Avultatás, amivel átver a biztosító

2010.11.10. 11:20

Tisztelt Cím!

Ezúton kérem szíves segítségüket az alábbiak szerint:

Egy Honda VTX 1300 típusú motorkerékpár balesetet szenvedett. A motorkerékpárt 2004-ben gyártották, az első forgalombahelyezés időpontja: 2004. december 23. Az igazságügyi szakértő szerint a következő alkatrészeket kell pótolni.

A kérdésem a következő: kiszámolható-e és ha igen, milyen módszerrel az avulás mértéke, tehát az a pénzösszeg, amit – a káronszerzés elkerülése érdekében – a károsultnak kell viselnie. Sajnálatos módon a fenti kérdésre a jogszabályok nem tartalmaznak rendelkezést, így csupán a biztosítók gyakorlata lehet irányadó.

Tisztelettel kérem, hogy válaszukat még ezen a héten szíveskedjenek a részemre eljuttatni, tekintettel arra, hogy határidőben nyilatkoznom kell a tárgykörben a bíróság felé. Segítő közreműködésüket ezúton is köszönöm.

Üdvözlettel:
István

Tisztelt István!

Az avultatás a biztosítók kedvenc aduja arra, hogy csökkentsék a kifizetendő kártérítés összegét. Ez bizonyos esetekben jogos, ugyanis egy pl. 12 éves, 180 ezer kilométert futott autónál, vagy motornál egy futóműelem, vagy váltó, kipufogó már nem képviseli az újkori értékét, ezért ha a javítás során újat építenek be, akkor az új értékének és a használt értékének a különbözetét a károsulttól kérik.

Ezt az egész avultatási gyakorlatot valóban nem rendezi közvetlenül jogszabály, azonban ez magából a kártérítés jogintézményének rendeletetéséből fakad: a károsultat olyan helyzetbe kell hozni, mintha a kár meg sem történt volna, azaz neki a 12 éves alkatrész árát kell nyújtania. Ha az új alkatrészt avultatás nélkül kapná a károsult, az jogalap nélküli gazdagodás lenne.

Ez elsőre nagyon igazságtalanul hangzik, éppen ezért ilyen esetben kell kérni a biztosítótól az értékcsökkenés megtérítését is. Ha ugyanis egy használt, de egyébként sértetlen motorunkat összetörik, akkor annak nyoma van a biztostónál, többé nem értékesíthető törésmentesként, és egyáltalán: mivel senki nem szeret törött előéletű járművet venni, ez akkor is értékcsökkentő tényező, ha a javítás teljesen szakszerű. Tehát az avultatás miatt kifizetendő összeget csökkenthejük az értékcsökkenés követelésével, ezért a perben ezt mindenképpen kérje! Az avultatás mértékével lehet, és érdemes is vitatkozni a biztosítóval, épp ezért, mert nincsen rá jogszabály, csak a biztosítók saját bejáratú táblázatai.

Fontos, hogy nem minden alkatrészre számítható avultatás, az Ön esetében pl. a motor szélvédő plexije, vagy a burkolat elemei erősen vitathatók, így ha a biztosító ez is avultatni szeretné, azt vitassa, mégpedig azon az alapon, hogy ezek nem amortizálódnak, pláne egy motornál, ahol jellemzően kevesebb is a futásteljesítmény, mint egy autónál. Ehhez azonban fontos az, hogy ezek az idom, vagy a szélvédőplexi korábban sértetlen legyen, ezt a korábbi sértetlen állapotot mindenképpen emelje ki.

Úgy látom, a benzintank is cserélendő, ha ez műanyagból van, vagy olyan anyagból, ami nem rozsdál (alumínium), akkor ott is vitatnám az esetleges avultatást, tekintettel arra, hogy az nem rozsdás, korábban pedig sértetlen volt, így nincs értékcsökkenés, ami miatt az új tank beszerelése káronszerzésnek minősülne.

Tisztelettel,
dr. Horváth Bence