Ha betolom, beindul

2012.03.06. 11:33

Tisztelt Motordoktor!

Tavaly tavasszal megvettem első motorom, egy 1992-es 250-es Suzuki Banditot.

Akkor a szezonra való felkészítéssel nem kellett foglalkoznom mert menetkészen szereztem meg a gépet, csak rá kellett ülni és vezetni. Nyáron viszont előjött 1-2 kisebb gond. Nem is lepődtem meg... Japán belpiacos, kisköbcentis gép, fiatal sráctól...

Nem hajtottam túl a gépet, már csak azért se, mert első motorom így a rutin még hiányzott. Viszont amikor a nyári nagy melegben kipróbáltam mit is bír, leállás után egyszerűen nem indult. Rettenetesen felmelegedett a blokk és a benzinszűrőig nem jutott el az üzemanyag. Kis várakozás és a benzincsővel való játszadozás után elindult. Ezt többször megtörtént, nagy melegben. Mi okozhatja ezt a problémát?

A másik probléma, hogy ha egy-másfél hetet állt a masina, utána csak jó pár környi tologatás után indult be. Ennek okát sem ismerem, de most a téli pihenő után félek, hogy nehéz lesz egyáltalán beindítani.

Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Milán.

Kedves Milán!

Én először a benzincső elvezetését nézném meg, nem véletlen, hogy kényelmetlenül rövid csövet tesznek a tank alá, ezt szeretik kicserélni az alkalmi szerelők hosszabb csőre. Ez aztán megtörik és fél teli tank alatt már alig enged át (csökken a gravitációs nyomás), valamint a motor jobban melegíti a benzint, ami aztán gázosodik és a tekergő csőben buborékot alkot. További probléma lehet a trafók melegedése és zárlata, ilyennel is találkoztam, hogy forró motornál a szikra nagyon gyenge volt. Trafó csere oldotta meg a problémát.

Sajnos abban is biztos vagyok, hogy a téli pihenő után nehezen fog indulni, mert ezek a motorok nagyon éles karburálással rendelkeznek, a nagy fajlagos teljesítményhez pontosan belőtt karbik szükségesek, amelyek bármilyen kis probléma esetén (például benzin lerakódások, kicsit szorulókarburátor tolattyú a kiszáradt membrán miatt) már hajlamosak nem indulni. Tovább fokozza érzékenységüket, hogy ezeket a kis hengereket relatíve kicsi karbik etetik, amelyek tolattyúit nagyon gyenge rugó ellenében mozdítja a nyomás/vákuum, ezek nagyon kis akadályoztatás miatt képesek megállni, nem mozogni, a szinkron szétcsúszik, teljesítmény vesztés, esetenként nem indulás a következménye.

Tavaszi indítás előtt a karbikat le kell engedni, friss benzinnel feltölteni és nagyon jó akksival kezdeni az indítgatást. Ha beindul akkor melegre járatni, lassan elindulni vele és megvárni, míg a membránok felpuhulnak, ez legalább 10-20 km váltott tempójú motorozást jelent.

Üdv.

Motordoktor