A szerviz miért okosabb, mint a gyár?

2017.04.28. 08:53

Kedves Motordoktor!

Van egy Honda NC750-esem, amihez a gyártó 10W-30-as olajat ír elő. Ennek ellenére a hivatalos márkaszervizekbe 10w-40-eset raknak bele. Azt mondják, hogy ez jobb a motornak, amivel nem értek egyet.

Önnek mi a véleménye?

Nem árt ez a motornak?

Előre is köszönöm a válaszát.

Attila

Kedves Attila!

Ártani nem árt a motornak, de nem igazán látom, hogy miért lenne jobb. A magasabb melegoldali viszkozitású olaj kicsit sűrűbb marad az üzemmeleg motorban, nagyobb lesz a szivattyúzási veszteség, kicsit nagyobb lesz az üzemi nyomás, de ezzel együtt kisebb a térfogatáram, valószínűsíthetően egy kicsit melegebb is lesz az olaj, mint a SAE30-as melegoldali viszkozitású esetében.

A gyár nem véletlenül ír elő egy-egy viszkozitás fokozatú olajat, ők tisztában vannak az illesztéssel, az alkalmazott kenési rendszerrel, a szivattyú vagy szivattyúk típusával és a teljes rendszer szerkezeti kialakításával. Én azt mondom, ha normál üzemi körülmények között használjuk a motort, akkor a gyári előírású olajat kell beletenni. Egy fokozat eltérés felfelé nem jelet problémát, de nehezen indokolható műszakilag, hogy jobb lenne. Inkább azt érzem, hogy a nagy általánosságban elterjedt, "jobb a sűrűbb olaj" vélekedés miatt javasolják ezt, ahogy például a léghűtéses blokkokba is sokszor a 20W50-es, egészen sűrű olajat javasolják, pedig néha az előírás mindössze SAE10W40-es.

Üdv.

Motordoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.