Örök dilemma: sportkipufogó

2011.12.22. 13:42

Tisztelt Motordoktor!

K6-os 600-as gsx-r motorkerékpáromon dobcserét tervezek. Hazai gyártóval szeretnék gyártatni egy rövid dobot hozzá, valamint a katalizátort is ki szeretném iktatni a motoron (pályagépről van szó). Az érdekelne, hogy a dob palásthossza és a perforált cső átmérője mennyire befolyásolja a motor teljesítményleadását és csak ezek paraméterei befolyásolják-e azt.

Mennyire lehet számottevő a különbség, ha pl. 3cm-rel hosszabb dobot rakok a vasmadárra mint a gyári, vagy ha a perforált cső nem 50mm-es, ettől eltérő átmérőjű a sportdobban pár miliméterrel? Vagy spóroljak inkább még egy ideig valamilyen nagy gyártó nyitott dobjára ha számít a teljesítmény? Válaszodat előre is köszönöm.

Széles utat, napos időt,

Zsolt

Kedves Zsolt!

Ez a pár kérdés, amit feltesz nagyjából felöleli egy teljes életút méréseit, számolásait és tapasztalati tesztjeit. A kipufogó hangolás korunk gyors számítógépes világában is nagyban alapszik a valós üzemi mérésekre, mert hiába a sok paraméteres egyenletrendszer a gázok dinamikáját nem tudja pontosan modellezni, illetve nem az történik a valóságban, mint aminek történni kellene a számítógépes szimuláció alkalmával, ami több száz változón és paraméteren alapszik.

Ennek megfelelően nem tudom megmondani, hogy mi fog történni, ha a paláshosszt és a perforált csövet változtatjuk, csak általánosságban mondhatom, hogy a kissé növekvő fojtás az alsó és közép tartományban kis nyomaték növekményt fog eredményezni, csökkenti a zajt, és várhatósan felül egy kicsit elvesz a teljesítményből. Hogy ez mennyire érezhető, illetve, hogy valóban így lesz-e ez nagyon sok dolog függvénye, az alkalmazott tüzelőanyagtól, a motor vezérlésén keresztül a keverékképzés beállításáig.

A nagyobb gyártók nyitott dobjaira remélhetőleg igaz, hogy nem csak szemre alakították ki a dob paramétereit, hanem kiszámolták és valós üzemi körülmények között tesztelték, hogy valóban optimális áramlási viszonyokat eredményezzen pálya használatkor, ha egyáltalán beszélhetünk ilyenről, hiszen még a pályák sem egyformák.

Üdv.

Motordoktor



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.