Virslikerék probléma
A felszerelhető hátsó gumi szélességét behatárolja a lánc és a lengővilla adott korlátjai. E kereteket érdemes maximálisan kihasználni úgy, hogy ne lépd túl a 150-es méretet
Nekem egy Cagiva Elefant 50-es endúróm van. Négysebességes,
kb 5500-6000 körül kezd el húzni, és 8500-9000-nél éri el a 70
km/h sebességet, de nagyon megérzi az emelkedőket. Az lenne a
kérdésem, hogy lehet-e (tanácsolod-e) hozzá valamilyen tuning
hengert venni?
Ezek a kisköbcentis, mégis relatív erős motorok már eleve ki vannak hegyezve. Erről tanúskodik a 9000-es fordulatszám, mely alacsonyabb sebességi fokozatokban gyanítom simán eléri a 11-12 ezret is. Természetesen lehetne vásárolni még erősebb hengert, de azzal a magas fordulatszám tartományba eltolt teljesítmény leadás miatt sokat vesztene kezelhetőségéből. Állandóan arra kellene figyelned, hogy a fordulatszám ne essen ~8000 alá.
Leveledből nem derült ki, mennyi kilométer van a motorban, de lehet, hogy megoldaná a problémát egy egyszerű henger felújítás. Amennyiben mégis a hengercserét tűzted ki célul, javaslom a tuning henger helyett, vásárolj egy nagyobb űrtartalmú (70 cm 3) hengert!
Baromira tetszik az oldal, meg minden ami rajta van, és
látom mindenkinek készségesen segítesz, és ezért vettem a
bátorságot, és ragadtam billentyűzetet, hogy leírjam a
problémámat. Történt ugyanis, hogy sikerült hozzájutnom egy 81-
es évjáratú Honda CB 750 F-et. ténylegesen 36 000 km, garázsban
tartott, keveset használt, jó vételár. Majdnem balesetmentes,
mert egyszer elcsúsztak vele, de semmi komoly, csak esztétikai
hibák, amiket folyamatosan javítok.
Az igazi problémám, a gumiválasztással van. Ahogy már olvastam, a régi trend szerinti felszeltség: hátul "virsli" elöl meg nagy. Pontosabban: hátul 18 coll 400, elöl: 19 coll 325. Ez ugye egy "enyhe" bizonytalanságot, és pontatlanságot ad az egész gépnek. A felfüggesztést sikerült rengeteg szívás után beállítanom, ahogy én szeretem. Milyen gumikat kéne rá tennem, hogy ezek a problémák pozitív irányba változzanak? Azt gondolom, hogy hátra kéne nagyobbat, előre kisebbet, de nincs annyi pénzem, hogy csak a kísérlet kedvéért minden héten más gumit vegyek. Bár szerintem senki sincs ilyen helyzetben sajnos. Pontosan mi lenne az optimális?
Szó, ami szó, ez a típus tényleg nincs megáldva sportos futóművel és valljuk be, most még nagyon szelíden fogalmaztunk. Amennyiben kifejezetten csak gumit akarsz cserélni a motoron, azt ajánlom, előre tegyél 100-110 körüli méretet (pl:110/...X19).
A felszerelhető hátsó gumi szélességét behatárolja a lánc és a lengővilla adott korlátjai. E kereteket érdemes maximálisan kihasználni úgy, hogy ne lépd túl a 150-es méretet (pl:150/...X18).
A motor fordulékonyságán javíthatsz, ha az első teleszkópszárakat feljebb engeded az első villahídban. Ennek pontos mértékét sajnos nem tudom prezentálni, de kísérletezéssel itt is rá fogsz érezni a neked megfelelő szintre, ahogy eddigi futómű-beállításaid során is történt. Amennyiben ennél hajlandó és képes is vagy nagyobb áldozatok meghozatalára, akkor ajánlom a kerekek 17"-os méretűre való cseréjét. Ennek több pozitívuma is lenne. Először is ezen a futómű-geometrián rontani sokat már amúgy sem lehet, ezért érdemes belevágni az átalakításba. Másodsorban 17-es méretben jóval nagyobb gumiválaszték található, mint 18, vagy 19-esben. Harmadszor, a kisebb átmérőjű első kerék miatt javulna az első fék hatásfoka, amit tovább lehetne fokozni, ha a beépítendő kerékhez tartozó nagyobb átmérőjű féktárcsát és féket is kicseréled.
Egyetlen hátrányként a költségoldalt tudom említeni, de türelemmel végigjárva a bontókat és kereskedéseket előbb-utóbb elérhető áron hozzá lehet jutni ezekhez az alkatrészekhez. Ami pedig az átalakítási részét illeti -némi esztergálás-, ahhoz egy jó gépműhelyre van csak szükség. Nem akarom állandóan dicsérni a hazai szakembereket, de ez a kis átalakítás nem fog gondot okozni nekik.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.