Csak a lakásban indul
Tavaly nyáron vettem egy 1988-as ETZ250-et, ami hamar nagy meglepetéseket okozott, de lehet, hogy ezek csak nekem voltak újak. A motor jó állapotára utal, hogy két személlyel is képes a 140 feletti teljesítményre, ezek mellett a fogyasztása sem nagyon haladja meg a 3,5 litert.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az idő mostani enyhülésével ismét üzembe szeretném helyezni,
ezzel kapcsolatban lenne pár kérdésem. A napokban megpróbáltam
beindítani, de megdöbbenve tapasztaltam, hogy a motort sem a
berúgókar, sem a kerék által nem lehet megforgatni. A hidegre
gyanakodva bevittem a lakásba. Pár óra elteltével a motor (3
hónap totál állás után) az első rúgásra indult. Okoz-e ilyet
csupán a hideg, vagy olajcserére vár a megoldás?
Lassan hátsó gumit kell cserélnem, jelenleg egy 130/80-as van fent, ami némi biztonságérzetet ad számomra, mivel általában 120-130 körül mozgok az utakon. Érdemes-e hasonló méretűt vennem, vagy kisebb ajánlott-e? Az első gumi a szokásos méretű, de elég silány gyártmány. Nem is szoktam túl keményre fújni, ugyanis úgy néz ki, mintha az első kerékben 8-as lenne. Amikor keményre fújva jártam vele, a motor eleje már 80-90 körül rázott. Lehet ez a gumi hibája? Segíthet egy új, szélesebb gumi?
A kormány drasztikus letörésével sikerült még stabilabbá tenni motorom elejét, így már 130 körül is kicsit bátrabban veszem a kanyarokat. Mivel tudnám fokozni a gép stabilitását?
Nyárra igen hosszú, külföldi túrákat tervezek, ezért szeretném kicsit gyorsabbá tenni, még ha ez kicsit a nyomatékosság vagy a gyorsulás rovására menne is. Lehetséges-e ez az első lánckerék cseréjével és érdemes-e ezzel foglalkozni?
Utolsó kérdésem: Számomra nagyon fontos motorom megjelenése, külsejével már elégedett vagyok. A kipufogón szeretnék még változtatni a dob teljes cseréjével. A sportmotorokéhoz hasonló rövid, henger alakú dobra gondoltam, akár egy autó hangtompítója is szóba jöhet. Megvalósítható-e ez a motor jelentős teljesítményvesztése nélkül és milyen dobot lehetne felszerelni rá nagyobb szerkezeti átalakítás nélkül?
![]() |
|
![]() |
![]() |
Valóban egy régi jó ismerős az ETZ 250. Biztos
vagyok benne, hogy motoros társadalmunk jó néhány tagjának fűződnek
kellemes emlékei ehhez a modellhez. (Természetesen néhány
kellemetlen is.) Örülök, hogy neked pozitív élményeid vannak
motorod menettulajdonságaival és fogyasztásával kapcsolatban!
Amit a hidegben való állás után tapasztaltál az egy elég érdekes jelenség. Egészen pontos magyarázatot sajnos nem tudok rá adni, csak feltételezéseim vannak ezzel kapcsolatban. A esetlegesen ledermedt olaj, véleményem szerint önmagában nem lett volna képes ezt produkálni. Amennyiben ez a nagyon nagy hidegek idején volt elképzelhetőnek tartom, hogy a hideg miatt összehúzódó alkatrészek miatt eleve szorosabb lett a motor illesztése, valamint ha a dugattyú a leállításkor olyan pozícióban állt meg, hogy nyitva maradt mondjuk a kipufogó nyílás, akkor az azon keresztül beáramló párás levegő lecsapódhat a gyűrűk és a henger fala között és nagyon nagy mínuszokban ez oda is fagyhat.
A hátsó gumival kapcsolatosan az a véleményem, ha ez ad biztonságérzetet, akkor hagyd ezt a méretet. Az első gumi esetében javasolnám a szélesség növelését. Ezáltal növelhető a motor stabilitása, főleg a féktávokon. Amennyiben van rá energiád, javasolnám az első felni vastagabbra cserélését, ezáltal jobban kiterül a szélesebb első gumi. Az, hogy 80-90km/h körül ráz az első kerék, természetesen lehet a gumi hibája is. Általában a szálszakadt gumik viselkednek így.
A stabilitás fokozására sajnos nincs ötletem, egész pontosan, szerintem sokkal stabilabbá nem lehet tenni. Amire érdemes odafigyelni, az a futóművek állapota. Ne szivárogjon a teleszkóp olaj, ne lógjon a lengővilla szilentje, a kormánycsapágy stb.
A motor gyorsabbá tételét, amennyiben ez a végsebesség növelését jelenti, legegyszerűbben az áttétel módosításával lehet elérni. Ez nem igényel komolyabb beavatkozást, mindössze az első lánckereket kell nagyobbra cserélni. Javaslom, maximum egy foggal növeld az áttételt, mert a túlzott növelés a nyomaték rovására mehet. Ettől eltérő megoldások, már a teljesítménynövelés kategóriájába tartoznak, és komolyabb beavatkozást igényelnek. Ide tartozna egyébként a kipufogó, rezonátorcsőre való cseréje is. Ez önmagában kevés is lenne, legalább át kellene karburálni a motort, más gyújtásértéket használni, valamint egy-két apróságot módosítani a motor belsejében.
Ezért azt javaslom, cseréld inkább le a komplett kipufogórendszert egy vadonatújra, amely nincs tele lerakódott égéstermékekkel, vagy pedig égesd ki a régit!
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka,
típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne
küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.