Miért tolja ki a légszűrőn az olajat?

2017.10.10. 15:06 Módosítva: 2017.10.10. 15:06

Tisztelt Motordoktor!

Van egy 2001-es Peugeot Elyseo 125cc-is négyütemű robogóm. Tavaly ősszel elkezdte azt csinálni, hogy a légszűrőnél ömlött belőle az olaj. Előtte semmilyen cseppenés nem volt még csak alatta sem. Elvittem szerelőhöz, majd hosszas tanakodás után meg lett bontva a motor, ahol kiderült, hogy a henger már hordóssá kopott, így fel lett fúrva, kapott új dugót, gyűrűket, tömítéseket, szelepszárszimeringet is. Sajnos ez nem oldotta meg, bár jóval kevesebb olajat tolt már ki.Utána ki lett takarítva az összes olajvisszafolyó járat, kicsit tovább csökkent a kifolyt olaj. A motor hidegen, melegen azonnal indul, nincs semmilyen színe a füstjének, maximum egy kicsit benzinszagú a kipufogógáz, mint egy karburátoros motornál lenni szokott. A motornak jó ereje is van, nem szokott torpanni, mondjuk a fogyasztása városban 3,5l, főúton közlekedve 70km/h mellett 2,5l.

Viszont 80km/h óra felett elkezdi kifújni az olajat.A szerelő a utolsó próbálkozásnak valamilyen kartergáz lecsapatót/szűrőt tett a kartergáz visszavezető csőbe így elmúlt a folyás, ellenben semmilyen robbantott ábrán nem találkoztam ilyen alkatrésszel. Szerelő állítása szerint szokott ilyen alkatrész lenni a nagyobb motorokon.

Milyen hiba okozhatja még a megnövekedett kartergázt vagy olaj ki fúvást? Az olaj 10w40, amilyet a gépkönyve ír, bár valóban nem márkás olaj (de API SF/SL képes a doboza szerint), de nem is találtam arra utalást, hogy valamilyen speciális szabványnak meg kellene felelni.

Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!

Zoltán

Kedves Zoltán!

Igen, amikor a kartergáz visszavezetés a légszűrő olyan pontjára van kötve, ahol lehetséges nagyobb vákuum, vagy a kivezetés van olyan helyről, ahol olaj kihordás lehetséges, akkor a kartergáz csőbe szokás valamilyen lecsapatót szerelni, de nem minden motornál van.Ha gyárilag nincs, és mégis kihordja az olajat, akkor lehetséges, hogy mégis nagyobb a kartergáz a fúrás és új dugattyú ellenére, illetve az olajszint ha magas, gyakran akkor is nagyobb az olajkihordás.A 10W40-es olaj a gyári előírás, mégis érdemes kipróbálni másik fajta 10W40-es olajat is, lehetséges, hogy egy másik márka olaja kevésbé párolog, kevésbé habzik fel és kisebb lesz az olaj kihordás is.

aaaPeugeot Elyséo 125, Sondermodell -Roland Garros- (2002)

Mivel főleg nagyobb fordulaton van az olaj kihordás, így a magas kartergázra nem annyira gyanakodnék, mert akkor az kisebb fordulaton is kihordaná. Próbálj meg más gyártmányú, de azonos viszkozitású olajat beletenni, és ügyelj a pontos olajszintre.A kartergáz lecsapató is megoldás lehet, de az már egy tüneti kezelés, nem a hiba okát szünteti meg, pláne, ha gyárilag nem is volt ilyen a rendszerben.

Üdv. Motordoktor