Akkumulátor-bekötés fordított polaritással
Problémám volna egy 95-ös XV 750-nel. Sajnos sikeresen fordítva kötöttem vissza az akkumulátort és indítóztam. Közben mással kezdtem el foglalkozni és 5 perc múlva tűnt fel, hogy ellentétesen kötöttem be a pólusokat. Azóta "se kép, se hang" még az üres jelző, és az olajlámpa sem világít.
Kérdésem: mit tettem benne tönkre? Feszültség szabályzó? Az
előző motorom nem ilyen tüneteket produkált tönkrement
feszszabályozóval, azaz ott legalább volt tünet. A biztosítékok
rendben, egyik sem égett ki. Van valamiféle védelmi
mechanizmusa ilyen esetekre ennek a sorozatnak? Másik kérdésem
szintén XV feszszabályozókról szólna: úgy hallottam, típushiba.
Körülbelül hány kilométerenként kell cserélni?
Véleményem szerint a főbiztosíték ment ki. Érdemes lenne még egyszer ellenőrizned! Ez a biztosíték a többitől különálló és "main fuse" felirat díszeleg a foglalatán. Másik hibalehetőség egy elolvadt vezeték. Próbalámpa (akár alkalmi) segítségével ellenőrizd, hogy az áram vajon eljut-e a gyújtáskapcsolóhoz! Ide elvileg a barna vezetéken keresztül érkezik az áram.
Azért gyanakszom ilyen jellegű hibára, mert a feszültségszabályzó (illetve az abban lévő diódasor) ugyan elvileg tönkremehet a fordított polaritástól, de attól még a visszajelző lámpáknak világítaniuk kellene, mikor ráadod a gyújtást. Ezek a kontroll lámpák egy esetben nem világítanak ráadott gyújtásnál, ha nem jut el az áram a gyújtáskapcsolóba. A feszültségszabályzó vizsgálata csak az után kerülhet terítékre, ha már sikerült beindítani a motort. Az, hogy a nevezett alkatrész típushiba lenne, nem tudom, nem hallottam ezt a konkrét megközelítést. Tudomásom szerint a típus gyenge pontja az önindító szabadonfutója, erre érdemes odafigyelni.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.