A gyárinál nincs jobb?

2012.07.23. 10:19

Szia Motordoki,

Azzal a kérdéssel fordulnék hozzád, milyen fékbetétet vegyek majdnem veterán motoromba?
Nekem épp egy Európában és Magyarországon főleg igen ritka Yamaha XJ1100 Maxim motorom van, de szerintem ez a kérdés más hasonló korú motorral rendelkezőket is érdekelheti. Ilyen motort olyan ember vesz, aki "szerelmes" ezekbe a régi vasakba.

Általában próbáljuk gyári, vagy gyári-közeli állapotba tartani vagy éppen visszaállítani, hobbimotorként keveset használjuk őket. Ezekre a motorokra koruknál fogva jellemző, hogy a fékük és futóművük nem éppen olyan mint egy friss darabnak. A forgalom viszont sokkal sűrűbb és dinamikusabb mint 30 éve.

Mit lehet tenni? Például lehet hét közben mással, pl esetemben egy 125össel járni, a régi szeretett mocit csak hétvégén elővenni, de ez csak ritkítja de nem szünteti meg azokat a helyzeteket, amikor hirtelen kellene megállni....

Van mód modern féknyergek és főfékhengerek felszerelésére, de akkor sérül a gyári vagy gyári-közeli állapot.Van lehetőség fémburkolatú fékcsövek beépítésére, de azért ez is rontja az összképet, és talán nem is hoz annyit mint egy jól megválasztott fékbetét.

És itt el is érkeztem a kérdésem tárgyához: milyen fékbetétet vegyek bele? Sokan mondják: "A gyárinál nincs jobb". Lehet is találni gyári vagy gyári összetételű fékbetéteket. De azért az elmúlt 30 évben sokat fejlődött a technológia, új anyagok jelentek meg a fékbetétekben. Ezt a lehetőséget sem volna szabad figyelmen kívül hagyni.Viszont a mai féknyergek nagyobb erővel szorítanak, mint a 30 évesek, a fékbetétek is erre optimalizáltak....

Kb itt tartottam a dilemmában, amikor elhatároztam, írok neked. A kevés használat mellett a kopás kevésbé szempont, inkább a nagy fékhatás, kiszámítható működés hidegen, melegen, száraz és esős időben egyaránt...

Szerinted milyen összetételű betét lenne a legjobb választás? Esetleg írhatnál konkrét termék neveket is, ha más nem privátban....

Előre is köszi,

Baloo

Kedves Baloo!

A kérdés nem annyira egyszerű, mint ahogy látszik. Ha a féktárcsa felülete egyenletes és kis barázda sincs rajta, szinte újszerű vagy felszabályozott, akkor a szinter betéttel lesz a legjobb a fékhatás. Ehhez az feltétlenül szükséges, hogy a tárcsa jó állapotú legyen, mert a barázdás, hornyos tárcsán a kemény fékbetét nehezen kopik hozzá és helyi túlmelegedést kap, felüvegesedik és a fékhatás rossz lesz. Ekkor egy puhább, organikus fékbetét jobb fékhatást ér el, mert hamarabb hozzákopik.

Nagy csodákat nem lehet remélni, én azt javasolom, hogy az elöregedett rugalmas fékcsöveket cseréld újra és használj korszerű, szintetikus HH jelű betéteket. Ezek általában az öreg gépeken is jobbak, mint a megöregedett, felüvegesedett organikus betétek. 
Üdv.
Motordoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.