Robogót százötvenezerért
Sok más fiatal társammal együtt mostanában gondolkodom robogó vásárlásán. A realitások talaján maradva közel 150-200 000 Ft-ot szeretnék rááldozni.
A kérdéseim: 1. Milyen márkát érdemes választani?
2. Mit érdemes nézni használt motor vásárlásánál?
Kedves Motordoki!
Sok más fiatal társammal együtt mostanában gondolkodom robogó vásárlásán. A realitások talaján maradva közel 150-200 000 Ft-ot szeretnék rááldozni, persze ez a körülményektől függ. Sok fórum átböngészése után is csak összezavarodottabb lettem, így a kérdéseim: 1. Milyen márkát érdemes választani, olyat ami nem fog vétel után fél évvel szétesni. Különösképpen a fentebb leírt sávban milyen típusokat nézzek??? 2. Mit érdemes nézni használt motor vásárlásánál??? Köszönettel: Czermann Ákos
Kérdésed a motorkerékpár piac egy kényes
szegmensét érinti, a robogót. Sokunk kedvence, de egyben
fejfájásának oka is ez a kis fogyasztású,
remek manőverező képességű, városi közlekedésre ideális,
árban elérhető jármű. Ráadásul óriási kínálata is van (igazodva a
kereslethez), itt főleg a japánból konténerszámra beáramló
modellekre gondolok, de az új robogók piacán is egyre bővülő
kínálattal találkozunk.
Egy biztos, a robogóra még hatványozottabban vonatkoztathatjuk Henry Ford mondását miszerint: "A legjobb autó az új autó." Egy új robogó vásárlásánál az áron kívül figyelembe kell venni a szokásos dolgokat: szervízszolgáltatás, alkatrész ellátottság, azonos alkatrészek árának összevetése...stb.
Esetünkben, - használt robogóról lévén szó - egyéb szempontokat is figyelembe kell vennünk. Például azt, hogy egy robogó életében körülbelül 10,000 km-enként eljön a motorgenerál ideje. (Természetesen ez nagyban függ attól, hogy mire és hogyan lett használva.) Mivel a futott kilométerek száma sok esetben nem homogén a kilométeróra számlálójának értékével, ezért nem árt nagyon figyelni a próbaút alkalmával az esetleges felmorajló, csörgő zörgő hangokra, melyek egyaránt jöhetnek a blokkból és a hajtóműből is. Egyik sem egészséges.
A robogók egyik
gyenge pontja a kuplungként szolgáló röpsúly, melynek rugói
hajlamosak az elöregedésre. A kinyúlt rugó miatt a röpsúlyok már
nagyon alacsony fordulaton kinyílnak, ezért a motor nem tud
felpörögni és mi csak azt tapasztaljuk, hogy a motornak jártányi
ereje sincs.
Egy robogónál, amely szinte kizárólag maximális fordulatszámon üzemel egyik típus sem jelenthet garanciát arra, hogy nem kell fél éven belül hozzányúlni. Erre csak az lehet a garancia, hogy miután megvásároltad rendesen karbantartod. Olajat cserélsz a hajtóműben, néha kipucolod a légszűrőt és a keverékolajként nem Arol 2T super racing olajat használsz.
Ezenkívül a választásnál célszerű előnyben részesíteni a teljesen széria robogókat - amennyiben a tartósság és élettartam a főszempont - amelyek mentesek a különböző tuningoktól. Ezekből még intenzívebb használatra és elhasználódottságra lehet következtetni.
The Saint
Köszönöm leveledet, most már értem miért te vagy a legnépszerűbb a total... lapoknál. Ilyen kimerítő választ még soha nem kaptam levélre. Eszembe jutott valami ami esetleg felmerült: kis Simson. 100 alatt kijön egy jó állapotban lévő darab, keveset fogyaszt. És biztos nem lopják el, mert úgy néz ki. Szerinted megéri???
Köszönettel: Ákos
A SIMSON-nal kapcsolatban az a véleményem, hogy jó ötlet. Eltekintve attól, hogy nem olyan divatos, mint egy modern robogó semmilyen hátránya sincs azzal szemben. A nagyobb kerék miatt eleve biztonságosabb vele a motorozás nem annyira instabil, mint egy-két 8-as, 10-es kerékkel szerelt régi típus és tartósabb is, mivel kisebb fordulatszámon üzemel. Az alkatrész olcsóbban beszerezhető hozzá, és ha mondjuk egy 70cm3 -es 4 sebességes modellt veszel, akkor még jobban sem fog menni egy széria robogó. Esetleg érdemes elgondolkodni a kettő ötvözetén, ugyanis van olyan SIMSON robogó, amelyik 70-es, 4 sebességes és önindítós is (ezzel lehet, hogy nem mondtam újat).
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.