevésbé fúj a szél, nem tudom, hogy te hogy nem fagysz meg egy szál pólóban.
- Viccelsz? Oregonból jövök.
13 évesen majdnem olyan magas vagy mint én. Nem hátrány a kicsi motoron?
- Kicsit jobb, ha kis kategóriában magasabb vagy, úgy érzed, kisebb a motor, jobban tudod kontrollálni, hogy mi történik. Pedrosa hiába volt könnyű, keményen megszenvedett a kis termete miatt. Nézd meg, mostanában a magasabb versenyzők többet nyernek, mint a törpék.
Minden kategóriában?
- Moto3-ban, ahol a motor körülbelül 60 lóerő, ott nagyon számít a súly, pláne azért, mert nagy, 5-6 kilométeres pályán mennek. De ahogy továbbmész Moto2-be vagy MotoGP-be, ott ez már kevésbé fontos.
És ha kétméteres leszel?
- Akkor majd átmegyek kosárladbázni. Motorhoz ideális a nagyjából 180 centi. Mint Valentino Rossi.
Most hallottam először, hogy a teljes neved Rossi Attila Moor. Nem gondoltad, hogy az Attila nevet használva a magyar közönség jobban elfogadna?
- Nagyon nagy Rossi rajongó vagyok, de tudom, hogy Attila is nagyon brutál harcos volt, szóval ha be akarok valakit ijesztegetni, majd azt mondom, hogy a nevem Attila.
Kakucson te tartod a körrekordot.
- Az Ohvale 190-essel, ha jól emlékszem 39,9-et mentem.
Mi az erősséged?
- Nagyon gyorsan meg tudom tanulni a pályákat. Illetve tudom, mikor jó a motor, apával együtt tanuljuk a futómű-beállításokat hat- vagy hétéves korom óta. Ezeket nagyon meg kell érteni, mert különben senki nem fogja jól beállítani a motorodat, és ha nincs jól beállítva, el fogod veszíteni a versenyt, mert nem tudod úgy belenyomni a kanyarba, mint a másik. Gyorsan megérzem, hogy hol kell egy fél fordulatot vagy egy klikket állítani a futóművön.
Hétévesen én legóztam.
- Ez ilyen, imádom a motorsportot, az összeset. Ralikrosszt, motokrosszt, Forma-1-et. Mindet szeretem.
Az NTC-n esélyesnek tekintenek.
Volt kint egy kétnapos teszt Oscherslebenben, ami nagyon pozitív volt, a szabadedzésen csak egyszer nem voltam első. Volt egy versenyszimuláció, amikor fordított sorrendben rajtoltunk, az edzéseken a leglassabb elölről, én meg a legvégéről, és három másodpercenként rajtoltattak minket. Mire én indulhattam, az első már másfél percre volt, de be tudtam érni őt már a tizedik körön, és megnyertem a szimulációt 10 másodperccel.
Idősebbek vagy fiatalabbak?
- 16-17 évesek is vannak, akik sokkal erősebb alkatok. Most jó vagyok fizikailag, a 16 kör végén nem is voltam ki.
Az NTC után mi lehet?
- A Northern Talent Cup után, ha megnyered, jön a Red Bull Rookies Cup, megígérték a Dornánál, hogy esélyt kapsz. A Rookies Cup most iszonyat kemény, olyan a mezőny, mint a világbajnokságon, láttad, Pedro Acosta, aki legutóbb megnyerte, átment a vébére, és már rögtön nyert, még a pit lane-ből rajtolva is.
2023-ban, ha lesz magyar GP futam, ott lehetsz?
- 16 évesen mehetsz legfiatalabbként, akkor még nem leszek annyi.
A modern versenyzőnek nagyon kell érteni az elektronikát. Az NTC-ben nincs.
- Az NTC-ben van egy minimális kipörgésgátló, de az nem olyan, mint a nagyobb kategóriákban.
Hogy fog kinézni a következő öt éved?
- Mindig csak egy kis lépést nézel. Ha túl nagyot akarsz ugrani, visszaesel.