Öreg már a sisakom?

2002.02.28. 12:35

A bukósisakok az elmúlt időszakban komoly fejlődésen mentek keresztül, hasonlóan magukhoz a motorkerékpárokhoz. A tempó növekedése és a biztonsági követelmények szigorodása új anyagokat hozott a bukósisak piacra is.

 
   
   

Nem annyira a motor technikai, mint inkább a biztonságtechnikai oldaláról lenne kérdésem. Régebben a bukósisakok anyaga egy idő után elöregedett és vesztett a szilárdságából, ami 2-3 év után cserét igényelt. Ez a jelenlegi sisakoknál is igaz? Hogy pontosítsak, Nolan N81-es sisakomat kellene cserélni, ha a fenti állítás igaz.

A bukósisakok az elmúlt időszakban komoly fejlődésen mentek keresztül, hasonlóan magukhoz a motorkerékpárokhoz. A tempó növekedése és a biztonsági követelmények szigorodása új anyagokat hozott a bukósisak piacra is. Ilyenek voltak az üvegszálas műanyag, a kevlár és a szénszál erősítésű műanyagok.

Biztos sokan emlékeznek még a kiskőrösi "halálgyár" termékeire. Emlékszem egyszer egy ilyen típusú sisakom fel volt csatolva a Simsonom oldalára, a motor a falnak támasztva, mely valahogy feldőlt, pont rá a sisak tetejére. Mikor felemeltem a motort sajnálattal tapasztaltam, hogy a sisak teteje behorpadt a "balesettől". Bevallom ekkor kicsit elbizonytalanodtam a termékkel kapcsolatban. Egy mai jó minőségű sisaknál nem kell attól félni, hogy hasonlót tapasztal az ember, de hangsúlyozom, érdemes igazán jó minőségű bukósisakot választani. Vagy eleve egy minden szempontból kifogástalan márkát, vagy pedig a nem annyira híres márkákból a csúcsmodellt.

Ezen nem szabad spórolni, mert egy rossz minőségű sisak nagyban megkeserítheti az ember életét. És itt nem a balesetekre gondolok, hanem arra, hogy borzasztó mikor egy sisak állandóan párásodik, hangos, huzatos, stb. Kicsit elkalandoztunk az alapkérdéstől, a szavatosságtól ezért most térjünk vissza eredeti kérdésedhez! Nemzetközi motorversenyeken 5 évesnél öregebb sisakot nem fogadnak el a gépátvételnél. Ezt mondjuk, lehet egy alapmércének tekinteni, de tudnunk kell, ez azért tartalmaz egy nagyfokú túlbiztosítást.

Egy jó minőségű sisakot nyugodtan használhatsz még 10 évig is. A kornál fontosabb a bukósisak sérülésmentessége. Érdemesebb egy komolyabb bukás vagy sisak földhözcsapás után lecserélni a sisakot, mint pusztán a korára való tekintettel.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.