Első gumit hátra feltenni?
Tisztelt Motordoktor!
A Harley-Davidson Dyna Wide Glide (295 kg, 185 km/h) motorkerékpáromra új hátsó gumit vettem. A gumiszerelő észrevette (a mintázatból), hogy ez egy első gumi. Valóban, ez a jelölés van rajta: Dunlop 404 F.
Viszont 74H kóddal rendelkezik, vagyis 375 kg maximális terhelést és 210 km/h max. sebességet bír el. A motorom ezeket a maximumokat sosem éri el (a hátsó tengelyen sem).
Kérdésem, hogy ezen technikai adatok ismeretében felszereltethetem hátra ezt a gumit, vagy semmiképp se tegyek ilyet?
Ha nem, akkor érdekelne tisztelettel, hogy milyen oka lehet még, amit nem ismerek. (Sőt, a gumiszerelő sem. Akit holnap vissza kell hívnom.)
Köszönettel,
Gyula
Kedves Gyula!
A dedikáltan előre vagy hátra gyártott gumik között szerkezeti különbség van, ugyanis más a fő feladatuk, ezért szokott más lenni a minta és az övszerkezet. Az első gumira például fékezéskor kerül nagyobb terhelés, a hátsóra pedig gyorsításkor, könnyen lehet, hogy a profiljuk is más, például az első abroncs hegyesebb kialakítású a jobb kormányozhatóság érdekében.

A 375 kilós maximális terhelési index teljesen indokolt, hiszen a motor 295 kiló, amire ha ráül egy felnőtt ember, máris ott tartunk. A sebességindex egyáltalán nem problémás, nem az a baj, ha gumi többet tud, hanem ha kevesebb.
Jó kérdés viszont, hogy fel szabad-e rakni az első guminak gyártott hátsót? Szerintem inkább ne, lásd a válaszom első bekezdését. Nem véletlenül tervezték úgy őket. De ha már itt tartunk, kevésbé érzem problémásnak - pláne egy nem kimondottan bökősen használt cruiser esetében -, mintha mondjuk forgásiránnyal szemben tennétek fel. Aztán sokan azt is lazán kezelik, például azok a pályamotorosok, akiknek ha egy balos pályán elkezd fogyni az egyik oldal, megfordítják, és úgy mennek tovább, aztán mégsem robban fel alattuk az abroncs és halnak szörnyet.
Üdv.
Zomborácz Iván
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem kérnek az elektromos motorokból az X Games szervezői
Az X Games freestyle motokrossz nevezőit már hivatalosan is értesítették róla, hogy csak belsőégésű motorral lehet rajthoz állni.
- Hírek
Íme a fájó bizonyíték, hogy a 2000-es évek eleje már retró
A Honda bemutatta a CB1000F koncepciómotort, és az a helyzet, hogy bátran megkockáztatható, hogy ebből bizony lesz valami.
- Tesztek
Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világábaTeszt-szerűség: BMW CE 02 AM
Az egyik legdrágább robogóval (bocsánat, eParkourer) kezdtem a motorozást, de az esetemben talán az egyik legjobbal is.