Sportkipufogóval gyengébb lett!
Szép napot!
Honda CB 500, 1996 évjáratú motorommal kapcsolatos problémámmal fordulok önhöz. A gondom a következő: eredeti kipufogómat Leo Vince nyitott dobra cseréltem, és a következő problémákkal szembesültem. Megnőtt a fogyasztás, végsebességem jóval visszaesett (170 km/h), úgymond "erőtlen" lett a masina. Na most, ugye a nagyobb fogyasztás várható volt, viszont úgy reméltem, cserébe növekedni fog a teljesitmény és végsebesség. Ismerőseim szerint meg kell fojtanom a dobot ahhoz, hogy megkapjam a várt erőt. Ön szerint mi a teendő? Hozzáteszem, a gyári dobbal dinamikusabban húz a motor.
Köszönettel: Ákos
Kedves Ákos!
Sokszor volt róla szó, hogy a nyitottabb kipufogó akkor jelent egy kis teljesítmény növekményt, ha a motorblokk esetében ez jelenti a szűk keresztmetszetet. Ez azt jelenti, hogy ha a töltéscserét eleve korlátozza például a kis karburátor vagy a vezérműtengely vezérlési ideje, akkor hiába van a motoron akármilyen kipufogó, nem lesz nagyobb teljesítménye, nem lesz gyorsabb, nem fog jobban pörögni.

Tovább rontja a helyzetet a relatíve kis lökettérfogatú motoroknál, hogy a nyitott kipufogó nem adja meg azt a kis fojtást sem a blokknak, ami arra kell, hogy kis fordulaton a szelepösszenyitások miatt ne szaladjon ki a kipufogóba az elégetlen benzin-levegő keverék. Sajnos itt is hasonló dolog tapasztalható, a kipufogó nyitott, alul csökkent a nyomaték, felül meg nem nőtt a teljesítmény. Az ismerőseinek igaza van, adni kell a dobnak egy kicsit több fojtást, talán egy végszűkítő lesz a megoldás, ami általában kapható is az utcai dobokhoz. Ezt dB (decibel) killernek is nevezik, ennek behelyezése eredményt hozhat az alsó fordulatszám tartományban, úgy, hogy nem biztos, hogy felül ront.
Üdv.
Motordoktor