Tönkrevághatja-e a motort a lángot köpő kipufogó?

2017.02.21. 14:04

Kedves Motordoktor!

Tudom, rengeteg kérdést kap a kipufogóval kapcsolatosan, de szeretném a segítségét kérni. Nagy dilemmában vagyok az új kipufogómmal kapcsolatban, és nem tudok senki olyan szakértőt aki segithetne nekem.

Az első kérdésem az lenne, hogy a lángcsóva és a durrogás jelen van akkor is, amikor a kipufogórendszerben van katalizátor?

A második kérdésem az lenne, hogy van egy KTM DUKE 390-em, 2014-es évjárat, és az eredeti katalizátoros kipufogót lecseréltem egy SP Engineering kipufogóra (egy kisebb brit gyártó) amiben már nincs katalizátor, csak egy összekötő cső, ami az eredeti csövet hosszabbítja meg, és persze a dob. Azt szeretném kérdezni, hogy a katalizátor hiánya van valami negativ befolyással a motorra? Olvastam, hogy a nyitott rendszerek károsak lehetnek a motorra nézve, legdurvább esetben besülnek a szelepek, ezért beraktam a DB killert (tompítót), hogy kicsit fojtsa le a kipufogógázokat. Véleményük szerint ez elegendő? Ha nem, akkor mi a teendő, és hogyan veszem észre, hogy a kipufogó valóban nem jó?

Segítségét előre is köszönöm!

Üdv. Tamás

IMG 9649

Kedves Tamás!

Igen, durrogás és esetenként láng is jöhet ki katalizátoros kipufogóból, ez függ a katalizátor jellegétől, kialakításától. Egyáltalán nem biztos, hogy a katalizátor fojt annyit, hogy ez ne történjen, noha általában azért ad akkora fojtást, hogy csendesebb, nem lángot köpő fenevad lesz a motor.

Ha a kipufogó fojtását csökkentjük, pláne relatíve kiélezett motoroknál, ahol a fojtás bele van kalkulálva a szelepnyitási időkbe és számos más tervezési paraméterbe, akkor általában az lesz az eredmény, hogy az alsó tartományokban nyomatékot veszítünk, felül meg esetleg jobban, könnyebben forog a motor. Olyan, hogy mindenhol nyerjünk, szinte kizárt. Mellékhatás, hogy a kisebb fojtás miatt a nagyobb fojtásra tervezett szelepösszenyitások alatt a kipufogóba is belenyúlik a munkaütem lángfrontja, és a kipufogó szelepeket jobban melegíti. Ez extrém esetben szelepbeégéshez vezethet, illetve a melegedés miatt elmenő szelephézagot eredményezhet. Ez azonban az a szélsőség, amire elméleti esély ugyan van, de nagyon ritkán következik be. Nagyobb az esélye, hogy valami pancsolt benzint tankolunk egy eldugott benzinkúton, és az okoz elnyúló, kopogásos égést és szelepkárokat.

Nem szabad azonban a tény mellett elmennünk, hogy te most olyan átalakítást csináltál a motorodon, amely szigorúan véve közúti forgalomban (és még sok versenyen is) szabálytalanná teszi a járművet, így nem szabad használni.

Üdv. Motordoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.