Miért nem fogyasztanak sokkal kevesebbet az autóknál a motorok?

2002.06.18. 10:28

Mi a tipped arra, hogy a motoroknak az autókhoz viszonyítva miért ilyen szégyenletesen magas a fogyasztásuk?

 
   
   

Régóta motoszkál bennem a nehezen megválaszolható és nem típus specifikus kérdés:
Mi a tipped arra, hogy a motoroknak az autókhoz viszonyítva miért ilyen szégyenletesen magas a fogyasztásuk? Gondolom valami literteljesítmény aránnyal kellene magyarázni, de ez nem hiszem, hogy elegendő indok lenne, hiszen a cipelt súly pedig a töredéke az autókénak. A mai fejlettségi szinten már 2-3 litert kellene fogyasztani a közepes és kisebb gépeknek.

Valamint miért van az, hogy az indiaiakon kívül még másnak nem jutott eszébe dízel-motort használni erőforrásként. (ha ismered a típust amelyikre gondolok -dízel aggregátort hajtó erőforrás van beépítve 350 ccm 8 LE és 2 literes fogyasztás) A dieselnél gondolok a mostani SHARAN tesztre a TotalCar-on, ahol az egekbe lett magasztalva az erőforrása. Robogókban jól el lehetne rejteni, meg hangszigetelni, (persze egy megfelelő méretűt) aztán évente egyszer kellene tankolni :-)))

Előre bocsátom, tudományos kutatásokat és bizonyításokat nélkülöző, szubjektív válasszal tudok szolgálni a kérdésedre. Ez főleg annak tudható be, hogy eddig nem foglalkoztatott ez a kérdéskör, ezért most kell összekapnom gondolataimat és rögtönöznöm a választ. Teljesen nem értek egyet a problémával, illetve szerintem nem áll fent tejes általánosságban a probléma. Véleményem szerint, ahol fennáll, ott tágabb értelemben véve két indoka van az autókhoz viszonyított magasabb fogyasztásnak.

Egyrészt technikai indokok. Ilyen az általad is említett liter/lóerő arány, valamint általában jóval magasabb üzemi fordulatszám, mely a nagyobb teljesítmény eléréséhez szükséges. Teljesítményt viszont sajnos pusztán levegőből nem lehet elérni, ehhez megfelelő mennyiségű üzemanyagra is szükség van. Ha egy 1000 köbcentis autó (pl:Suzuki Swift) 150 lóerő körüli teljesítményt adna le, akkor az is simán fogyasztana 10 litert. Legalább! Ellenpéldaként pedig a nagyköbcentis cruisereket tudnám felhozni, amelyek közül nem egy V2-es 1300-1500 körüli köbcentijéhez párosul 5-6 liter körüli fogyasztás. Ez a fogyasztás már versenyképes a hasonló hengerűrtartalmú autókéval.

Másik indok lehet a valós igények hiánya. Azoknál a motoroknál (többnyire sport motorok) ahol igazán érezhető ez a jelenség, ott általában másodlagos dolog a fogyasztás, a vásárlókat sokkal jobban foglalkoztatja a teljesítmény, a súly, a futómű, a kezelhetőség, stb. Valamint manapság a motorkerékpár-tulajdonosok egyre nagyobb százaléka néz úgy motorjára, mint hobbijának és szórakozásának tárgyára, nem mint egyszerű közlekedési eszközre. Tehát akik komolyabb, ráadásul új motort tudnak vásárolni hobbi célra, azok nem feltétlen gazdaságossági szempontok szerint hozzák meg e döntésüket.

A Diesel motor motorkerékpár erőforrásként való hasznosításával kapcsolatban két indokot tudnék felhozni. Egyrészt szintén technikait, hogy egy egyhengeres szívó diesel valószínűleg nagyon rézonál, másik pedig egy sokkal fontosabb, a piaci igények. Közgazdasági ismereteim szerint a kereslet megteremti a maga kínálatát, tehát a mai kiélezett piaci versenyben nem maradhatna kihasználatlanul ez a szegmens, ha megfelelő méretű valós kereslet állna mögötte.

 
   
   

Van egy picit öreg, de remek mocim. (Honda NS50F, 1985-ös.) 2 kérdésem lenne.
Mekkora legyen a guminyomás /új a két gumi/ és , hogy mivel kenjem a láncot. Maradjak a "gépzsírnál" vagy fújkáljam inkább?


Guminyomás tekintetében kövesd a gyári útmutatásokat, amennyiben nincs ilyen a birtokodban, akkor szerintem előre 1.4~1.5; hátra pedig 1.6~1.7 körüli értékeket használj.

A lánc kenésére legmegfelelőbb a kifejezetten erre kifejlesztett láncspray, amely szinte minden kenőanyaggyártó palettáján szerepel. A gépzsír óriási hátránya a láncsprayvel szembe, hogy az a centrifugális erők hatására menetközben szinte azonnal távozik a láncról, míg a láncspray odatapad. A mennyiben mégis a zsírban bízol, akkor ajánlom a lánc grafitos zsírban történő kifőzését.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.