Kidobja a kettest
13 éves vagyok, tavaly nyáron engem is megcsapott a benzingőz, így vettem magamnak egy Rometet. Azzal a problémával fordulok hozzád, hogy a motorom kidobja a kettest, de csak nagyobb fordulatszámnál, így ezt a sebességet a lábammal kell tartanom. Lassan eladom a motort, szeretnek venni egy Simsont, csak mielőtt eladom szeretném megjavítani ezt a problémát.
Örömmel hallom, hogy ilyen fiatalon motorozol,
és máris kevésnek érzed a Romet-et, ezért Simson cserét
fontolgatsz.
A Romet igen komoly váltóval van szerelve, váltási
technikájában különbözik a Komártól, mivel azon kézzel, ezen pedig
lábbal kell elvégezni a műveletet, de elvében ugyan olyan.
A váltókar a váltások alkalmával a sebességi fokozatnak megfelelő pozícióban marad, nem ugrik vissza középállásba. Pozícionálásáról egy reteszelő szerkezet gondoskodik, esetünkben nagy valószínűséggel ennek meghibásodása okozza a problémát. Ennek javítása valószínűleg alkatrészcserét fog igényelni, ezért javaslom, fordulj segítségért valamelyik motorkerékpár szervizhez!
Egy Husqvarna WR 125-ös versenyenduró szomorú tulajdonosa
vagyok. A gondom a következő: a moci teljesen fel lett újítva
(telók, összes csapágy, minden szimmering és tömítés; a
blokkban új csapágy, hajtókar, szimmering, dugó, újra
NICASIL-ozott henger). Kimotoroztam vele egy tank 1:25
keveréket és egy tank 1:40 -est is. A harmadik tanknál már
meghúzgáltam a bajszát (pont háromszor nyitott rá a szelep),
persze csak ésszel. A harmadik szelepnyitásnál a dugó besült.
Jól van, gondoltam, nem járattam be rendesen, ezért állt be. Megint új dugó NICASIL most már 3 tankot motoroztam ki nagyon finoman (a szelep egyszer sem nyitott). A negyedik tank benzinnél megint háromszori szelepnyitás után ugyanúgy besült, mint az előző alkalommal. A hengert lehúzva kiderült hogy a dugó mindkét esetben a kipufogó szelep és a vele szembeni oldalon szorult meg, oldalt egyik esetben sem voltak láthatok elkenődések, sem a hengeren sem a dugón).
Már azon gondolkodom, hogy el kellene adnom a verdát, mert már nagyon sokat beleöltem, és csak szívtam vele. Ja, és kihúzatás közben csak a szelep nyitása után indult meg igazán, később megnéztük és kiderült, hogy a membránja nem zárt le teljesen. Lehet ez az oka a besülésnek vagy szerinted nincs összefüggés a két dolog között? Amire még gondoltunk, hogy nem a kipufogó szelep szorul-e meg, aminek hatására a robbanás utáni gázok nem bírnak akadály nélkül eltávozni, és a szelepnél beörvénylenek? Ennek hatására a dugó túlhevül, és túl nagyot tágul és ezért szorul be.
A dolog valóban lehangoló, de versenymotorok esetében abszolút nem egyedi eset, hogy megragad egy motor. Az elmondottak alapján úgy vélem, nem bejáratási problémával állunk szemben, mivel 2-3 tank benzin elég 3-400 km-re, ami pedig túlmutat a bejáratási intervallumon. Ezért én vagy karburálási, vagy pedig technikai okokra vezetném vissza a problémát.
Egyik lehetőségként említeném, hogy keveset kap a motor, ezt egy nagyobb méretű főfúvókával lehetne orvosolni. (A karburálásnál figyelembe kell venni az időjárást is, hűvösebb idő nagyobb méretű főfúvókát indokol!) Egyéb lehetőségként technikai hibákat tudnék felsorolni: -a gyújtásoldali főtengely szimmeringnél, vagy egyéb helyről falls levegőt szív a motor, és emiatt szegényedik el benzinben a keverék, - túl vastagra sikerült a NICASIL réteg, ezáltal a kelleténél szorosabb lett az illesztése, - nem lett tökéletesen lelégtelenítve a hűtőrendszer, ezért helyi túlmelegedések léphetnek fel ott, ahol épp a levegő tartózkodik.
A kipufogószelep esetleges működési problémái nem idéznék elő ezt a jelenséget. Amennyiben nem működik rendesen a kipufogószelep, az a motor teljesítményén lesz érzékelhető. Ha nem nyit ki, akkor alacsony és közép fordulatszámon jól működik a motor, viszont képtelen lesz elérni a maximális fordulatszámot, ha nem zár a szelep, akkor alacsony fordulatszámon "döglött" a motor, viszont a magas fordulatszám tartományban jól dolgozik. A dugattyú megszorulásának kiváltó okai főként az üzemanyag és kenés elégtelensége, valamint helyi, vagy globális túlmelegedés lehet. Ezen a vonalon kell elkezdeni a vizsgálódást.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.