Szívás: fals a Suzukinál

2012.06.18. 10:28

T. motordoki.

Van egy 2000-ben gyártott Suzuki GS500-am 36000 (?) km-rel. A sztori a következő: mikor megvettem, 165 volt a végsebessége, és nem volt gondom vele. A vásárlás utáni átnézéskor kiderült, hogy az egyik henger szelephézagai teljesen rosszak, az egyik membrán a karbiban szakadt, a hozzá tartozó rugó törött.

Javítás után a fordulatszám sokkal nehezebben esett vissza, a végsebesség pedig 145 lett. Azóta többször jártam vele szerelőhöz, az összes fúvóka cserélve lett, a tűszelep tömítése szintén, szelepek, beállítások tömítések megléte többször ellenőrizve, a karburátorok többször szinkronizálva.

Most már ott tartok, hogy melegen nem akar leesni, 3000 alá a fordulat, csak ha kicsit ráfogok sebességben, kuplunggal, vagy egy pillanatra leveszem a gyújtást. Ha egyszer leesett 3000 alá, akkor már nem emelkedik vissza. A fogyasztásom 4.5l /100km. Az alapjárat melegen 1200-1500 (inkább utóbbi), ami nekem kicsit magas, de az alapjárat állító csavarra már nem reagál. A két gyertya nagyon más színű, festés után csak az egyik könyök rúgta le a festéket, a másikon csak hólyagos, nyilván nem azonos hőfokon járnak.

Szerelő azt mondja, egyszerűen megkopott a karbi, annyi falsot szív a pillangószelep tengelynél, meg a gáztolattyúk mellett, hogy nem lehet beállítani. Meg biztosan más a kompresszió a két hengerben és más keveréket igényelnek. Lényeg a lényeg, karbisor+motorgenerál a javaslat, ami nem életszerű, annyiba kerülne mint a motor piaci ára. Mindezt úgy hogy minden javítás után egyre rosszabb lett. Mindenki más dicséri a szerelőt, nem akarom bántani, de akkor is fura a helyzet. Viszont őt legalább ajánlották baráti körben, nem bízom benne, hogy egy idegen szerelővel jobban járnék.

Pont azért vettem ilyen fapados motort, hogy ne szívjak ilyenekkel. Haverom 10 évvel idősebb sor négyes cbr 1000f Hondája gyári karbikkal, bontatlan blokkal gurul a mai napig, pedig sok harcot megért már. Tényleg két szezon (6000km) alatt pont elkopott a motor? Vagy pont úgy volt "elromolva" hogy eladáskor jól menjen? Ez utóbbit nem gondolnám, mert törötten vetten, értelmetlen lett volna. Igazából a gyári végsebesség (180) hiánya kevésbé zavar, mint a fordulatszám le nem esése, illetve a tudat, hogy felemásan megy és épp most teszem vele tönkre.

Mit lehet ilyenkor tenni? Mi lehet a baja?

Szumoo

Kedves Szumoo!

Sajnos lehetséges, hogy eladáskor valahogy pont jó volt és mostanra már annyi falsot szív, hogy nem beállítható a karbi. Tapasztalat, hogy a karburátorok a legérzékenyebb pontjai a jó kis megbízható GS500-asnak, a motor sokkal tovább bírja, még erős ridegtartásban is.

Az elmondás alapján valóban fals levegő gyanús a dolog, a fordulatszám tartása, a motor "éneklése" és a csavarokra nem reagálás tipikusan ettől szokott lenni. Mielőtt azonban az ember nagyobbat költ, érdemes megnézni, hogy valóban ez a probléma, vagy valami teljesen más.

Amikor a motor kézmeleg és alapjáraton jár, akár magas alapjáraton egy fecskendőből kevés olajat kell fecskendezni a karbi problémás részeire, főleg a tengely végére, de én a szívócsonkra is tennék. Fontos, hogy a motor ne legyen forró, mert ez tűzveszélyes otthoni sufni trükk a fals levegő szívásának meghatározására. Ha pl. a pillangószelep tengelynél szív falsot, akkor amikor ide jut a viszonylag sűrű olajból akkor az alapjáratnak hallhatóan meg kell változni. A tolattyú kopás is sajnos jellemző, pláne azoknál a motoroknál, ahol a levegőszűrő cserét kicsit hanyagolták... Ezt csak szétszerelt karbinál lehet ellenőrizni.

Azt is meg kellene nézni, hogy amikor rajta van a szinkronműszer, akkor a tolattyúk egyenletesen emelkednek-e fel, vagy lassú gázadásra szétcsúszik a szinkron. Ez is egy jele a kopott, vagy rosszul működő, rossz membrános karbinak.

Remélem ezek kipróbálásával közelebb jutunk a megoldáshoz vagy a valós hibához.

Üdv.

Motordoktor