Tuningkipufogó legalizálása utólag

2020.02.14. 16:23

Tisztelt Motordoktor!

Kérdéseim kisebb része technikai, többsége jogi, de talán ezekben is tudsz segíteni. Kawasaki ER5-ömet egy ismeretlen eredetű, jelöletlen kipufogóval vettem. Szeretném ezt szabályossá tenni, de nem csak a vizsga idejére: állandó megoldást keresek. Ez hogyan tud megfelelni az előírásoknak, vizsgakövetelményeknek?

1. Van-e rá lehetőség, hogy a most rajta lévő kipufogót hivatalosan elfogadtassam? Ez lenne a legjobb, mert a hangját nagyon szeretem.

2. Felszereltethetek-e rá más típusú motorhoz készült kipufogót? Bontott, de gyári darabot, nem ismeretlen, gány-tuning dolgot. Ha igen, milyet keressek? Mi alapján tudom eldönteni, hogy megfelelő és szabályos lesz-e az én motoromra?

3. Ha a fentiek nem járhatóak, keresnék egy bontott, ER5-höz készült eredetit. Viszont ennek a hangja nem igazán tetszik (bár csak internetes videókon hallottam még). Szóval, ezt hagynám utolsó lehetőségnek. Mivel egy 400 ezer Ft-os motorról beszélünk, az átalakítás költségei sem szállhatnak el...

Előre is köszönöm a válaszod.

Laci

Kedves Laci!

Röviden:
1. Nincs.
2. Nem.
3. Ez a legális út.

Bővebben:
A motorkerékpárok átalakítása alapból kényes téma, és többnyire a szürke zónában mozog, a kipufogó pedig azon belül is különösen necces. Jogszabályilag az van, hogy a motornak minden darabjának gyárinak, vagy engedélyeztetett utángyártottnak kell lennie. Tehát fékbetétből tehetsz rá utángyártottat, de csak a típushoz gyártottat, amelyet a gyártó engedélyeztetett. Ugyanígy tehetsz fel másik kormányt, lámpát, amennyiben annak megvannak az ehhez szükséges engedélyei. Az engedélyeztetés amúgy a gyártónak pénzbe kerül, amit ugye aztán a fogyasztóra terhelnek rá.

Az egyedi átalakítási engedély pedig nem arról szól, hogy utólag legalizálsz nem legális módosításokat, hanem a terveket megnézve elbírálja a hatóság, és aztán lehet megvalósítani. Nyilván ezt meg lehet kerülni, valaki biztosan meg tudja oldani, de az nehéz lesz, hiszen például a te kipufogódnál bizonyítani kéne, hogy a motor emissziós besorolása nem változik - és az emisszió nem csak a fogyasztást jelenti, hanem a zajt is.

Műszakin elvileg a gyári dob sem jó, ha hangosabb az előírtnál - és mindegy, hogy azért, mert régi, és sok kilométer van benne, amitől kiégett már a hangtompító gyapot, vagy mert valaki okosba megfúrkálta. A valóság gyakran mást hoz, de ez a hivatalos rész.

A másik típus kipufogójára megint az vonatkozik, hogy hiába tök oké egy GSX-R1000-en, a GSX-R1000 blokkját sem rakhatod át az ER-5-be. Erre a hivatalos magyarázat megint az, hogy egy típusidegen kipufogóról nincs tanúsítvány, hogy a te motorodra megfelelő.

Hivatalosan tehát két út van: vagy gyári, vagy tanúsítvánnyal rendelkező utángyártott. Ez utóbbiakkal amúgy az a gond, hogy itthon vannak komoly cégek, akik úgy gyártanak kipufogót, hogy terveznek, prototípus gyártanak, mérnek, újraterveznek, mérnek, homologizáltatnak és a végén van egy világszínvonalú termék (pl. Bódis), míg vannak olyan maszekok, akik csak gyártanak, néha egyébként tényleg bravúrosan jó minőségben, de aztán csak belegravíroznak egy E-számot, amit egy márkás kipufogóról néztek le, és adnak mellé egy otthon nyomtatott papírt. Ezek amúgy át is mennek a műszaki vizsgán, de attól még a tanúsítvány technikailag hamis. Meg hát vannak a nyilvánvalóan hamisított kipufogók, az a lehető legrosszabb megoldás.

A te helyedben a figyelném a hirdetéseket, hogy normális áron bukkan-e fel E-jeles tuningdob a használtas oldalakon, és arra lecsapnék azonnal.

Üdv: Zomborácz Iván

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.