Szétrúgott váltó - mostoha gazdi

2002.01.24. 09:16

A nemrég vett 125 köbcentis motorom főtengelye megszorult. A kérdésem az lenne, mivel a szétszerelés elején elakadtunk, hogy az elektromos gyújtást, hogy lehet leszerelni a főtengelyről? Mert régi Simsonos vagyok, és az teljesen másként volt megoldva. Mire kell vigyázni?

 
   
   

Én is az ETZ-sek táborába tartozom. Csak sajnos a nemrég vett 125 köbcentis motorom főtengelye megszorult. A kérdésem az lenne, mivel a szétszerelés elején elakadtunk, hogy az elektromos gyújtást, hogy lehet leszerelni a főtengelyről? Mert régi Simsonos vagyok, és az teljesen másként volt megoldva. Mire kell vigyázni? És esetleg, hol lehetne olyan dokumentumot szerezni, amiben a motor alkatrészeire van bontva. Vagyis gyári motor könyvet? Előre is köszönöm.

A művelet abszolút nem bonyolult. Függetlenül attól, hogy elektronikus, vagy megszakítós a gyújtásod, először ki kell csavarnod a főtengely végén lévő csavart és levenned a jeladót, vagy az excentert. Ezután le kell venni a generátor állórészét, melyet 3 db csavar tart. Ha ez megvan, akkor szükség van egy 8-as, vagy 10-es csavarra (nem emlékszem pontosan!), amit ha becsavarsz a forgórész végébe, akkor az letolja magát a főtengely végéről. Elsőként próbáld a 10-es, vagy a 10*1,25-ös csavart!

 
   
   

Van egy Kawasaki ZZR 400-asom. Időnként (valamikor előjön, valamikor hetekig semmi) rezgéseket hallok belőle. Olyan 5000, 5500-as fordulaton hallom csak, sebességi fokozattól függetlenül. Nem hiszem, hogy a blokkból jön, mert csak menet közben jelentkezik, ha üresben pörgetem a motort, akkor nem. Gondoltam arra is, hogy esetleg a lánc. Megnéztem, laza volt ezért beállítottam és utána nem jelentkezett. Azt hittem ez volt a probléma, de pár nap múlva ismét előjött. Most az utóbbi időben viszont nem hallom. Sok emberrel beszéltem de nem tudtak mondani semmit.
Még van egy másik problémám is. Elég durva a váltó. Csak egy bizonyos fordulaton hajlandó finoman, halkan venni a fokozatokat, egyébként meg jó nagyokat csattog. A kuplung jól van beállítva. Egyesek szerint ez Kawasaki betegség. Kíváncsi lennék a véleményedre...


A váltó "kemény" működése tényleg jellemzője a Kawasakiknak, de az általad vázolt jelenség azért túlzás. Az, hogy csak egy bizonyos fordulaton veszi be szépen, halkan a fokozatokat, nem írható 100%-osan a Kawasaki típushibájának számlájára. Ez a bizonyos fordulatszám feltételezem elég magas.

Részben ludas lehet a kuplung. Attól, hogy úgy tűnik - holtjáték szempontjából - jól van beállítva a kuplung még lehetnek kopottak a lamellák. Ez az egyik lehetséges indok, bár megjegyzem, egy jól működő váltóval kuplung nélkül is zökkenő mentesen lehet váltani.

Egy másik kiváltó ok lehet a "szétrúgott" váltó. Ezt ne vedd magadra! Lehet, hogy előző gazdája mostohán bánt a géppel, silány minőségű olajat használt és durván nyüstölte a váltót. Állandó egykerék, stb.

Egy harmadik lehetséges megoldás, hogy nem a váltó csattan, hanem a lánckerék menesztése. Ezt feltétlen vizsgáld meg, mert hasonló hangot ad!

A rezgésekkel kapcsolatosan, nagy segítség lenne tudni, hogy pontosan honnan jönnek, hol érzed (kormány rezeg, tank zörög, stb.). Így látatlanba, ezen információk alapján azt mondanám, hogy blokkban lévő láncok valamelyike zörög, vagy a blokkban fellépő egyéb kiegyensúlyozatlanság okozza. (Pl.: letört a kuplungkosár egyik füle és ettől kiegyensúlyozatlanná vált.) Esetleg a blokktartó csavarok valamelyike van meglazulva, vagy a kipufogódob felfogató csavarja van lelazulva.

Lenne még egy tippem, amely mindkét problémát kiválthatja, a lánckerék csapágy van esetleg felrobbanva. Ez zöröghet is, plusz nehezítheti a váltást, a tengely lógása miatt.

 
   
   

Van egy '96-os évjáratú Kawasaki ZX-9R típusú motorkerékpárom, összesen 17e km van benne, ami valószínűsíthető is, mert 3300 km-el vettem s az eredeti Kawa keréksúlyok voltak rajta.
Problémám vele a következő: hidegen szivatóval történő indításkor ugyan rögtön beindul, de mintha 3 henger menne. A motort tovább melegítve a "3 hengerezés" mindaddig fennmarad, míg a szivatót vissza nem nyomom. Amint ez megtörténik az első kisebb gázhúzás után szépen jár. Nyáron, melegben, ha szivató nélkül indítom, akkor nincs probléma. Gyertyákat már cseréltem, légszűrőt pucoltam. Szinkron rendben.

Lehet, hogy a szivató nem egyformán ad dúsabb keveréket a hengereknek? Ha így használom káros-e a motornak?

Nyugodtan használhatod így a motort. Az általad tapasztalt jelenség majdhogynem normálisnak mondható, de rendszeresnek mindenképpen. Én már rengeteg motornál tapasztaltam e jelenséget, miszerint a szivatóval történő hidegindításnál nem egyszerre indultak el a hengerek. Amennyiben a karburátor tisztasága és beállítása (szinkron) megfelelő, nincs okod aggodalomra. Az, hogy melegben szivató nélkül is rendesen indul a motor, utalhat arra, hogy kissé sokat kap. Ennek ellenőrzésére ajánlanám a gyertyaszín tesztet.

 
   
   

Kérdéseim egy 92-es Honda CBR 1000F-re vonatkoznának. 1. Milyen feszesre kell állítani a láncot? 2. Ha már nem tudom tovább állítani, milyen láncot (lánckerékszettet) vegyek hozzá (tipus,RK,D.I.D.?)? 3. Milyen árban vannak ezek az alkatrészek? (ha tudsz írd meg a bolt nevét is ahol annyi az ára) 4. Milyen típusú gyertya illene egy ilyen motorba? 5. A vezérműlánc csörög, meddig lehet igy használni, károsítja a motort, ha nem csináltatom meg azonnal?

Nagyon pozitív, mint a leveledből kiderült, hogy nem is gondolsz a megnyúlt lánc magában való cseréjére, hanem a lánc lánkerékszettel együtt való cseréjét fontolgatod. A lánc-lánckerék szett olyan alkatrészei a motornak, melyen lehet spórolni, de véleményem szerint nem érdemes. Lehet csináltatni lánckerekeket, és vásárolni olcsóbb - tegyük hozzá általában ezzel arányosan gyengébb minőségű - láncot, de ennek egyetlen elfogadható magyarázata a pénzhiány lehet. Ha teheted, inkább vásárolj jó minőségű láncot és lánckerék szettet.

Egy jó minőségű szettel, megfelelő ápolással és az extrém használat kizárásával akár 35-40,000 km-t is el lehet motorozni. Egy jó minőségű láncszett ára kb. kilométerenként 1Ft. Gyártók közül az általad is felsoroltakat ajánlanám (D.I.D, RK).

A hazai forgalomban leginkább elterjedt motorkerékpár gyertyák az NGK és a Nippon-Denso. Természetesen a többi gyújtógyertya gyártó cég (BERU, Champion, BOSCH_ stb.) is szerepelteti palettáján a motorkerékpárokhoz való gyertyákat, de én mégis az NGK-t ajánlanám. A Honda CBR 1000F-hez a BPR9EA-9 típusú gyertya való.

A vezérműlánc zörgését nyugodtan nevezhetjük a típus hibájának. A zörgést természetesen a lánc produkálja, de önhibáján kívül. Ugyanis az automata vezérműláncfeszítő mondja fel általában a szolgálatot. Ez egy egyedi megoldású feszítő, ahol a feszítést rugó, dugattyú és olaj együttesen végzi. A megkopott dugattyú elereszti az olajnyomást, és ezáltal meghiúsul a feszítés. A lánc pedig egyre jobban zörög. Én hallottam már borzasztóan csörgő vezérműláncú CBR 1000-et, ami ment, de azért jegyezzük meg ez nem vitamin a motornak. Tanácsom, ha teheted, cseréld ki minél előbb!