Gumicsere sarokcsiszolóval
Egy leleményes ismerősöm az elkopott gumi eltávolítására a flexet jelölte meg, mint alkalmas eszközt. Először a futófelület mentén vágta ketté a gumit. Aztán vakargatta a fejét, és elvitte a gumishoz a meggyalázott kereket. A szaki elismerően nyugtázta, hogy jó nagy defekt lehetett.
Elmúltak már azok az idők, amikor
a motoros szerszámkészletének nélkülözhetetlen részét képezte a
két gumiszerelő vas, a gumibelsőre alkalmazható javító folt, és
a rájder a biztonság kedvéért magával hurcolt még egy pumpát is. Az
MZ-k, Jawa-k Pannóniák keskeny felnijéről lekapni a gumit
valószínűleg nem nagy ördöngösség ezekkel a szerszámokkal.
Eljött a csere ideje. |
Asszisztáltam azonban egy 170-es gumi manuális
leműtésénél, ami megizzasztott két férfiembert is. Egy leleményes
ismerősöm az elkopott gumi eltávolítására a flexet jelölte meg,
mint alkalmas eszközt. Először a futófelület mentén vágta ketté a
gumit. Aztán vakargatta a fejét, és elvitte a gumishoz a
meggyalázott kereket. A szaki elismerően nyugtázta, hogy
jó nagy defekt lehetett.
Manapság a motoros forduljon szakemberhez.
Légyen a cserére szoruló gumi az első vagy a hátsó, ha egy
mód van rá, szereljük ki a kereket mi magunk. Ennek persze
elengedhetetlen feltétele, hogy legyen egy erre alkalmas hely, ahol
egy - esetleg több - napra felbakolhatjuk a gépet, rendelkezzünk a
megfelelő szerszámokkal, és főképp az
összeszereléshez elegendő szakértelem
mel. Ha ezek híján vagyunk, jobb, ha az egész procedúrát egy
motorkerékpár szervizre bízzuk.
b> |
Azzal ne kísérletezzünk, hogy odagurulunk egy
gumisműhely elé, hogy itt a gép cseréljék le a gumikat. Az említett
egységek ugyanis a fent említett feltételekkel -nagyon kevés
kivétellel - nem rendelkeznek. Ha mégis, akkor szigorú anyagi
megfontolásból
nem szívesen piszmognak lánccal, fékkel, amikor annyi idő
alatt egy komplett autót lerendeznek. Persze megesik az is, hogy a
gumis egyben motoros is, és még nem is a kókler fajtából. Ha
összeakadsz vele, biztos, hogy megesik rajtad a szíve, de egyébként
igyekszik megtartani inkognitóját.
Mentem a múltkor gumit szereltetni. Olyat
kérdeztek, amit még eddig egy gumis sem, hogy a szelepet
kicseréljük-e? Én ezen egy kicsit meglepődtem, és mondtam, persze
ha kell.
Aztán rákérdeztem, mi is van ezzel a szelep dologgal?
Mutattak egy táblázatot a falon, ami megadja, hogy mekkora keréknél
mekkora
centrifugális erő hat a gumi szeleptőben lévő fémre. Ahol
gumialapú szelepek vannak beépítve, ott minden gumicserénél új
szelepet kell kérnünk. A fémtestű szelepek esetén már nem eszik
ilyen forrón a kását. De ha cserélik, akkor ügyeljünk, hogy
lehetőleg minél rövidebb legyen a beszerelt szelep. Ez a motoroknál
egyébként jóval rövidebb, mint az autók szelepei. Végül pedig ne
felejtsük el a légmentesen záró,
fém szelepsapkát sem! Ez ugyanis megvédi a szelepet az út
porától, és a szeleptűt a sérülésektől.
Miután a szervizben felszerelik a felnire a
gumit, azt nagy nyomással pattintják a helyére. Figyeljünk rá, hogy
ezek után beállítsák a nekünk szükséges nyomásértéket, ne 3-4 bár
nyomással szereljük be a kereket a motorba. Hogy mennyire pumpáljuk
fel a gumit, arról tájékozódhatunk a szerviz könyvből
(kézikönyvből), vagy az ülés alá, a lengővillára, más helyen a
hátsó sárvédőre, esetleg kormánynyakra ragasztott matricáról
olvasható. A guminyomást mindig
hideg guminál kell mérni, bemelegedett motorgumiban akár
10%-kal is magasabb lehet a levegő nyomása. A gyárilag megadott
értékeket általában minimum értéknek fogadjuk el. Ha felpakoljuk a
motort, vagy utas ül mögénk, akkor plusz 0,2 bar nyomással fejeljük
meg a hivatalos értéket.
A hátsó kerék centrírozásának nincs túl sok
értelme.
Két kövér gázt adsz, és oda a centrírozó munkája, annyit
fogy a gumi. Első keréknél már más ugye a helyzet. Nézzünk meg egy
akármilyen sportmotort. Ki látott első gumit normálisan elkopva?
Szinte mind kagylós. Hiába van kicentrírozva tökéletesen egy felni,
ha a teleszkóp kopott, folyik belőle az olaj, vagy sérült volt a
felni. A centrírozással a gumi és a felni súlypontját lehet
korrigálni, hogy tökéletes legyen.
Mielőtt bekerül a motorba a kerék, fontos hogy
a szerelőfolyadékot letöröljétek egy száraz ronggyal a gumi és a
felni pereméről.
Az új gumi felszerelését követnie kell egy kb. 100 km-es bejáratási periódusnak. Ezután ellenőrizni kell, hogy jól ül-e a felnin, és maradt-e a guminyomás. A sebességet csak fokozatosan szabad növelni. Az első 100 kilométert nagyon óvatosan illik megtenni, hogy a futófelület bekopjon. Figyeljünk a peremekre is. (Ezek bekoptatása ugye később szokott bekövetkezni, kivéve a kecskeméti racerek, akiknek jobban kopott a gumi bal oldala, mint a felülete.) Ez idő alatt hozzászokunk az új gumi viselkedéséhez is.
Soha nem szabad elfelejteni, hogy a gumi tapadása akkor a maximális, ha már bemelegedett.
JA ÉS NE FELEJTSD EL AZ ÚJ GUMIRÓL LESZEDNI A MATRICÁT! :o)))
|
A gumi oldalfalán található feliratok magyarázata
Sebességhatárok
N 93 mph (150 km/h)
S 112 mph (180 km/h)
H 130 mph (210 km/h)
V 149 mph (240 km/h)
Z 149+ mph (240+ km/h)
ZR : Sebességhatár : 300 km/h
180/55ZR17 a gumiméretet jelöli.
180 mm széles a gumiabroncs.
55 a gumi magasságának és szélességének a viszonya, azaz a
peresség. A magasság 55%-a szélességnek (azaz 180*55/100=99 mm magas a
gumi oldalfala). A peresség a gumi stabilitására ad információt. Minél
alacsonyabb a gumi oldalfala annál nagyobb a stabilitása. A rugózási
komfort azonban annál jobb, minél nagyobb az oldalfal.
ZR jelzés a sebességkorlátokra utal. Esetünkben a gumi 300 km/h
határig ajánlott. (Lásd keretes táblázat.)
17 a felni átmérője col-ban. 1 col=25,4 mm
A gumi oldalán feltűntetik a maximális nyomást. Ez nem az ajánlott guminyomás! Azt a lengővillán, vagy az ülés alatt stb. található tábláról olvashatjuk le, vagy a kezelési kézikönyvből.
DOT-szám: Ebből kiderül, hogy mikor gyártották a gumit.
2000-ig három jegyű volt, az első két szám adta az adott év
munkahetének számát, a harmadik pedig hogy kilencven hányban gyártották
a gumit. Például: 256 jelölés az1996. 25.hetében gyártott gumikon van.
2000-től négy jegyűre változtak ezek a számok, így a 2001.
november 26-án gyártott gumi oldalán a 4801 felirat olvasható.
Futásirány: Jó minöségű abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak ebbe az irányba lehet használni ill. felszerelni.