Sokat szedtek le a hengerfejből?

2010.11.22. 10:52

Kedves Motordoki!

Van egy 89-es Yamaha DT80 vízhűtéses gépen, mely nemrég komplett motorgenerálon esett át. Egy bizonyos fordulton a gép becsörög... Arra gondoltam talán a hengerfejből szedtek le túl sokat és azáltal túl nagy a kompresszió. Előző tulaj sajnos 2-3-szor síkoltatta, mert azt hitte HF síkolás + tömítéscsere + gyűrűzés mindent megold, de a főtengely meg a csapágyak is odavoltak, ami most viszont szépen meg lett csinálva. Érzésem szerint sok van már leszedve, talán ettől lehet. Várom a véleményed ezzel kapcsoltban is, hogy ez okozhat-e ilyen extra hangot.

Kérdésem még a következő. Arra gondoltam felesbe E85-tel kiprobálom, hátha megszűnik a dolog, ha jól tudom, a gyujtás ezen tipusnál nem állítható. Véleményed szerint a gép bírja e felesbe a Benzin-E85 keveréket?

Várom válaszod.

Üdvözlettel:
Bence

Kedves Bence!

Nem tippelgetni és találgatni kell, hanem mérni. Amikor a hengerfejet síkolják, akkor a kompresszióviszony megváltozik, ez valóban okozhat detonációs, csörgő égést. Ez a dugattyúra és a csapágyakra is nagyobb terhelést ad, nem ritka a mechanikai sérülés, dugattyúrepedés sem, ha így üzemeltetjük a motort.

Amikor síkolják a hengert, akkor a dugattyúkiállást meg kell mérni és a hengertalp alá helyezett tömítéssel vagy tömítésekkel a gyári értékre vissza kell állítani a kompresszióviszonyt. Az E85-ös tüzelőanyaggal való használathoz a karburátort is hosszá kell állítani. A kissé agresszívebb anyag egyéb problémákat is okozhat a tüzelőanyag rendszerben. Nem hiszem, hogy a csörgésre ez jelentené a megoldást, noha kompressziótűrése valóban magasabb.

Üdv.
Motordoktor