Tűgörgő csere Babettában

2003.02.04. 11:12

Most került hozzám egy egysebességes Babetta, ami nem volt beindítva kb. 3 éve, de amúgy külsőleg gyári állapotú. Rá kell szánnom egy hétvégét a motorjára. Hogyan csináljam?

 
   
   

Lenne egy pár kérdésem: Most került hozzám egy egysebességes Babetta, ami nem volt beindítva kb. 3 éve, de amúgy külsőleg gyári állapotú. Rá kell szánnom egy hétvégét a motorjára: A tankból leengedem a hároméves trutymót, a porlasztót kitakarítom, a szimmeringeket kicserélem, plusz az összes tömítést. De kopottak benne a tűgörgők is. Ezt még nem csináltam soha, leírnád a dolog menetét, hogyan csináljam?

Más: A hengert sem ártana fúratni, mert vállas. Ebben sem vagyok túl jártas, mit jelentenek pontosan a +1 +2 jelzések? Mennyivel fog nőni a lökettérfogat kb. a +1-es fúrástól?

A hengerfúrással különösebben nem kell és nem is érdemes foglalkoznod, mivel annak elvégzéséhez gépműhely segítségét kell igénybe venned. A +1 és a +2 túlméreteket jelent, melyek léptéke általában 0,05 mm. A furat és löket adataiból könnyen kiszámítható, de az így keletkezett térfogat növekedés elenyésző, tehát túlzott jelentősége nincs a teljesítményre nézve.

A tűgörgő cseréjével kapcsolatosan elsőként tisztázni kell, hogy a hajtókar alsó, vagy felső tűgörgőinek cseréjét szeretnéd megoldani. Bár megjegyzem, annak tudatában, hogy három évet állt a motor, érdemes lenne kicserélni mind a kettőt, mivel a hosszú állás alatt megrozsdásodhatnak a görgők, és ez végzetes lehet a motorra nézve.

Véleményem szerint jobb túlesni most - mikor amúgy is felújítod a gépet - a tűgörgő cseréken, mint később csak emiatt újra szétszedni. Tehát visszatérve a konkrét műveletre, a felső kosár cseréje nem igényel komolyabb szerszámozottságot. Mivel a felújítás miatt eleve szétszeded a blokkot, a felső tűgörgő kosár cseréje egy mozdulat.

Az alsó már nem ilyen egyszerű, ennek cseréjét szakemberre kell bízni, mivel a szét és összerakáshoz présre van szükség, valamint a csere után ki kell centrírozni a főtengelyt, mely művelet megint csak szakértelmet igényel. Természetesen e két feladattól eltekintve, a felújítás elvégezhető otthon.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.