Kellene-e egyesben emelnie az elejét?

2002.12.19. 13:20

Bár leveled sok kérdést tartalmaz, mégis úgy érzem nincs nagy probléma a motorral, ugyanis a bajok zömére választ és megoldást egy alkatrész rejt, a porlasztó.

 
   
   

89'-es Honda CBR 500F motorom szervizelés előtt áll, de hogy ne csináltassak rajta feleslegesen dolgokat néhány kérdésem volna. Első problémám a primer lánc. Nagyon szól, mikor elindítom a motort 2000-3000 fordulatig, de ha mentem fele kb. 1km-t akkor teljesen elhallgat és minden tartományban csendes. Van-e ennek valamilyen automata feszítése?

A másik problémám a hidegidítás. Egyik nap nekiálltam indítani, de nem indult, és az aksit is leszipákolta. Mekkora aksi kell bele, és kb. menyi ideig lehet indítani vele? A rossz indításnak lehetnek a szelep beállítások az okozói? Karbiszinkron után nem akar a motor 9000 felett húzni, egyenetlen az alapjárat 1500-2000-ig változik. Kellene-e egyesben emelnie az elejét? Miért torpan meg 5000-től 6000-ig? Légszűrő új. Hogyan fogyaszthat 120-as tempó mellett 4l/100km-t? Van-e ezekben a motorokban lóerőcsökkentő elektronika, vagy egyéb (külföldről hozták be).

Bár leveled sok kérdést tartalmaz, mégis úgy érzem nincs nagy probléma a motorral, ugyanis a bajok zömére választ és megoldást egy alkatrész rejt, a porlasztó. Mind a hidegindítás, mind a 9000-es fordulatszám feletti erőtlenség, mind az 5 és 6 ezer fordulat közötti megtorpanás a porlasztóra vezethető vissza.

Ezen tényezők alapján valljuk be, a porlasztó szinkron nem sikerült valami fényesen. Javaslom a porlasztó teljes tisztítását és beállítását újra elvégezni a szinkronnal együtt. A porlasztó hibáját félretéve, a szelephézagok hiánya is okozhat hidegindítási problémákat, tehát célszerű ezt is ellenőrizni, illetve ellenőriztetni, ha a motort beadod a szervizbe.

Az általad említett lánc alatt feltételezem a vezérműláncot érted, ugyanis ennél feltételezhető a jelenség, miszerint 1 km után elhallgat. E probléma kiváltó oka az automata hidraulikus feszítő. Ez idővel (nem is túl hosszú!) kikopik és elengedi a nyomást, melyet pótolni csak a járó motor tud, a feszítőbe kerülő olaj segítségével. A probléma szinte kizárólagos megoldása a vezérműlánc-feszítő cseréje lehet.

Az akkumulátoros kérdést tovább diszponálnám bármelyik akkumulátorkereskedőnek, vagy motoros boltnak. Sajnos nem tudom a pontosan belevaló akkumulátor típusát, csak azt tudom, hogy elég nehéz megválaszolni a "mennyi ideig lehet indítani vele?" kérdést. Ez az adat a legritkábban szerepel az akkumulátorok tájékoztatójában, ezért erre vonatkozó adatok leginkább a népi hiedelmek és megfigyelések útján terjednek. Szerintem néhány percig (kb: 5-7).

Teljesítménycsökkentő elektronika előfordulhat, de fel kell készülni arra, hogy a gyárak a fojtások egész tárházát felvonultatják. Néha csak apróbb szűkítőket, vagy határolókat kell eltávolítanunk, de vannak olyan esetek is, mikor komplett hengerfej csere szükséges a kívánt teljesítmény eléréséhez. Érzésem szerint a CBR 500 osztrák belpiacra készült, a kedvezőbb adók és biztosítási tételek miatt. Nem hiszem, hogy komolyabb fojtás lenne a motorban, 600-as testvéréhez képesti esetleges erőtlensége inkább a hiányzó 100 köbcentiknek, valamint a fentebb vázolt problémáknak lehet következménye.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.