Motorolajat a teleszkópba

2002.06.13. 09:48

A szaggatott csillapításban szerepe van a hiányzó olajnak is. Az általad említett lengéscsillapító olaj valóban megszűnt, de ez estünkben nem nagy tragédia, ugyanis az túl híg volt az ETZ teleszkópjaiba.

 
   
   

Van egy ETZ 251-esem. A problémám a következő: az első kerék erőteljes fékezésekor beremeg a teleszkóp és szaggatottan csillapít. Ez a jelenség kanyarban még erőteljesebb és jelentősen rontja az irányíthatóságot. Az előzményekhez hozzátartozik, hogy volt egy balesetem, ahol egy kicsit elhajolt a villa, de a teleszkópszárak elforgatásával ez korrigálva lett, bár a szimmeringeknél mindig is szivárgott az olaj. Ez kb. 10 éve történt, azóta így van.

A mostani jelenség kb. fél éve jelentkezett. Szétszereltem a teleszkópokat és sajnálattal tapasztaltam, hogy meglehetősen elhasznált állapotban vannak. A teleszkópszárak végein hosszirányú barázdák vannak helyenként. Teljesen kirugózott állapotban a teleszkóp játéka kb 2-3 mm lehet, pontosan nem tudtam megmérni. A kérdésem a következő : lehet-e valamit csinálni velük, vagy csak a csere jöhet szóba? Csere esetén gondolom az alsó részt és a villaszárat is ki kell cserélni, ez nem kis pénz. Esetleg használt alkatrésszel érdemes próbálkozni? Még egy kérdés: milyen olaj kell a teleszkópba? (Régebben lehetett kapni lengéscsillapító olajat.)

Estünkben, elsősorban a csere jelenthet kielégítő megoldást. Ez természetesen lehet használt is, ha az egyébként jó állapotban van. A szárak ilyen méretű megkopásában közrejátszik a kor és, hogy annakidején nem lett megjavítva a sérült teleszkópszár. Az alsószárat - így látatlanban azt mondanám -, nem kell feltétlenül cserélni, elég a belsőszárat, a perselyeket és a szimmeringet.

A szaggatott csillapításban szerepe van a hiányzó olajnak is. Az általad említett lengéscsillapító olaj valóban megszűnt, de ez estünkben nem nagy tragédia, ugyanis az túl híg volt az ETZ teleszkópjaiba. Most is lehet kapni lengéscsillapító olajat, nevesebb olajcégek forgalmazásában, de ETZ-s múltamat felidézve azt tanácsolom, használj motorolajat a teleszkópba. Sűrűség szempontjából és árban is megfelelő ez a megoldás. Régen az MDC-t használtuk, ma ennek megfelelőjét kell alkalmazni.

Igazából nincs problémám, csak abban szeretnék tanácsot kérni, hogy hol lenne érdemes a motoromat eladásra meghirdetni.

Igazából nem vagyok tisztában a különféle motoros és hirdetési újságok olvasottságával, de véleményem szerint ezek közül mindegy melyikben hirdetsz, mivel az elszánt motorvásárló az összeset végig böngészi, hogy megtalálja szíve választottját.

A hirdetésen kívül esetleg át kell gondolni annak lehetőségét, hogy bizományba ki tedd a motort valamelyik kereskedésbe. Egyre többen járnak motorkereskedésekbe vásárolni egyrészt, mert egy helyen egyszerre több motort is meg tudnak nézni másrészt, mert az embereknek nagyobb bizalmuk van egy céggel szemben, mint egy magánemberrel szemben.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.