Az alapszabály: Cserélj olajat!

2001.06.07. 19:54

Márciusban vettem egy 96-os Suzuki RF400 VC-t 25.500 kilóméterrel.
A kérdésem a szervizre vonatkozna. Mikor kell cserélnem olajat, olajszűrőt, légszűrőt, gyertyákat, fékbetéteket. Van-e olyan ezek közül, amit kihagytam?

 
   
   

Helló Doki!

Márciusban vettem egy 96-os Suzuki RF400 VC-t 25.500 kilóméterrel. Két hónapig nem tudtam használni, mert nem volt jogsim. Az aksit fel kellett tölteni, a gyertyákat kicserélni, azóta szépen megy és meg vagyok vele elégedve. A kérdésem a szervizre vonatkozna. Mikor kell cserélnem olajat, olajszűrőt, légszűrőt, gyertyákat, fékbetéteket. Van-e olyan ezek közül, amit kihagytam?

Amikor cseréltem a gyertyákat, a motorblokk tetején apró olajfoltokat találtam és az egyik henger kipufogójánál láttam sűrű fekete olajfolyást. Ezek lehettek a rossz gyertyák miatt?

Köszönettel, Attila

A szervizeléssel kapcsolatban alapszabály, hogy ha járművet veszel, azonnal cserélj olajat, olajszűrőt. A többit, gondolok itt a gyertyákra, levegőszűrőre, fékbetétekre, lánc, lánckerék szettre, elég ha ellenőrzöd, milyen állapotban vannak és utána ennek megfelelően cseréled őket ki.

Amennyiben abból indulunk ki, hogy egy teljesen leszervizelt motorral állunk szembe, akkor az olajat, olajszűrőt 6,000 km-enként, vagy évente (amennyiben nem megyünk egy évben 6,000 km-t) kell lecserélni. A légszűrőt 10,000 km-enként, a gyertyákat kb:15,000 km-enként kell cserélni.

Ezekre az adatokra befolyással van, hogy milyen igénybevételnek tesszük ki a motort, és hogy milyen a felhasznált anyagok minősége. Véleményem szerint érdemes 6,000 km-enként kicserélni az előbb felsorolt összes alkatrészt. A fékbetétek kopási ideje még inkább minőség és használat függő. Ha rendszeresen kijársz a hungaroringi nyílt edzésnapokra és jó minőségű fékbetétet használsz, akkor nyugodtan cserélheted a mototolajjal együtt. Amennyiben silányabb minőségű fékbetétet használsz, akkor azt tapasztalhatod, hogy alig kopik, igaz, nem is fog úgy mint a zöld festék. Egy ilyen fékbetét éveket kibír, viszont féktávon a legritkább esetben váltja be a hozzáfűzött reményeket.

Hamár a féknél tartunk, a fékfolyadékot is illik 2-3 szezon után lecserélni. A lánc, lánckerékszett cseréje kb. 20,000 km-enként esedékes, és együtt kell őket cserélni. A lánc élettartamát növelhetjük, ha rendszeresen kezeljük láncspray-vel. Amit ezenkívül javasolnék az évente egy karbutátor beállítás szinkronteszterrel, és amennyiben szükséges egy karburátor tisztítás.

Kérdésed második részére válaszolva, alapértelmezésben a kipufogócső és a henger találkozásánál szivárgó olaj tömítetlenségre utal. Ez a tömítetlenség lehet közvetlenül ott, ez esetben a kipufogó hangján is hallani, hogy kifúj (ciripel,) de az is lehet, hogy a szelepfedél alól szivárog az olaj éppen oda.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.