Gumicsere sarokcsiszolóval

2002.02.27. 13:33

Egy leleményes ismerősöm az elkopott gumi eltávolítására a flexet jelölte meg, mint alkalmas eszközt. Először a futófelület mentén vágta ketté a gumit. Aztán vakargatta a fejét, és elvitte a gumishoz a meggyalázott kereket. A szaki elismerően nyugtázta, hogy jó nagy defekt lehetett.

 
   
   

Elmúltak már azok az idők, amikor a motoros szerszámkészletének nélkülözhetetlen részét képezte a két gumiszerelő vas, a gumibelsőre alkalmazható javító folt, és a rájder a biztonság kedvéért magával hurcolt még egy pumpát is. Az MZ-k, Jawa-k Pannóniák keskeny felnijéről lekapni a gumit valószínűleg nem nagy ördöngösség ezekkel a szerszámokkal.

 
   
  Eljött a csere ideje.

Asszisztáltam azonban egy 170-es gumi manuális leműtésénél, ami megizzasztott két férfiembert is. Egy leleményes ismerősöm az elkopott gumi eltávolítására a flexet jelölte meg, mint alkalmas eszközt. Először a futófelület mentén vágta ketté a gumit. Aztán vakargatta a fejét, és elvitte a gumishoz a meggyalázott kereket. A szaki elismerően nyugtázta, hogy jó nagy defekt lehetett.

 
   
   

Manapság a motoros forduljon szakemberhez.
Légyen a cserére szoruló gumi az első vagy a hátsó, ha egy mód van rá, szereljük ki a kereket mi magunk. Ennek persze elengedhetetlen feltétele, hogy legyen egy erre alkalmas hely, ahol egy - esetleg több - napra felbakolhatjuk a gépet, rendelkezzünk a megfelelő szerszámokkal, és főképp az
összeszereléshez elegendő szakértelem
mel. Ha ezek híján vagyunk, jobb, ha az egész procedúrát egy motorkerékpár szervizre bízzuk.

 
   
  b>

Azzal ne kísérletezzünk, hogy odagurulunk egy gumisműhely elé, hogy itt a gép cseréljék le a gumikat. Az említett egységek ugyanis a fent említett feltételekkel -nagyon kevés kivétellel - nem rendelkeznek. Ha mégis, akkor szigorú anyagi megfontolásból nem szívesen piszmognak lánccal, fékkel, amikor annyi idő alatt egy komplett autót lerendeznek. Persze megesik az is, hogy a gumis egyben motoros is, és még nem is a kókler fajtából. Ha összeakadsz vele, biztos, hogy megesik rajtad a szíve, de egyébként igyekszik megtartani inkognitóját.

 
   
   

Mentem a múltkor gumit szereltetni. Olyat kérdeztek, amit még eddig egy gumis sem, hogy a szelepet kicseréljük-e? Én ezen egy kicsit meglepődtem, és mondtam, persze ha kell.
Aztán rákérdeztem, mi is van ezzel a szelep dologgal? Mutattak egy táblázatot a falon, ami megadja, hogy mekkora keréknél mekkora centrifugális erő hat a gumi szeleptőben lévő fémre. Ahol gumialapú szelepek vannak beépítve, ott minden gumicserénél új szelepet kell kérnünk. A fémtestű szelepek esetén már nem eszik ilyen forrón a kását. De ha cserélik, akkor ügyeljünk, hogy lehetőleg minél rövidebb legyen a beszerelt szelep. Ez a motoroknál egyébként jóval rövidebb, mint az autók szelepei. Végül pedig ne felejtsük el a légmentesen záró, fém szelepsapkát sem! Ez ugyanis megvédi a szelepet az út porától, és a szeleptűt a sérülésektől.

 
   
 

Miután a szervizben felszerelik a felnire a gumit, azt nagy nyomással pattintják a helyére. Figyeljünk rá, hogy ezek után beállítsák a nekünk szükséges nyomásértéket, ne 3-4 bár nyomással szereljük be a kereket a motorba. Hogy mennyire pumpáljuk fel a gumit, arról tájékozódhatunk a szerviz könyvből (kézikönyvből), vagy az ülés alá, a lengővillára, más helyen a hátsó sárvédőre, esetleg kormánynyakra ragasztott matricáról olvasható. A guminyomást mindig hideg guminál kell mérni, bemelegedett motorgumiban akár 10%-kal is magasabb lehet a levegő nyomása. A gyárilag megadott értékeket általában minimum értéknek fogadjuk el. Ha felpakoljuk a motort, vagy utas ül mögénk, akkor plusz 0,2 bar nyomással fejeljük meg a hivatalos értéket.

 
   
   

A hátsó kerék centrírozásának nincs túl sok értelme. Két kövér gázt adsz, és oda a centrírozó munkája, annyit fogy a gumi. Első keréknél már más ugye a helyzet. Nézzünk meg egy akármilyen sportmotort. Ki látott első gumit normálisan elkopva? Szinte mind kagylós. Hiába van kicentrírozva tökéletesen egy felni, ha a teleszkóp kopott, folyik belőle az olaj, vagy sérült volt a felni. A centrírozással a gumi és a felni súlypontját lehet korrigálni, hogy tökéletes legyen.

 
   
 

Mielőtt bekerül a motorba a kerék, fontos hogy a szerelőfolyadékot letöröljétek egy száraz ronggyal a gumi és a felni pereméről.

Az új gumi felszerelését követnie kell egy kb. 100 km-es bejáratási periódusnak. Ezután ellenőrizni kell, hogy jól ül-e a felnin, és maradt-e a guminyomás. A sebességet csak fokozatosan szabad növelni. Az első 100 kilométert nagyon óvatosan illik megtenni, hogy a futófelület bekopjon. Figyeljünk a peremekre is. (Ezek bekoptatása ugye később szokott bekövetkezni, kivéve a kecskeméti racerek, akiknek jobban kopott a gumi bal oldala, mint a felülete.) Ez idő alatt hozzászokunk az új gumi viselkedéséhez is.

Soha nem szabad elfelejteni, hogy a gumi tapadása akkor a maximális, ha már bemelegedett.

JA ÉS NE FELEJTSD EL AZ ÚJ GUMIRÓL LESZEDNI A MATRICÁT! :o)))

 
  Olvasónk megjegyzése
 
  - Fém szelepsapka nem feltétlenül szükséges, pl. a nagy Banditon is műanyag van.
- A guminyomást nem mindig hideg guminál kell mérni, ismét a nagy Banditot tudom példának előhozni, ahol melegen kell 2.5-nek lennie, a szállított személyek számától függetlenül. Jobb lenne inkább azt írni, hogy a motor kézikönyve az irányadó ez ügyben (is).
- A hátsó kerek centrírozása fölösleges? Horror! Hacsak nem friss slick gumival hajt az illető a ringen egy közel 200 lóerős gépen akkor nem fog olyan iramban fogyni a gumi, hogy fölösleges legyen a centrírozás. Mondjam ismét a B12-t? Cirka 12 ekm van a gumiban, és még egy 5-10-et elbírna, és nem látszik rajta egyenetlen kopás. Persze nem is a legpuhább, legjobban tapadó gumiról van szó, ezen Macadam 90X feszül.
- Kagylós első gumi? Meg kéne csinálni a telókat, rosszabb esetben kicserélni. Bar ezt Ti is leirtatok.

Tarbaj Péter

A gumi oldalfalán található feliratok magyarázata

Sebességhatárok

N 93 mph (150 km/h)
S 112 mph (180 km/h)
H 130 mph (210 km/h)
V 149 mph (240 km/h)
Z 149+ mph (240+ km/h)
ZR : Sebességhatár : 300 km/h
180/55ZR17 a gumiméretet jelöli.

180 mm széles a gumiabroncs.
55 a gumi magasságának és szélességének a viszonya, azaz a peresség. A magasság 55%-a szélességnek (azaz 180*55/100=99 mm magas a gumi oldalfala). A peresség a gumi stabilitására ad információt. Minél alacsonyabb a gumi oldalfala annál nagyobb a stabilitása. A rugózási komfort azonban annál jobb, minél nagyobb az oldalfal.
ZR jelzés a sebességkorlátokra utal. Esetünkben a gumi 300 km/h határig ajánlott. (Lásd keretes táblázat.)
17 a felni átmérője col-ban. 1 col=25,4 mm

A gumi oldalán feltűntetik a maximális nyomást. Ez nem az ajánlott guminyomás! Azt a lengővillán, vagy az ülés alatt stb. található tábláról olvashatjuk le, vagy a kezelési kézikönyvből.

DOT-szám: Ebből kiderül, hogy mikor gyártották a gumit.
2000-ig három jegyű volt, az első két szám adta az adott év munkahetének számát, a harmadik pedig hogy kilencven hányban gyártották a gumit. Például: 256 jelölés az1996. 25.hetében gyártott gumikon van.
2000-től négy jegyűre változtak ezek a számok, így a 2001. november 26-án gyártott gumi oldalán a 4801 felirat olvasható.

Futásirány: Jó minöségű abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak ebbe az irányba lehet használni ill. felszerelni.