Rég nem elég, ha csak simán megvéd
Sisakteszt: HJC RPHA 11
Az egyik F1-es újságíró szerint a pilóták számára a sisakjuk különleges jelentéssel bír. Kimi Räikkönent is megkérdezték, neki mit jelent a sajátja, azonban szokása szerint hamar rövidre zárta a témát egy frappáns válasszal: megvédi a fejem. Motorosként azonban legyenek komolyabb elvárásaid, pláne, ha a magasabb polcról válogathatsz.
Ha nem is viszonyulok vallásos áhítattal a motoros felszerelések egyetlen törvényileg is kötelező eleméhez, Kiminél azért jóval nagyobb jelentőséget tulajdonítok a sisaknak. Utcán és pályán egyaránt meg tudja keseríteni az élményt, ha nem a megfelelő cuccot hordod. Régebben tartotta magát egy közhelyes mondás, miszerint mindenki annyiért vegyen sisakot, amennyit a feje ér. Azonban egy drága sisak sem garancia arra, hogy jól fogod érezni magad benne.
A komfort kulcskérdés: ha nagy távolságokat teszel meg, csendes sisakra lesz szükséged, pályázáshoz jól szellőzőre. És ezek a kritériumok általában szöges ellentétben állnak egymással. Éppen ezért is vált szét az elmúlt években a felső kategóriás sisakok piaca. Egy komoly utcai bukóban manapság alapfelszerelés a beépített napellenző és a kommunikációnak kialakított hely. Nos, pont ezekre a dolgokra nincsen semmi szükség egy versenysisakban. A napszemüveg mechanikája nemcsak a héjméretet növeli, de extra súlyt és meghibásodási lehetőséget jelent. Ráadásul a minél kisebb szélzaj érdekében a túrasisakok szellőrendszerei jóval kisebb légáteresztő képességgel bírnak. Egy pályanapon meg tudsz annyira izzadni, hogy akár egy fél kilónyi víz marad a sisak bélésében, ami tuti nem fog kiszáradni a következő menetre. Illetve szentül hiszem, hogy a dupla D-gyűrűsnél nem létezik jobb megoldás a gyors és kényelmes rögzítésre. Ezért számomra még mindig kisebb kompromisszumot jelent egy versenysisakot használni utcán, mint utcait pályán. A zaj ellen meg bedugom a fülemet.
Ha te is egy versenysisak mellett döntesz, a motorhoz/ruhához passzoló szín helyett továbbra is a komfort legyen az elsődleges. Hiszen védeni is csak akkor fog, ha jó a fejedre. A túl kicsi sisak ronthatja a fej vérellátását, a túl nagy pedig elfordulhat egy becsapódásnál - amit jó esetben soha nem kell megtapasztalnunk. A nagy gyártók felső polcos termékeivel nagy meglepetés nem érhet, aki a számok embere, nyugodtan böngéssze a SHARP tesztek eredményét - amiben a koreai HJC termékei általában nem szoktak lemaradni a komolyabb tradícióval rendelkező márkák ellenében. Az RPHA 11 három csillagot kapott a lehetséges ötből, az oldalsó behatás elleni védelme miatt.
A dobozát kibontva rögtön kellemes meglepetés ér: a páramentesítő Pinlock betét és a sisakzsák mellett alapból van hozzá sötét plexi. Legalább annyira nagyvonalú gesztus ez, mint a „Revolutionary Performance Helmet Advanced” megnevezés. Az anyagát és súlyát (1250 g) tekintve semmi különös, ez is egy karbon-üvegszál-aramid kompozit héj, aminek a formája kísértetiesen hasonlít a Shoei X-Spiritemre. Mondjuk nagy csodák az aerodinamikában sincsenek, az A320-as Airbusokat is csak a hozzáértők tudják megkülönböztetni a Boeing 737-esektől.
Ránézésre a plexi rögzítését is nagyon hasonlóan oldották meg, a HJC megoldása azonban egy fokkal még jobban működik. Teljesen felnyitott állapotban kell hátratolni a kis kallantyúkat a levételhez, a visszapattintás pedig csak egy gyanúsan könnyed mozdulat – először nem hittem el, hogy a helyére ugrott. És ugyanilyen precízen kidolgozott a többi részlet is, mint a szellőzők mozgatása vagy a plexi reteszelése. Ez utóbbi funkció használatát először szoknom kellett, mert a teljesen zárt állás egyben reteszeltet is jelent. Mivel városban nagyon sokszor nyitja-zárja az ember a plexit, ez kissé kényelmetlen lehet – viszont versenypályán vagy országúton így biztosan nem felejted el a reteszelést. Természetesen van egy majdnem zárt állása is a reteszelés előtt, ha kisebb tempónál légrést szeretnél hagyni.
A szellőzést fejtetőn kevésbé éreztem hatékonynak, a Shoeiban érezhetően nagyobb huzatot lehet csinálni. A fenti nyílásokat egy precíz, hatállású görgővel lehet mozgatni. A homlokszellőző viszont kesztyűben kifejezetten nehezen tapintható, menet közben kihívást jelent átállítani.
A kellemes tapintású bélés természetesen kivehető, az anyaga antibakteriális. A vészhelyzet esetén kihúzható arcpárnák is sztenderdnek számítanak a kategóriában. Ez megoldás a mentők számára teszi könnyebbé a sisak eltávolítását, és csökkenti a további sérülés kockázatát. Szintén kellemes meglepetés, hogy versenysisak létére gondoltak az átbeszélőt használókra - a bélés alatt hagytak helyet az intercom hangszórójának. A dupla D-gyűrűs rögzítést az egyszerűsége miatt szeretjük, az aranyszínű bevonat tovább erősíti a prémium érzést. Kedvenc részletem a bogárháló, ami háromféle anyagból lett összeállítva. Számomra ezek a részletek mutatják igazán az átgondolt tervezést.
A viselési komfort az igényes kidolgozás mellett általában fejforma függvénye, márkán belül is jelentős különbségekkel. Én pont olyan jól érzem magam a HJC-ben, mint a négyéves X-Spirit III-asomban. És azt hiszem, ez a legnagyobb dicséret, amit egy sisak tőlem kaphat. Írom ezt főleg azért, mert az RPHA 11 dekortól függően nagyjából százezer forinttal kevesebbe kerül a japán csúcsmodellnél. A tesztre kapott matt fényezésű Cal Crutchlow Silverstone replika mellett jelenleg 165 ezer forintos ár szerepel az importőr weboldalán, ami igazán kedvezőnek számít a kategóriában (alap fehérben csak 115 ezer). Az egyszínű X-Spirit III kettőötvenről indul, amire még rá kell számolni a legalább húszezres sötét plexit.
Ha úgy nézem, ez a különbözet kifut még egy komolyabb bukót utcára. És hát a sisakjaid ideális száma ugyanúgy N+1, mint a motorjaidé – az N a már meglévő eszközök száma.