2011.07.18. 15:44

Tisztelt Motordoktor!

Egy kérdésem lenne. Vásároltam egy Honda x11-et 2002-es évjáratut .A kilóméter órájában 22000 km volt . Kipróbáltam ,megvettem és annak rendje és módja szerint elvégeztem a kötelezőt. Azaz :olajcsere shell advance 10w-40w került bele. Olajszürő ,gyujtógyertyák ,lánc. Mivel messziről hoztam és lábon jött haza nem hallottam semmi különöset a blokkból .De ahogy lecseréltem az olajat kezdődtek a problémák. Néhány km megtétele után nyáron ,melegben ahogy bemelegszik az olaj 5-ös sebességi fokozatban furcsa fütyülő hangot hallok gyorsitásnál. Ahogy visszaengedem a gázmarkolatot és motorfékre válltok a hang megszünik.

Kérdésem a következő. Utalhat-e ez a jelenség a kapcsolódó fogaskerekek fogainak tulzott kopására?? Vagy szerinted mi lehet a probléma ?? És mennyibe fog ez fájni nekem ha szeretném ezt a problémát kiküszöbölni??? Adj tanácsot légy szives.

Válaszod elöre is köszönöm.

János Debrecenből.

Kedves János!

Anélkül, hogy a hangot hallanám nehéz pontos diagnózist mondanom. Nagyon ritka az, amikor egy-egy fokozat kapcsolódó fogaskerékpárjai úgy elkopnak, hogy a váltónak egyéb hibája nincs, tehát jól kapcsolható, nem dobja egyik fokozatot sem. Inkább az szokott történni, hogy az egyik váltótengely csapágya kezd zajossá válni és amikor olyan fokozat van bekapcsolva, amelyik ezt a csapágyat jobban terheli akkor kezd sírni vagy egyéb morgó hangot adni. Én inkább erre gyanakodnék.

Érdemes olajcserekor jobban megfigyelni a leeresztett olajat, van-e benne a megszokottól több fém spén, van-e esetleg benne kicsit nagyobb fémdarab. Ha vannak, akkor előbb utóbb szét kell a blokkot húzni, és valamit, valószínűleg csapágyakat cserélni. Ezek a csapágyak általában néhány ezer forintba kerülnek, azonban a munkadíj és a járulékos költségek, (pl. tömítéskészlet) erősen megnyomhatja a számlát.

Nyilván ha a blokk szét van nyitva, akkor a fogaskerekeket is érdemes megvizsgálni, de a kapcsolókörmök gyorsabban szoktak elhasználódni, mint a fogak, az első komolyabb gond nem a zaj, hanem a fokozat kidobálás szokott lenni, ami fogaskerékpár cserét követel.

Üdv.
Motordoktor