Kerékcsapágy szorulás

2003.02.11. 09:21
Van egy Yamaha SR 125-öm. Előmenetelét tekintve postásmotor volt (évjárat '92 ), azóta újra lett fényezve, meg gondolom bütyköltek rajta ezt-azt. Bár kereskedőtől vettem ill. cseréltem el a robogómat szőrén, nem sok jóra számítottam, ami be is igazolódott.
 
   
   

Az önindítóban a minimum hosszúsága a szénkefének 5 mm-nek kellett volna lennie, de az már nem is téglatest alakú volt, hanem inkább háromszög, úgy el volt kopva.

A másik problémám, hogy a hátsó kerék (agy) felől furcsa kattogást hallok, de ezt úgy képzeld el, hogy megyek, katt, utána semmi, aztán megint, és a kattanás után kicsit lassul is a motor. Nem tudom mi lehet az, talán csapágyas a hátsó kerék? Vagy ha a lánc laza az is kattanhat? És még egy. Ha tűszelepet cserélek a karburátorban, utána milyen beállításokat kell még elvégeznem?

Alapjában véve az SR 125-ről jó véleménnyel vagyok, és most sem állunk komoly problémával szemben. Az SR 125-öst méltán nevezhetjük a YAMAHA cég egyik sikermodelljének, ha figyelembe vesszük, hogy milyen remekül helytálltak és helytállnak ma is a posta és jó néhány hazai futárszolgálat kötelékében.

A hátsókerék tájékáról hallható kattogás forrása az általad is felvetett kerékcsapágy vagy lánc lehet. Az elkopott kerékcsapágy, a hangeffekteken kívül általában lógást is produkál, ezért legkönnyebben úgy tudod ellenőrizni, ha állványon megpróbálod oldalirányba mozgatni a kereket. Amennyiben ilyen, oldalirányú mozgást tapasztalsz, akkor irány a csapágyszaküzlet, és ki kell cserélned a csapágyakat. Ha nem mozdul oldalirányba, akkor sem lehetsz teljesen biztos a csapágyak állapotát tekintve, mert fenn áll az esélye, hogy be vannak rohadva és szorulnak.

Mivel a szorosabb mozgásba beledolgozhat a lánc is, ezért igazán biztos csak akkor lehetsz a problémát illetően, ha kiveszed a kereket és ilyen, kiszerelt állapotban vizsgálod meg a csapágyakat. Hasonló hang forrása lehet a rossz állapotú lánc és lánckerék. A lánckerék vizsgálatát optikai módszerekkel a legegyszerűbb elvégezni. Alaposan nézd meg a lánckerék fogainak az állapotát, nincsenek-e kihegyesedve, illetve elhajolva. A lánc vizsgálata manuális módon történik, próbáld a láncot kézzel megmozgatni, azonnal érezni fogod, ha esetleg össze vannak rohadva a szemek.

Ha bármelyikkel találkozol, azt javaslom, cserélj lánc- lánckerék szettet! A lánc és lánckerekek gyors elhasználódását megelőzendő, használj lánspray-t! Ennek használata, kb. 500 kilométerenként ajánlott.

A tűszelep cseréje nem egy ördöngös feladat, elvileg nem igényel semmilyen utólagos beállítást. Mindenesetre, ha már úgy is szét van szedve a porlasztó, ellenőrizd a csere után az üzemanyagszintet (ez a csere előtt sem 100%, hogy tökéletes volt, valamint végezz el egy alapos porlasztó tisztítást, ez csak javára válhat a motornak.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.