Misztikus rövidítések
A motorkerékpár gyártók nagy előszeretettel alkalmaznak különféle misztikus rövidítéseket, a TSCC is egy ilyen, a Twin Swirl Combustion Chamber rövidítése.
Egy 1985-ös GSX 750-es tulajdonosa vagyok. Tegnap leszakad
az egyik szelepem, kicsit elgörbült de a dugó és a szelepvezető
is megúszta csak a szelepet kell cserélni, megnéztük
szakemberrel. A következő kérdéseim lennének:
1. Mit jelent a TSCC? Ez van a szelepfedélen. A motor 16
szelepes, gondolom erre utal.
2. Mekkora a szükséges szelephézag? (Szívó, kipufogó
hidegen)
3.Milyen nyomatékkal kell meghúzni a vezérműtengely
szorító csavarokat, ugyanis nagyon meg voltak tépve és eléggé
"kifényesedett" a tengely.
4.A szeleptányérok becsiszolását igaz, hogy egy olajos
csiszolópasztás esetleg súrolóporos keverékkel lehet
becsiszolni a helyén a szelepfészekben? Állítólag ez ismert
megoldás.
A motorkerékpár gyártók nagy előszeretettel alkalmaznak különféle misztikus rövidítéseket, a TSCC is egy ilyen, a Twin Swirl Combustion Chamber rövidítése. A hengerfej a szelepek, és az égéstér különleges kidolgozására utal.
A szelephézag értékek, szívószelepeknél 0,08 mm, kipufogó szelepeknél 0,12 mm. A vezérműtengely csavarjainak meghúzási nyomatéka pedig 1 kilo (10N).
A szelepbecsiszolást úgy kell elvégezni, ahogy írtad, a helyén, olajos csiszolópasztával. Viszont mielőtt elkezded becsiszolni őket, ellenőrizni kell a szeleptányér peremének és a szelepfészeknek az állapotát, mert adott esetben szükséges lehet a szelepek megköszörülése és a szelepfészek bemarása is.
A hengerfej munkálatokat (szelep becsiszolás, síkolás) a Csángó utcában,(XIII. kerület Váci út felöl megközelítve baloldalon, második vagy harmadik sarok) hozzáértően, a zárást vákuumos teszterrel ellenőrizve el tudják végezni. Nem riadnak el a motorkerékpároktól sem, és tudják is mi a különbség az autók és motorok hengerfejei között. (a szerk.)
A gondom a következő lenne. Van egy 1998-as évjáratú
Malaguti F12 Phantom 50 ccm-es léghűtéses robogóm, kb.8600
km-rel. A gépet 1 éve vettem. Tavasszal elvégeztem rajta egy
takarítást, karburátortisztítást, légszűrő-betét cserét stb. A
gondom a következő: hideg időben, illetve jobb időben is, ha a
mocit nem használom 1-2 napig, akkor nem hajlandó elindulni.
Önindítóval semmiképp nem indul hidegen, mert elég gyengén
hajtja meg az önindító, pedig új akksi van benne. Ezért mindig
rúgom, mikor hidegen indítom.
Ilyenkor röffenik egyet a motor (elindul) 1 pillanatra, aztán rögtön lefullad utána és ezek után az istenért nem hajlandó elindulni. A következő megoldást találtam az indítására, de ha lehet, ezt minél előbb el szeretném hagyni: A légszűrő beszívó nyílását befogom (amihez borzasztóan nehéz hozzáférnem, le kell bontanom a moci oldalát), így rögtön elindul, és a beszívó nyílás elengedése után szépen jár a motorom.
Lenne még egy apróbb kérdésem: a gyertyát, illetve hajtóműolajat milyen időközönként kell kicserélni? Mivel lehetne picit megspécézni a mocit, hogy jobban menjen? Felfuratni nem akarom. Most a végsebessége 60 km/h, amit elég kevésnek tartok. Kérlek, segíts nekem ebben is.
Az indítási probléma a motor hidegindító rendszerének elégtelenségére vezethető vissza. Feltételezem, a motor automata szivatóval van ellátva. Ez általában elektromos, egy mágnes szelep, mely nyitja, illetve zárja a hidegindító rendszer fúvókáját, melyen keresztül dúsítás céljából plusz üzemanyag áramlik a motorba. Sajnos az a tapasztalat, hogy ez az egység gyakran meghibásodik a robogókon, és ezeket általában csak cserélni lehet.
A karbantartással kapcsolatban azt mondanám - feltételezve, hogy túl van a motor az első szervizen és hajtómű olajcserén, ami jó minőségű volt - hogy sem gyertyát, sem hajtóműolajat nem kell cserélni. Ennek indoka az, hogy egy robogó élettartama a felújításig kb: 15-20 ezer km, intenzív használatot feltételezve, ennyit egy jó minőségű gyertya és egy jó minőségű olaj is kibír. Ezeket ráérsz cserélni a felújítás alkalmával. (Azért legyen nálad mindig egy tartalék gyertya!)
Bármennyire nem szimpatikus neked a köbcenti növelése, hidd el ez a legolcsóbb és árához képes leghatékonyabb teljesítménynövelés. Ezen kívül lehet még sport kipufogót vásárolni a motorra, valamint a végsebességet ki lehet tolni egy hosszabb végáttétellel, de ehhez megfelelő lóerőforrásra van szükség.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.