Ragadós robogó

2002.12.10. 10:53

A dugattyú megragadásának három oka lehet: a szoros illesztés, a nem megfelelő kenés, vagy a titkos rosszakaró.

 
   
   

A következő kérdésekben szeretném tanácsodat kérni! Van egy frissen generálozott Honda robogóm! Na most az a furcsa az egészben, hogy 82 km van benne, és kezdetben csak 10-15 km/h-s sebességgel tudtam vele menni. Ennél a 15 km/h-s sebességnél azt produkálta, ha tartósan mentem vele, hogy egy idő után mély morgó, kerregő hanggal meg akart állni. Ekkor gyorsan elengedtem a gázt, és nagyon alacsony alapjáraton ketyegett tovább, majd húztam 1-2 gázfröccsöt, és ismét gyönyörűen járt! (légszűrő tiszta, karbi tiszta)

Ezzel egy idő után felhagyott, ahogy mindig egyre jobban húztam neki, és most már nagyon szépen lehet vele tartósan 15-tel és 18-cal menni, de a 20 km/h-s sebességgel még bajban van! Le-föl ingadozok 15 és 25 km/h-s sebesség között. A 25 km/h-t nagyon szépen, tartósan bírja, legalábbis azt vettem észre, de 20-nál ugyanazt akarja eljátszani, mint a kezdetek kezdetén a 15-nél, hogy mély, morgó, kerregő hanggal megállna, ha hagynám! Ezt nem értem!

És azt is észrevettem, hogy ezt a 25 km/h-s sebességet is egy idő után megelégeli, és megint meg szeretne állani, de ha mindig csak apró gázfröccsökkel tartom a 25-öt, akkor semmi gond nincs!

Lehetséges az, hogy túl sok olajat kap, mert rettenetesen füstöl? Vagy esetleg gyertya? Amúgy tényleg nagyon szép hangja van a motornak! Még valami! Ahogy növeltem egyre és egyre jobban a sebességet, persze csak finoman, azt vettem még észre, hogy pl. 18-nál egyenletesebb a fordulat, mint eddig! Mit tanácsolsz vagy javasolsz? Mi lehet a baj? Vagy ez megszokott jelenség egy bejáratos motornál?

Volt henger furás, új dugó, gyűrűk, csapszeg, tűgörgő! A főtengelyhez nem kellett nyúlni, mert tökéletes állapotban van! 5000 km van a csapágyakban meg a szimmeringekben, alsó tűgörgőben!

Azért fordulnék hozzád tanácsért, mert ez előtt is meg volt fúrva ill. generálozva, csak nekem akkor azt mondták, hogy nyugodtan mehetek vele 25-40 között! Na most ezt a mély morgó hang akkor is jelentkezett, csak akkor sokkal hangosabb volt, mivel gyorsabban mentem! Hát ott ezt eljátszotta kb. 4-szer, és ötödszörre már úgy indult újra, hogy csörögött, mint az őrült. Most valahogy nem szeretnék így járni, mert a régi dugó nagyon rondán nézett ki, és kompresszió se volt rendesen! Azzal takarództak, hogy a Hondák csörgősek. Hát szerintem meg nem volt normális egy motortól, hogy így csörögjön! A képeken látható dugattyú siralmasan néz ki. Látszik, hogy ez a motor lépten-nyomon megragadt. Ennek kapásból három oka lehet.

Első: Nagyon szorosra lett illesztve a dugattyú, és a melegedés következtében egyből "megfogja a henger".

Második: Nem kap kenést a motor, bár ennek kicsit ellentmond az általad vázolt erős füstölés. Mindenesetre ellenőrizd, hogy az olajtartályból fogy-e az olaj, nincs-e eltömődve a kenési rendszer, és dolgozik-e az olajszivattyú!

Harmadik: a rosszindulat. Egy jóakaród cukrot tett a benzinedbe. Ellenőrizd az üzemanyagot, és ha "furcsa" az állaga cseréld le.

Feltételezem a képen a régi dugattyú látható. Esetleg érdemes megnézni az újat, hogy néz most ki. Ha hasonló, bár enyhébb nyomokat látsz, akkor a fentebb említett dolgokat kell ellenőrizned, ha a dugattyú szép állapotú, akkor viszont másfelé kell keresni a hibát. Előfordulhat, hogy a zörgő hang nem a henger környékéről, hanem mellőle a hajtásból jön. Ez esetben meg kell bontanod ezt az egységet, és ellenőrizi az ott lévő alkatrészek állapotát. Gondolok itt a görgőkre, röpsúlyokra, perselyekre, stb.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.