Füstszín elemzés

2002.11.08. 09:06

Magas fordulaton (9000 felett) kékes feketés füst jön a kipufogóból, ami egyrészt változó színű, - volt, amikor tiszta feketének, máskor inkább kéknek tűnt, - másrészt a mennyisége is régebben több volt, most mintha kevesebb lenne.

 
   
   

Nagyon tetszik a tanácsadó oldalad, akkor is érdemes elolvasni a kérdéseket és válaszokat, ha éppen semmi gond sincs, sokat okulhat belőle az ember. Egy 89-es CBR600F1 tulajdonosa vagyok, óra szerint 41000 km van benne, két éve vettem a motort. Hosszabb túrákat is megtettem vele, soha semmi probléma nem adódott vele. Most azonban összeállt néhány kérdés, ami igazán "írástudó" emberre várna.

Magas fordulaton (9000 felett) kékes feketés füst jön a kipufogóból, ami egyrészt változó színű, - volt, amikor tiszta feketének, máskor inkább kéknek tűnt, - másrészt a mennyisége is régebben több volt, most mintha kevesebb lenne. Az olaj, amit használok AGIP 20W-50 4T szintetikus olaj. Az előző ciklusban Castrolt tetettem bele, és olajcsere után szóltak, hogy füstöl a motor (nem biztos hogy összefügg) A kipufogó vége fekete színű, kicsit kormos, nem szépen barnára vagy fehérre kiégett (pedig nem szoktam lassan közlekedni).

A porlasztókon van alul egy állítócsavar, illetve egy felülről hozzáférhető állítócsavar az alsó csavaroknak (feltételezem ezek az üzemanyag csavarok) van-e pontos beállítási módja? Szinkronizáláskor csak a felsőket állították a szervizben, az alsókra a kb 4,5 menet ki és az ugyanannyi vissza módszert figyeltem meg, de nem tudom mennyire szakszerű ez a beállítási elv. A sebváltó 2-esben jól hallhatóan sír, ez már megvolt akkor is, amikor megvettem de nem volt különösebben zavaró, és az összes sebesség könnyen pontosan kapcsolható. Ha a motor miatt nem kell a blokkot megbontani csak ezért érdemes-e hozzányúlni, illetve mi okozhatja?

A füst színe általában következtetni enged a probléma okára. Esetünkben úgy látom négy szín color füsttel állunk szembe. A kormos kipufogó vég és a fekete füst arra utal, hogy sok üzemanyagot kap a motor. Ennek betonbiztos alátámasztására érdemes lenne elvégezned a gyertyaszín tesztet! A probléma valószínűleg könnyen orvosolható, porlasztótisztítással, beállítással , vagy esetleg néhány apróbb alkatrész cseréjével. (gondolok itt a tűszelepekre, esetleg membránra, stb.).

A füst kék színű összetevőjének alapanyaga olaj. Ez kétfelől kerülhet az égéstérbe. Felülről a rosszul tömítő szelepszár-szimmeringeken keresztül, illetve alulról az olajlehúzó-gyűrűkön keresztül. A szelepszár-szimmeringekről el tudom képzelni, hogy 41000 km után megadták magukat, ezért javaslom ezek cseréjét. Ha ennek ellenére sem szűnne meg a kékes komponens, akkor minimum gyűrűzésre lesz szükség, vagy arra, hogy megbarátkozz a füsttel és a gyakori olajvásárlásokkal.

A porlasztón található alapjárati keverékcsavarok házilagos tekergetését nem ajánlom, ugyanis műszer nélkül valószínűsíthetően mellé lő az ember, tehát a beállításhoz javaslom szakértő bevonását! Véleményem szerint nem érdemes szétszedni a blokkot a váltó sírása miatt. Ezt a hangot a második fokozatban azért adja, mert kissé megkopott az a fogaskerékpár, vagy a fogaskerék perselyezése. Természetesen hallani kellene ezt a sírást, de amíg nem hallasz komolyabb hangokat, vagy nem dobálja ki a sebességeket, addig nem tragikus a helyzet.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.