Téli munkák a motor körül

2002.01.17. 10:14

A tél beköszöntével szeretném a motoromat rendbe szedni, és a külső jegyein egy kis változást eszközölni. Ide tarozik a szélesebb gumik beszerzése (a mostani e:110, h:150), az idomok kerekítése. Plusz olajcsere, gyújtás tökéletesítés, fékolaj és fékbetétek cseréje.

 
   
   

Köszönettel vettem a "hiányzik a négy henger" című kérdésemre adott válaszodat. Ezen felbuzdulva tájékoztatlak a további fejleményekről. A négy henger utáni vágyódás a múlt hónapig tartott, alkalmi vételben hozzájutottam egy 37000 km-es 1991-es Yamaha FZ-250-hez 120e-ért váltóhibával. OK. igaz 400ccm alatt van, de még a motorja nem füstöl kéken, gázelvételnél sem. Na ezzel kapcsolatban lennének kérdéseim.

A váltóhibát egy gyakorlott szerelővel orvosoltuk maszek úton, de az olajfeltöltésre legalábbis annak milyenségére passzal válaszolt. Tehát milyen olajat kíván a moci? Illik-e figyelembe venni belpiaci mivoltát. Ugyanis olvastam itt-ott (pl. Motor-revü GSX-250 Across 20000-es tartósteszt - kb. egy konstrukció az FZ-vel -, hogy ezek a gépek a más éghajlatra való tervezettségükkel (illesztések stb.) nem bírják a strapát nálunk. A fent tartóstesztelt masina 45.000- km óra állásnál 12 pacit vesztett a gyári értékéből, ami kb. 140-es véget jelentett, erre egy spécibb ETZ-250-is képes. Az én ismereteim szerint is ezek a kis méregzsákok erre a futásteljesítményre megérnek a generálra. Nem lehet-e ezen valahogy pozitív irányba segíteni? Pl. az Autódoktor a kopottabb aggregátokhoz szokott motorjavító adalékot ajánlani.

Ezek a szerek ekkora fordulatszámú gépeknél is alkalmazhatóak-e? Esetleg van-e hozzá valami adatsorod (Mióta megvan, azóta keresek hozzá ilyet, de nem találtam; Még a Red-Baron-nál is passzoltak)? Utolsó kérdés. A gépen szerepel az Exup szó a Phazer mellett. Az általam eddig megkérdezett emberek szerint ez a rendszer esetleg az FZR-250-en van, de ezen nincs. De két helyről azt mondták, hogy ez a blokk dettó uaz, mint az FZR-é, tehát elképzelhető, hogy volt rajta. Jelenleg egy néhai MZ-TS kipufogójából szerkesztett "dob" van rajta. Én pedig szeretnék egy lehetőleg a motorhoz legjobban illő dobot a masinán tudni (hallottam ezt-azt, de általában jót az Exup-ről). Tehát milyen dobot tegyek rá?

Nagyon örülök, hogy újra egy négyhengeres birtokosa vagy. Véleményem szerint az, hogy egy 250-es, 4-hengeres, 4-ütemű motor, 45e kilométer megtétele után 14 lóerőt veszített, ebben nincs semmi meglepő. Egy ennyire kihegyezett motor, melynek maximális fordulatszáma közel jár a 17,000-hez nem csoda, ha kikészül. Érdemes lenne megmérni, hogy pl: egy hasonló futásteljesítményű, kihegyezett nagyköbcentis sportmotor mennyit veszített a teljesítményéből. Szerintem szintén jelentős eltérést tapasztalnánk. Az olajkérdésre azt tanácsolom, hogy ha lehet, használj minél jobb olajat. (ha teheted, CASTROL R4-et) A más éghajlat-más illesztés teória szerintem alaptalan.

A motorod nagy valószínűséggel Japán belsőpiaci, ott pedig azért nincs extrém időjárás, hacsak nem a gyakori földrengések miatt alkalmaznak lazább illesztést. Szóval, ha szélsőséges időjárási viszonyoknak is megfelelő olajat alkalmazol, akkor nem lehet baj.(10W-60;5W-50;10W-50)

Az Exup szelep léte könnyen megválaszolható kérdés elég, ha alánézel a motornak. A szelepnek a kipufogócső gyűjtőjében kell lennie a 4 könyökcső becsatlakozása után. Kívülről látnod kell az őt mozgató bowdeneket. Az Exup szelep alacsony fordulaton nyomatékosabbá teszi a gépet, de hiánya szerintem nem nagyon érezhető, mivel úgyis hamar átlépi az ember ezt az alacsony fordulatszámot. A kipufogóval kapcsolatosan az a tanácsom, hogy mielőbb szabadulj meg az ETZ dobtól és szerezz egy rávalót, vagy egy akármilyen 250-es 4-ütemű motorra méretezettet.

 
   
   

Egy rövidke kérdéssel fordulnék hozzád, mit tanácsolsz, hogyan illik egy kétütemű járgányt télire elrakni, hogy a tavaszi újraélesztés gond nélkül megtörténjen? Gondolok itt arra, mint ahogy egy barátomnál történt, egy egész napos karburátorvakarás után tért magához. A járgány egyébként Yamaha DT 80, kb. 15 éves, vagyis azt hiszem, apropó, merre lehet kideríteni, hogy létezik-e ilyen típus?

Amire igazán érdemes odafigyelned, hogy a tank legyen tele, elkerülve ezzel a megrozsdásodást és a karburátor elkoszolódását. A tavaszi elővételkor természetesen nem árt egy karburátortisztítás.

Ha teheted, akkor a tél folyamán is indítsd be a motort néha. Elég, ha csak egyhelyben járatod egy kicsit, a lényeg, hogy ne álljon hónapokon át! Amennyiben ennél többet szeretnél elkövetni a téliesítéssel kapcsolatban, akkor még megteheted, hogy ledugózod a kipufogó végét és a karburátor, illetve a légszűrőház nyílását, elkerülve bármilyen szennyeződés bejutását a motor belsejébe.

Valamint állványra helyezheted a motort, hogy az állás alatt ne legyenek terhelve a rugók és a lengéscsillapítók. Amennyiben motorod fel van szerelve alsó sztenderrel, akkor ez a része már meg is oldódott a dolognak.

 
   
   

A tél beköszöntével szeretném a motoromat rendbe szedni, és a külső jegyein egy kis változást eszközölni. Ide tarozik a szélesebb gumik beszerzése (a mostani e:110, h:150), az idomok kerekítése. Plusz olajcsere, gyújtás tökéletesítés, fékolaj és fékbetétek cseréje. Motor: 1985 Suzuki GSXR 750.

Tehát a kérdésem a következő lenne: Mekkora gyertyahézagra van szüksége a kicsikének? (Sehol nem találtam ráválaszt). Milyen olajat ajánlanál a motorba? Mi az a maximális gumi méret, ami még elviselhető elöl illetve hátul? A kerekei melyik motoréval kompatibilisek? (szívesen lecserélném háromküllősre.) Valamelyik újabb GSXR idomzatát rá lehet-e építeni? Válaszodat előre is köszi!

A gyertyahézag 0,6 mm, de ez bizonyos gyertyatípusoknál eltérő lehet. (pl: BOSCH Platinium) Olajak közül én a Castrol R4-et (RS) ajánlanám. A kerékcsere és gumiméret kérdésedre válaszolva, simán ki lehet cserélni a kereket, csak maximum egy ügyes esztergályosra van szükséged, valamint két kerékre.

A kerékválasztásnál fő szempontnak nem is annyira a mintát, mint inkább a méretet tartanám szemelőtt. Érdemes lenne 17"-os kerekeket beleszabni, márt csak azért is, mert arra találsz "normális" gumiméretet. Előre 120-ast javasolnék, hátra kb: 170-est. A hátsó keréknél úgyis határt szab a lengővilla, illetve a lánc.

Az idomokra megint csak azt tudom mondani, hogy véleményem szerint mindent meg lehet oldani, csak elszántság és megfelelő szakember kell hozzá. Csak keményen!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.