A szerviz miért okosabb, mint a gyár?
Kedves Motordoktor!
Van egy Honda NC750-esem, amihez a gyártó 10W-30-as olajat ír elő. Ennek ellenére a hivatalos márkaszervizekbe 10w-40-eset raknak bele. Azt mondják, hogy ez jobb a motornak, amivel nem értek egyet.
Önnek mi a véleménye?
Nem árt ez a motornak?
Előre is köszönöm a válaszát.
Attila
Kedves Attila!
Ártani nem árt a motornak, de nem igazán látom, hogy miért lenne jobb. A magasabb melegoldali viszkozitású olaj kicsit sűrűbb marad az üzemmeleg motorban, nagyobb lesz a szivattyúzási veszteség, kicsit nagyobb lesz az üzemi nyomás, de ezzel együtt kisebb a térfogatáram, valószínűsíthetően egy kicsit melegebb is lesz az olaj, mint a SAE30-as melegoldali viszkozitású esetében.
A gyár nem véletlenül ír elő egy-egy viszkozitás fokozatú olajat, ők tisztában vannak az illesztéssel, az alkalmazott kenési rendszerrel, a szivattyú vagy szivattyúk típusával és a teljes rendszer szerkezeti kialakításával. Én azt mondom, ha normál üzemi körülmények között használjuk a motort, akkor a gyári előírású olajat kell beletenni. Egy fokozat eltérés felfelé nem jelet problémát, de nehezen indokolható műszakilag, hogy jobb lenne. Inkább azt érzem, hogy a nagy általánosságban elterjedt, "jobb a sűrűbb olaj" vélekedés miatt javasolják ezt, ahogy például a léghűtéses blokkokba is sokszor a 20W50-es, egészen sűrű olajat javasolják, pedig néha az előírás mindössze SAE10W40-es.
Üdv.
Motordoktor