A Jog már csak ilyen

2001.08.23. 10:10

1. Ideje lenne némi karbantartásnak, de nem sok elképzelésem van, mit igényel a gép és milyen rendszerességgel.
2. Azt hallottam, hogy a hajtóműolajat nem árt cserélgetni, de csak beöntő nyílást találtam, leeresztőt nem. Én voltam béna, vagy állítsam fejre a gépet?
3. A motor minden apró úthibán zökken, mint egy bicikli. Lengéscsillapító és/vagy rugó csere javíthat ezen, vagy a Jog már csak ilyen?

 
   
   

Helló Doki!

Vettem tavaly egy robogót, (Yamaha Jog 2JA 8000 km az órában) és őszintén szólva azóta csak a benzint meg az olajat öntöm bele, és vidáman száguldozok vele.
1. Ideje lenne némi karbantartásnak, de nem sok elképzelésem van, mit igényel a gép és milyen rendszerességgel.
2. Azt hallottam, hogy a hajtóműolajat nem árt cserélgetni, de csak beöntő nyílást találtam, leeresztőt nem. Én voltam béna, vagy állítsam fejre a gépet?
3. A motor minden apró úthibán zökken, mint egy bicikli. Lengéscsillapító és/vagy rugó csere javíthat ezen, vagy a Jog már csak ilyen?

Előre is köszi a választ:
Andris

Szia Andris,

A hajtómű olaj leeresztő csavarjának pedig ott kell lennie, de nem baj, ha nem találod, mivel a hajtóműben nem nagyon kell cserélgetni az olajat. Tudtommal a gyár is úgy írja elő, hogy az első szerviznél le kell cserélni és utána nem nagyon kell foglalkozni vele. Ez alól kivételt képez, ha esetleg szivárgást észlelsz, vagy ha amúgy is javítást kell végezni a hajtás környékén.

A robogók relatív rövid élettartamuk miatt - egy robogó nem szokott 50-60 ezer km-t elmenni motorgenerál nélkül, inkább úgy kb. 15 ezer km-re tehető az a futásmennyiség, ami után komolyabb beavatkozást igényel a motor - minimális és teljesen alapvető karbantartást igényelnek. Ez nagyjából ki is merül egy időnkénti légszűrő tisztításban és szükség esetén gyertyacserében. A téli kényszerpihenő után érdemes beiktatni egy karburátortisztítást, a problémamentes robogózás érdekében.

Ami a futóművet illeti, egy robogótól eleve nem várhatjuk el ugyanazt az érzést, mint egy nagy cirkálótól, mindamellett az általad leírt jelenség rendellenes. Érdemes vizsgálat alá vetni a futóművet, azon belül is a csillapításért felelős alkatrészeket. Nagy valószínűséggel egy olaj és szimmeringcserével egybekötött áttisztítás megoldja az ilyen jellegű problémákat. Ezzel viszont érdemes szakműhelyhez fordulnod!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.