Kuplung nélkül váltani?

2009.12.18. 15:54

Szia, Doki! Nem is igazán tanácsra, hanem agytágításra vágyom. Tudom, hogy volt már róla szó az oldalon, mégis feltenném a kérdést a saját szám íze szerint. Nekem eddig meggyőződésem volt, hogy váltáskor a kuplung "csupán" a váltó tehermentesítésére szolgál. Úgy gondoltam, megengedhetem magamnak néha-néha, hogy kuplung nélkül váltsak – nagy gáz, visszaengedés, majd abban a pillanatban kapcsolás, és már húzom is. Elképzelésem szerint ilyenkor, arra a kis időre a szerkezet terhelésmentes, azaz se nem gyorsít, se nem lassít. Tegnap beszélgettem ez egyik ismerősömmel, aki azt mondta, hogy ezt így teljesen rosszul gondolom, kuplung nélkül váltani egyedül alacsony fordulaton, lefelé szabad. Így most már egy igazi szakértőtől is szeretném hallani az igazságot. Válaszod előre is köszönöm! Taki

Kedves Taki!

Sokszor írtunk már a motorok váltójáról, a kuplung használatáról, a motor és autó váltójának különbségéről. A motorkerékpárok döntő többségében azonos elven működő szekvenciális váltó van, melynek sem szinkron, sem egyéb, a kapcsolást megkönnyítő berendezése nincs. A kapcsolódó kerekek széthúzása és a másik fogaskerékpár összekapcsolása csak akkor lehetséges, ha a fogaskerékpárok nem visznek át erőt és forgásban vannak.

Az erőfolyam megszakítás lehetséges kuplunggal és lehetséges gázelvétellel is, ez utóbbi azonban kicsit nagyobb ügyességet és műszaki érzéket kíván. A fogaskerekek forgásának biztosítása a váltó szerkezeti kialakításának eredménye, ezzel nem kell törődnünk.

Összefoglalva, nyugodtan lehet fel és lefelé is váltani kuplung nélkül, a lényeg, hogy erőt ne vigyen át a váltó, tehát ne gyorsítsunk és ne legyünk tolóüzemben, azaz motorfékkel gurulva, mert akkor erőt igényel a váltás, az pedig nem tesz jót semminek, legfőképpen a kapcsolódó kerekeknek és a kapcsolóvillának.

Üdv.

Motordoktor

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.

Az oldalról ajánljuk

Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világába
  • Tesztek

Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világábaTeszt-szerűség: BMW CE 02 AM

Az egyik legdrágább robogóval (bocsánat, eParkourer) kezdtem a motorozást, de az esetemben talán az egyik legjobbal is.

április 5., 11:21
Nem kérnek az elektromos motorokból az X Games szervezői
  • Hírek

Nem kérnek az elektromos motorokból az X Games szervezői

Az X Games freestyle motokrossz nevezőit már hivatalosan is értesítették róla, hogy csak belsőégésű motorral lehet rajthoz állni.

április 8., 10:10
Íme a fájó bizonyíték, hogy a 2000-es évek eleje már retró
  • Hírek

Íme a fájó bizonyíték, hogy a 2000-es évek eleje már retró

A Honda bemutatta a CB1000F koncepciómotort, és az a helyzet, hogy bátran megkockáztatható, hogy ebből bizony lesz valami.

április 7., 11:36